به گزارش ایرنا استان همدان به واسطه قدمت و شهرت دیرینه نیاز به معرفی ندارد زیرا هر کس که با تاریخ، اندک آشنایی داشته باشد یا با دانشمندان، عرفا و علمای جهان اسلام آشنا باشد به طور حتم با همدان هم آشناست.
همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و استانی است که مشاهیری همچون بوعلی‌سینا، شیخ بهاری، آیت‌الله شوندی و بزرگانی همانند آخوند ملاعلی معصومی، شهید مفتح و آیت الله العظمی نوری همدانی در آن به جامعه بشری خدمت کرده‌اند.
قدمت ثابت شده سه هزار ساله استان همدان، تاریخ و فرهنگ را بن مایه شخصیت استان تعریف کرده است و در کنار آن داشتن یکی از بهترین شرایط آب و هوایی کشور و بهره مندی از چندین آزاد ‌راه، بهترین دسترسی به مرکز کشور را برای استان ایجاد کرده و به نوعی همدان در مجاورت با 9 استان کشور، مرکز ثقل غرب کشور محسوب می‌شود.
همدان اولین پایتخت ایران، استان تاریخی، بزرگ، فرهنگی، استان دین و دانش و استانی است که تاریخ ایران به تاریخ آن افتخار می‌کند.
البته استان همدان با همه شایستگی و استعداد و ریشه ای که در تاریخ همراه با عظمت علمی و دینی دارد، متناسب با همه شایستگی ها، تاکنون نتوانسته است به توسعه لازم دست یابد اما برنامه هایی برای استفاده از این ظرفیت ها در راستای تسریع توسعه همدان در حال اجرا است.
کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری استان در اولویت کاری مجموعه مدیران استان بوده و در این راستا به موضوعات بهینه کردن مصرف آب کشاورزی، صنایع تبدیلی توجه جدی شده است.
همچنین، موقعیت ممتاز همدان در قلب کشور، دروازه ورودی به استان های غربی، فاصله نزدیک به تهران و آب و هوای مطبوع همدان نیز از نقاط قوت گردشگری استان است و همدان می‌تواند در چهار فصل پذیرای گردشگران باشد.
*** همدان نگین گردشگری ایران زمین
استاندار همدان به مناسبت هفته دولت در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا به تشریح مزیت های این استان و اقدام های صورت گرفته در چهارسال گذشته پرداخت و گفت: یکی از اولویت های همدان به واسطه وجود 250 رشته صنایع دستی که 150 رشته آن مختص همدان است، گردشگری است.
محمد ناصر نیکبخت افزود: همدان هم اکنون یک هزار و چهار اثر در فهرست آثار ملی ثبت کرده که از این تعداد 33 اثر در دولت یازدهم در این فهرست ثبت شده است.
وی با ذکر اینکه ساخت موزه در همدان در دستور کار است اظهار کرد: ساخت مخزن امن موزه منطقه ای تا پایان سال جاری به پایان می رسد.
استاندار همدان بیان کرد: در حوزه صنایع دستی، بیش از 12 رشته صنایع دستی منسوخ شده در سطح استان احیا شد و شهر جهانی سفال لالجین و شهر ملی مبل و منبت ملایر ثبت شدند و نشان جغرافیایی شهر مبل و منبت به تویسرکان اختصاص یافت.
نیکبخت اضافه کرد: در حال حاضر تولیدات صنایع دستی استان همدان از نظر وزنی به بیش از سه میلیون تن در سال با 17 میلیون دلار صادرات افزایش یافته است.
وی ادامه داد: به منظور جذب گردشگر و افزایش ماندگاری آنها در استان اکنون ساخت 12 هتل و هتل آپارتمان جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال اجرا است که با بهره برداری از آنها تعداد تخت های موجود در فضاهای اقامتی به بیش از سه هزار تخت افزایش می یابد.
وی یادآوری کرد: همدان میزبان تور کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری با حضور راهنمایان 21 کشور جهان بوده و اکنون پیشنهاد میزبانی نشست جهانی unwto در سال 2018 و پیشنهاد همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 را ارائه داده است.
استاندار همدان تاکید کرد: با توجه به اولویت قرار گرفتن گردشگری برای توسعه استان، تکمیل و به روزرسانی زیرساخت های لازم در دستور کار قرار دارد که مهمترین آنها توسعه راه آهن، فرودگاه و آزادراه است.
نیکبخت افزود: با توجه ویژه دولت تدبیر و امید به خط ریلی ، راه آهن تهران - همدان در این دولت به همدان رسید تا یکی از مطالبات جدی مردم همدان پاسخ داده شود.
