دکتر جلال الدین امیری روز شنبه در آئین تکریم از سالمندان به میزبانی مرکز نگهداری یاس سفید، اظهار کرد: در همین چارچوب تلاش داریم مقداری مکمل های داوریی نیز در اختیار مرکز نگهداری سالمندان یاس سفید قرار بگیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از سن و سال سالمندی نباید به چشم دوره بحران نگاه کرد بلکه از این فرصت در انتقال تجارب باید بهترین استفاده را داشت.
دکتر امیری اضافه کرد: سالمندی فرصتی است برای جامعه تا از تجربه های گران بهای این مهره های ارزشمند استفاده کنند و نباید این گنجینه ها بایگانی شوند.
وی اضافه کرد: در سال 2050 بین 20 تا 25 میلیون تن از جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل خواهند داد که حدود یک چهارم جمعیت کشور می شود و برهمین اساس باید نسبت به برنامه ریزی های لازم در این حوزه اقدام کرد.
وی با ابراز تاسف از کاهش 10ساله امید به زندگی فعال مردم جامعه ایرانی گفت: امید به زندگی در ایران 74 سال است؛ در حالی که امید به زندگی فعال 64 سال مشخص شده است.
دکتر امیری خاطرنشان کرد: امید به زندگی در این استان 75 سال است و اگر کسی زیر این سن بمیرد مرگ زودرس داشته است.
وی تاکید کرد: برای 10 سال از دست رفته امید به زندگی فعال در جامعه، باید فکر اساسی شود که البته تحقق این مهم مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی را می طلبد.
دکتر امیری در این آئین قول اجرایی شدن طرح واکسن آنفلوآنزا سالمندان را در نخستین فرصت توسط همکاران مرکز بهداشت شهرستان همدان داد و مقرر شد مقداری مکمل های داوریی نیز در اختیار مرکز نگهداری سالمندان یاس سفید قرار بگیرد.
مدیرکل بهزیستی همدان نیز در این آئین گفت: سالمندان باید توسط تمام اقشار جامعه به ویژه مسئولان مورد توجه قرار بگیرند و به تدوین قوانین لازم نسبت به رفع دغدغه آنها اقدام شود.
حمیدرضا الوند افزود: هم اکنون مشارکت اجتماعی داوطلبانه برای تکریم و بزرگداشت سالمندان در ایران وجود ندارد که اگر این مشارکت ها در کنار تشکیل پایگاه برای سالمندان راه اندازی شود، گامی کوچک برای تکریم این عزیزان برداشته می شود.
وی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از سالمندان هم اینک طرح برکت برای خدمات رسانی به آنان راه اندازی شده است و درصدد گسترش آن هستیم.
به گزارش ایرنا، در آئین امروز از برخی سالمندان استان تجلیل بعمل آمد.
گفتنی است، در جهان کنونی یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی، شاخص 'امید به زندگی' است. امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می‌تواند توقع حیات داشته باشد.
در این چارچوب هرچه شاخص‌های بهداشتی و درمانی بهبود یابد، امید به زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورها است.
7520/2090
خبرنگار: میثم ناصرنژاد** انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.