عباس کشاورز روز پنجشنبه در اختتامیه همایش ملی سیب زمینی در همدان افزود: آب مشکل جدی کشور به ویژه در بخش کشاورزی است و باید در همه تصمیم گیری ها و رفتارهای مدیریتی پیش از هر موضوع دیگری مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه می توان کشور را با همین میزان بارندگی به شرط برخورداری از برنامه ریزی درست و عملیاتی مدیریت کرد افزود: هیچ فردی نمی تواند نسبت به موضوع آب کم توجه باشد و مشکلات آن را در برنامه ریزی ها نادیده بگیرد.
وی تصریح کرد: لازمه کنار آمدن با مشکل منابع آبی، برنامه ریزی درست و منسجم برای منابع موجود و پیشبرد برنامه های کشاورزی متناسب با سیاست گذاری های انجام شده است.
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: تمام بخش های کشاورزی اعم از مدیران، کشاورزان، برنامه ریزی و سیاست گذاران باید به موضوع کمبود آب توجه کنند.
کشاورز افزایش تولید در سطح را مهمترین راه برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک ذکر کرد و افزود: کشاورزان به میزان 12 هزار متر مکعب آب برای کشت سیب‌زمینی مصرف می‌کنند و در برخی نقاط این رقم به 18 هزار متر مکعب می رسد.
وی افزود: میانگین تولید در سطح هر هکتار محصول سیب زمینی در کشور در حال حاضر 32 تن است این در حالی است که این رقم باید 2 برابر شود.
وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی باید منضبط تر برخورد کنیم عنوان کرد: هر تولید کننده سیب زمینی باید فکر کند و از هر متر مکعب آب 6 کیلو سیب زمینی تولید کند اما در حال حاضر میزان برداشت سه کیلوگرم است.
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دومین منبع غذایی کشور بعد از برنج، سیب زمینی است افزود: کشاورزان نگران مسائل ملی نباشند این مسائل به دولت و مجلس مرتبط است.
کشاورز اظهار داشت: 20 درصد از ضایعات سیب‌زمینی را باید کاهش داد چرا که بیشتر از اینکه پول کشاورز از دست برود آب کشور هدر می‌رود.
وی تصریح کرد: سیب زمینی کالای صنعتی است البته تمام کشاورزی باید صنعتی شود، کالای خام فروش حداقل سود را دارد و اگر بخواهیم کالا به نفع تولید کننده سوق یابد باید به سمت صنعتی شدن محصول سیب‌زمینی حرکت کنیم و هر مصرف کننده‌ای کالای خودش را داشته باشد.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رشد و توسعه در کشاورزی محدود و مختص به وزارت جهاد کشاورزی نیست افزود: امروزه با پدیده پر کردن چاه‌های غیر مجاز و فاقد پروانه مواجه هستیم که بیشترین خسارت‌ها را به کشاورزان جزء وارد می‌کند و این موضوعی است که کشاورزان استان همدان گرفتار آن شده اند.
محمد علی پورمختار تصریح کرد: توجه بیشتر به بخش تحقیق، توسعه و پژوهش ضروری است و در استان همدان نیز تا حدودی این مهم انجام شده است اما وارد کردن بذر سیب زمینی موجب تعطیلی و ورشکستگی برخی واحدهای دانش بنیان شده است.
2087/7523
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.