وی توضیح داد: هم اینک 2 خط راه آهن در استان همدان فعال است و برای توسعه و استفاده بهینه از آنها برنامه ریزی شده است.
استاندار همدان گفت: همچنین با اضافه شدن 28 کیلومتر آزادراه، آزادراه های استان از جمله آزاد راه همدان- ساوه بهره برداری شد.
نیکبخت با بیان اهمیت حوزه حمل و نقل در توسعه اقتصادی بیان کرد: فرودگاه همدان آمادگی پرواز هواپیماهای پهن پیکر را دارد که در این زمینه حجاج از همدان با این هواپیماها به سرزمین حج رفتند.
وی ادامه داد: مجموع فعالیت های صورت گرفته دسترسی گردشگران به استان همدان را آسان تر و زمان سفر را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.
*** افزایش سه برابری سرمایه گذاری در حوزه صنعت
وی گفت: در بخش صنعت، میزان سرمایه گذاری و جواز تاسیس در 30 ماهه ابتدایی دولت تدبیر و امید برابر 86 هزار میلیارد ریال بوده در حالیکه میزان سرمایه گذاری در مدت مشابه قبلی برابر با 29 هزار میلیارد ریال بوده ست.
به گزارش ایرنا استاندار همدان افزود: در 15 سال گذشته چنین حجم سرمایه گذاری در استان همدان بی سابقه بوده است.
وی بیان کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش تولید محصولات صنعتی استان در قالب احداث 2 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 14 مگاوات و سرمایه گذاری 16 میلیون یورو، احداث یک واحد تولیدی بتن سبک گازی با سرمایه گذاری ارزی 5.6 میلیون دلار و 900 میلیارد ریال آغاز شد.
نیکبخت افزود: این طرح ها دارای مجوز سرمایه گذاری از سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور هستند و هم اینک در مرحله اجرا، ساخت و ساز و راه اندازی قرار دارند.
وی اضافه کرد: همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی برای بخش تامین ماشین آلات و دانش فنی و مهندسی پایه با هدف ایجاد و سرمایه گذاری واحدهای تولیدی حائز اهمیت استان از جمله تولید بخاری گازی هوشمند و تولید قطعات الکترونیکی انجام شده است.
وی تصریح کرد: صادرات فرش از این استان به کشورهای هدف به دلیل تحریم و نبود امکان انتقال پول، متوقف شده بود که پس از اجرایی شدن برجام بیش از 1.5 میلیون دلار فرش دستباف استان به کشورهای آمریکا، کانادا، چین و امارات صادر شد.
بالاترین مقام اجرایی استان همدان تاکید کرد: از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون سرمایه گذاری در 32 طرح بزرگ صنعتی این استان صورت گرفت و تاکنون 14 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است.
نیکبخت اضافه کرد: در دولت یازدهم به میزان 12 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات بانکی جذب و در بخش کشاورزی استان تزریق شده است.
***رشد 2 برابری صادرات محصولات کشاورزی
استاندار همدان با ذکر اینکه دولت حامی و پشتیبان کشاورزان است گفت: کشاوری سهم عمده ای در صادرات استان دارد و محصولات این استان به بیش از 17 کشور جهان صادر می شود.
نیکبخت میزان صادرات بخش کشاورزی در چهار سال گذشته را 984 هزار تن انواع محصولات به ارزش 996 میلیون دلار ذکر کرد که این آمار با رشد 250 درصدی نسبت به ابتدای سال 92 را نشان می دهد.
وی یادآوری کرد: در راستای حمایت از کشاورزان همدان 340 میلیارد ریال یارانه صادرات سیب زمینی و 145میلیارد ریال یارانه کشمش پرداخت شده است.
وی گفت: هم اینک افزون بر 136 هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفته و سالانه در مجموع 612 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.
وی ادامه داد: همچنین سامانه های نوین آبیاری در سطح 26 هزار و 467 هکتار از سال های 92 تا پایان 95 اجرا شده که صرفه جویی 119 میلیون متر مکعب آب در سال را به دنبال داشته است.
استاندار همدان بیان کرد: یک میلیون و 663 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در چهار سال گذشته خریداری شده است.
به گزارش ایرنا نیکبخت افزود: سطح گلخانه های جدید به میزان 22 هکتار توسعه یافته که رشد 34 درصدی را نشان می دهد.
وی توضیح داد: در حال حاضر بیش از 100 هکتار انواع گلخانه سبزی، صیفی و پرورش گل و گیاه در این استان وجود دارد.
استاندار همدان درباره کشت و تولید گیاهان دارویی نیز اظهارکرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی 2 برابر رشد و میزان تولید از هفت هزار و 800 تن در سال 91 به 14 هزار و 400 تن در سال 95 رسیده است.
