علی اصغر تقی ئی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای ایجاد این واحدها 130 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است افزود: در سال 96 ، 36 مصوبه بخش کشاورزی در کارگروه ستاد تسهیل استان همدان مصوب شده است که سه مصوبه آن اجرا ، 30 مصوبه در دست پیگیری و سه مصوبه نیز عدم پیگیری مجری را به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه برای کاهش ضایعات بخشی استان از سال 91 تاکنون 42 تن واحد سردخانه در استان ایجاد شده است افزود:30 تا 32 تن ضایعات سیب زمینی در استان وجود دارد که در سال جاری باید 88 هزار تن از مواد خام کشاورزی استان جذب شود که تا پایان شهریور امسال 89 درصد آن محقق شده است.
وی با بیان اینکه در حال پیگیری احداث 150 تن سردخانه برای سیب زمینی هستیم گفت: برای 290 هزار تن سیب زمینی در استان سردخانه ایجاد شده است.
تقی ئی با اشاره به اینکه 2 واحد فرآوری سیب زمینی نیز در شهرستان های بهار و رزن در دست پیگیری است اظهار کرد: ضایعات سیب زمینی از 35 درصد به پنج درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه اگر در استان محصولی تولید می شود باید زمینه های صادراتی آن نیز فراهم شود گفت: این سازمان در صدد ایجاد واحدهای جدید نیست بلکه می خواهد واحدهای موجود را حفظ و آنها را ارتقا دهد تا زمینه اقتصادی شدن بیشتر بخش کشاورزی در استان فراهم شود.
مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاوری استان همدان افزود: در بخش صنایع تبدیلی خانگی 300 مجوز صادر شده است و استان همدان در زمینه صنایع تبدیلی در غرب کشور رتبه نخست و در کشور رتبه دهم را دارد.
تقی ئی اظهار کرد: تا پایان سال 95 ، 37 میلیون تن ماده خام کشاورزی جذب شده است و حدود 24 واحد در زمینه فرآوری کشمش با مجوز جهاد کشاورزی با ظرفیت 36هزار تن در استان وجود دارد که 21 واحد آن با ظرفیت 31هزار تن فعال است.
وی به مشکلات سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی پرداخت و گفت: سرمایه گذاری بالا ، عدم حمایت کافی، سود بالای تسهیلات بانکی، مشکل آب، بالا بودن قیمت زمین در شهرک ها ، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات، گران بودن خطوط تولید، نیاز به وثیقه کلان بانکی، نبود اعتبارات خاص برای ایجاد صنابع تبدیلی از جمله این مشکلات است.
مدیرامورصنایع سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: 252 واحدصنایع تبدیلی دراستان همدان وجود داردکه باعث جذب یک میلیون و 200 هزارتن ماده خام کشاورزی وفرآوری 960 هزارتن ماده خام کشاورزی شده است.
نقی ئی بیان کرد: سال گذشته 85 هزار میلیارد ریال گردش مالی بخش کشاورزی استان بوده است که 296 میلیون دلار معادل 830 میلیارد ریال این بخش صورت گرفته است.
این مسئول با اشاره به اینکه در سطح استان 2هزار و 100 واحد صنعتی با تولیدات گلخانه ای ، دام و طیور صنعتی، صنایع کشاورزی و آبزی پروری وجود دارد گفت: حدود 80 درصد از تولیدات بخش کشاورزی در این واحدهای روستای تولید می شوند.
وی اظهار کرد: در استان 82هزار واحد زراعی کوچک و بزرگ زراعت ، 58 هزار واحد باغی و 40 هزار واحد دام کوچک روستایی وجود دارد.
نقی ئی با تاکید بر اینکه واحدهای کشاورزی استان باید اقتصادی شوند گفت: سال گذشته 530 میلیون ریال برای اجرای آبیاری نوین در 9هزار هکتار از اراضی استان هزینه شده است.
وی میزان اعتباران بخش کشاورزی امسال استان را چهار هزار و 500 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تعهد اشتغال امسال استان سه هزار و 600 نفر است که تاکنون یک هزار و 450 نفر آن محقق شده است.
نقی ئی اظهار کرد: طبق آمار سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان این مقدار اشتغال با سرمایه گذاری 96 میلیارد ریال ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه امسال 4 واحد گلخانه با ظرفیت 2 هکتار و تولید 700 تن در استان همدان احداث شده است گفت: این واحدها برای 20 نفراشتغالزایی دارد.
نقی ئی با بیان اینکه 2 واحد دامداری با تولید سه هزار و 864تن شیر و 164 تن گوشت برای 195 نفراشتغالزایی ایجاد کرده است گفت: برای این واحدها 40 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
وی ادامه داد: همچنین چهار واحد مرغ گوشتی با 850 تن مرغ و 62 نفزاشتغالزایی سرمایه‌گذاری دراستان احداث شده است.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.