سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در استان همدان با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور،مدیرکل اداره میراث فرهنگی٬ گردشگری و صنایع دستی استان همدان و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

در این مراسم علی مالمیر مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ضمن قدردانی از حمایت‌های مسئولان استانی در برگزاری این نمایشگاه و خوشامدگویی به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: صنایع دستی با سرمایه‌گذاری اندک قادر به ایجاد رشد اقتصادی است و این موضوع لزوم حمایت از این صنعت را نشان می‌دهد.

وی افزود: به همین دلیل این صنعت همخوانی مطلوبی با اقتصاد مقاومتی داشته و باعث رشد اقتصادی و کاهش بیکاری می‌شود.

photo_2017-09-06_11-27-50

علی مالمیر بیان کرد: مهمترین چالش صنایع دستی مبحث فروش و بازاریابی آن است به همین دلیل بهتر است به آموزش بازاریابی و برندسازی این محصولات توجه بیشتری شود.

مالمیر تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه­های سراسری صنایع دستی از مهم‌ترین راه های معرفی و بازاریابی این محصولات است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری همچنین از  شرکت ۲۸ استان٬ ۶۹ رشته هنر دستی و ۱۶۸ غرفه عرضه محصولات در نمایشگاه امسال خبرداد.

در ادامه این مراسم رضا قیاسی معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری همدان توضیحاتی در زمینه تاثیر صنایع دستی در رشد و توسعه اقتصادی بیان کرد و گفت: یکی از راهکارهای ایجاد درآمدی زودحاصل و اثربخش رشد و توسعه صنایع دستی کشور است.

قیاسی افزود: استان همدان به لحاظ دارا بودن برندهای ملی و جهانی در این زمینه منحصر به فرد است زیرا یک صنعت در هر شهر باید دارای پیشینه تاریخی طولانی باشد تا تبدیل به برندی ملی یا جهانی شود.

وی با اشاره به قدمت صنعت سفالگری در شهر جهانی لالجین گفت: سفال لالجین٬ منبت ملایر و چرم همدان همگی به علت پیشینه طولانی خود امروزه تبدیل به برندهای کشوری یا جهانی شده اند و باید از این فرصت در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور بهره برد.

photo_2017-09-06_11-27-25

در این مراسم همچنین بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ضمن ارائه توضیحاتی درباره نقش چند بعدی صنایع دستی در اشتغال زایی و رشد اقتصادی گفت: مهمترین مشکل صنایع دستی کشور بحث فروش و تجارت آن است.

وی افزود: وجود نواقصی در زمینه تولید و سایر بخش‌ها نیز بدیهی است اما تمام این مشکلات خود را در بحث بازاریابی بروز می‌دهند.

نامور مطلق بیان کرد: در دولت یازدهم با پیگیری های انجام شده٬ صادرات صنایع دستی به دوبرابر و نیم افزایش یافت که برگزاری نمایشگاههای سراسری صنایع دستی در این موضوع بی تاثیر نبوده است.

او گفت: تلاش ما این است که در تمامی استان‌ها نمایشگاه های ملی برگزار کرده و همچنین هر شهرستان را مجهز به مرکز دائمی عرضه صنایع دستی کنیم.

نامور مطلق با اشاره به لزوم ایجاد خلاقیت در تولیدات صنایع دستی گفت: بدون خلاقیت شاهد مرگ صنایع دستی خواهیم بود زیرا این نوع کالا در صورت خلاق نبودن تنها به علت ترحم خریداری می‌شود درحالی که کالای خلاق ما را وادار به خرید برحسب علاقه و نیازمان می‌کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: استان همدان یکی از پرافتخارترین استان‌های کشور در زمینه تولید صنایع دستی است و به همین علت نمایشگاه های صنایع دستی این استان باید در کشور نمونه باشند.

وی با اشاره به جایگاه استان همدان در این خصوص گفت: در میان استان‌های کشور تنها استان اصفهان با دارا بودن شهر ملی و جهانی توانایی رقابت را با استان همدان داراست به همین دلیل انتظار می‌رود  استان همدان در برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی آن طور که شایسته این استان است عمل کند.

در پایان این برنامه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به همراه مسئولان استانی ضمن افتتاح این نمایشگاه از ‌غرفه های متعدد آن بازدید کردند./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.