نیکبخت اضافه کرد: توسعه واحدهای سردخانه محصولات کشاورزی در راستای افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و جلوگیری از کاهش ضایعات با جدیت دنبال می شود.
وی با ذکر اینکه هم اینک 27 واحد سردخانه با ظرفیت 82 هزار تن فعال است بیان کرد: میزان سردخانه های محصولات کشاورزی همدان نسبت به دولت گذشته 145 درصد افزایش داشته است.
استاندار همدان اظهار کرد: در حال حاضر 65 واحد سردخانه جدید با ظرفیت 178 هزار تن در استان همدان در حال ساخت است.
نیکبخت اضافه کرد: این استان در حوزه صنایع تبدیلی به میزان 104 واحد به ظرفیت 366 هزار تن توسعه داشته است که این امار رشد 43 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: در حال حاضر 252 واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت تولید 981 هزار تن و جذب یک میلیون و 263 هزار تن مواد خام دارای پروانه تولید و بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی استان فعال هستند.
*** احداث سالانه یک سد در همدان
وی به تشریح خدمات دولت در حوزه آب پرداخت و بیان کرد: توجه ویژه دولت تدبیر و امید به بخش آب سبب شده تا هر سال یک سد در همدان افتتاح شود.
استاندار همدان مثال زد: تکمیل سه سد کلان ملایر، سرابی تویسرکان و شنجور رزن در این دولت پیگیری و به نتیجه رسید و هم اینک از آنها بهره برداری می شود که امیدواریم سد نعمت آباد اسدآباد نیز تا پایان سالجاری آبگیری شود.
وی تصریح کرد: یکی از معضلات اساسی همدان، تامین آب نیروگاه شهید مفتح بود که با پیگیرهای جدی مسئولان استانی مصوب شد تا از محل اعتبارات وزارت نیرو خط انتقال پساب فاضلاب تصفیه‌خانه شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح اجرایی شود.
وی افزود: اجرای این طرح از آن لحاظ منحصربه فرد بود که ابتدا در مدت 6 ماه اجرایی شد و از سوی دیگر نخستین باری بود که پساب فاضلاب برای تولید برق در کشور به کار گرفته شد همچنین اجرایی شدن این طرح بیش از 80 درصد نیاز نیروگاه بخاری به آب را کاهش داد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر از 22 حلقه چاه نیروگاه شهید مفتح تعداد 20حلقه از مدار خارج شده است و تنها 2 حلقه چاه برای استفاده شرب و بهداشت فعال است.
استاندار همدان خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های دولت و وزارت نیرو این بود که طرح های بخش آب توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران اجرایی شود که در این ارتباط بخش خصوصی سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی در حوزه آب استان انجام داده است.
نیکبخت گفت: اجرای تصفیه خانه آب به روشBOT در 2 شهرستان تویسرکان و ملایر و 2 سد خرم رود تویسرکان و گرین نهاوند طرح هایی هستند که اجرای آنها به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی با ذکر ضورت بهینه سازی مصرف آب افزود: تاکنون سه هزار و 337حلقه چاه مجاز در استان مجهز به کنتور هوشمند شدند که این روند به طور جدی و با سرعت در حال انجام است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد چاه های غیر مجاز مسدود شده از خرداد ماه سال 93 تاکنون به 2 هزار و 363 حلقه می رسد که با مسدود کردن آنها حجم آب صرفه جویی شده به بیش از 200 میلیون مترمکعب رسیده است.
*** تحول در حوزه سلامت همدان
استاندار همدان بیان کرد: در بخش بهداشت و درمان این استان با اجرای طرح تحول سلامت و مدیریت صحیح آن کارهای بزرگی در دولت یازدهم انجام شد.
نیکبخت افزود: تکمیل ساختمان طرح های نیمه کاره، تجهیز و بهره برداری از مرکز آموزشی درمانی قلب و عروق فرشچیان به عنوان یک مرکز جامع تشخیصی درمانی با مشارکت خیران در غرب کشور که با حضور رئیس جمهوری در سفر استانی به همدان بهره برداری شد نمونه ای از این اقدامات مهم است.
وی اضافه کرد: هتلینگ 16 بیمارستان دولتی در استان ارتقا یافت و سه طرح بیمارستانی در بیمارستانهای اکباتان همدان، تویسرکان و بهار در حال تکمیل و آماده بهره برداری است.
وی با یاداوری اینکه در حوزه بهداشت ساخت 197 طرح عمرانی آغاز شد گفت: 100 طرح در هفته دولت امسال در حال بهره برداری است.
استاندار همدان بیان کرد: ساخت و تکمیل 57 خانه بهداشت، 6 مرکز جامع سلامت روستایی، 30 مرکز جامع سلامت شهری و پنچ پایگاه سلامت انجام شده و 99 خانه بهداشت ، 43 مرکز جامع روستایی، 19 مرکز جامع شهری، و 14 پایگاه سلامت در دست اقدام است.
نیکبخت اظهار کرد: ظرفیت تخت مراقبت های ویژه با 40 درصد افزایش از 118 به 165 تخت افزایش یافت و تخت ICU مراقبتهای ویژه بزرگسالان از 82 تخت به 113 تخت رسید.
وی افزود: تخت NICU (مراقبتهای ویژه نوزادان) از 30 تخت به 43 تخت و شمار تخت PICU (مراقبتهای ویژه اطفال) از 6 تخت به 11 تخت افزایش یافت.
استاندار همدان اضافه کرد: 65 درصد ناوگان اورژانس زمینی علوم پزشکی همدان نوسازی شد و 50 دستگاه آمبولانس جدید و بسیار پیشرفته و مدرن به ناوگان اورژانس استان افزوده شد.
نیکبخت گفت: 2 دستگاه ام آر آی 1.5 تسلا برای اولین بار در بخش دولتی نصب و راه اندازی شد و همچنین 2 دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس نیز خریداری، نصب و راه اندازی شد.
وی خرید و بهره برداری از انواع تجهیزات رادیوگرافی دیجیتال و تجهزات جانبی در تمامی بیمارستان های دانشگاهی استان، خرید و بهره برداری از 2 دستگاه سی تی آنژیوگرافی در استان را از دیگر اقدامهای صورت گرفته در بخش سلامت دانست و گفت: این 2 دستگاه سی تی آنژیوگرافی جزو پیشرفته ترین تجهیزات High Tech خریداری شده و گامی مهم در تشخیص و درمان بیماران CVA ،MI حاد در غرب کشور خواهد بود .
*** همدان پایلوت کشوری نیروگاه های خورشیدی
استاندار همدان اظهارکرد: در حوزه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای احداث نیروگاه خورشیدی همدان پس از برجام توفیقات خوبی صورت گرفت و پس از پیگیری های مستمر شرکت ایرانی - آلمانی - ایرلندی 'آفتاب ماد راه ابریشم' با سرمایه گذاری ایرانی و آلمانی ایرلندی ها تشکیل شد.
نیکبخت یادآوری کرد: با سرمایه گذاری مستقیم خارجی 2 نیروگاه خورشیدی در مدت پنج ماه مورد بهره برداری قرار گرفت که این 2 نیروگاه هر کدام با سرمایه گذاری هشت میلیون یورو و در مجموع 700 میلیارد ریال به بهره برداری رسید و هم اینک حدود هشت ماه است که برق پاک وارد شبکه شده است.
وی با ذکر اینکه عملیات اجرایی سه نیروگاه همزمان با آئین افتتاح این طرح ها آغاز شد گفت: یکی از نیروگاه ها در مدت 2.5 ماه در منطقه ویان کبودراهنگ به ظرفیت هشت مگاوات بهره بردار شد و 2 نیروگاه بعدی هم درحال اجرا است .
استاندار همدان افزود: در مجموع هم اینک با سرمایه گذاری مستقیم خارجی سه نیروگاه به قدرت 22 مگاوات درحال تولید برق هستند و سه نیروگاه دیگر هم با همین ظرفیت در حال ساخت هستند.
نیکبخت اضافه کرد: در حال حاضر استان همدان با تولید 22 مگاوات برق خورشیدی درکشور مقام اول را دارد و از طرف وزارت نیرو هم بعنوان پایلوت نیروگاهی خورشیدی در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: در طرح های بعدی هم توسط این شرکت قرار است سه نیروگاه 25 مگاواتی با سرمایه گذاری 90میلیون یورو درسال بعد میلادی ساخته شود تا این شرکت بر اساس قول های داده شده تا 100 مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان همدان بیاورد.
وی اعلام کرد: علاوه بر این شرکت، شرکت های دیگری نیز در حال پیگیری برای ساخت نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت هفت، 20 ، 30 و 50 مگاواتی در این استان هستند.
استاندار همدان گفت: در نخستین سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام در همدان از طریق بانک ملی هامبورگ به بانک ملی این استان 3.6 میلیون یورو توسط شرکت آفتاب انتقال یافت که برای خرید وسایل ایرانی از داخل کشور انجام شد.
نیکبخت ابراز امیدواری کرد: با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم ، شاهد جهش بلند استان در شاخص های توسعه در دولت دوازدهم باشیم.
7526/ 1181
گزارش : علیرضا جهانگیری** انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.