جلال‌الدین امیری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در دولت یازدهم 304 طرح عمرانی، بهداشتی و درمانی در استان مصوب شده که عملیات اجرایی 255 طرح در دست احداث است.
وی با بیان اینکه برای تعداد طرح های قابل افتتاح 700 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است افزود: این طرح ها شامل خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رواج مصرف سیگار و قلیان در استان همدان افزود: همدان جزو سه استان اول در مصرف دخانیات است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: برای کاهش مصرف قلیان در استان از سال گذشته تمامی اماکن مسقف از قلیان پاک‌سازی شده است و از مردم می‌خواهیم در صورتی‌که با عرضه قلیان در اماکن مسقف مواجه می‌شوند با سامانه رایگان 1490 تماس بگیرند.
امیری با اشاره به اینکه در بخش دخانیات قوانین سفت و سختی وجود دارد که اگر اجرا شود بسیار کارساز است تصریح کرد: در استان همدان سال گذشته 2 هزار و 500 عدد و در سال جاری یک هزار و 800 عدد قلیان جمع‌آوری شده است.
وی به بی تحرکی افراد جامعه و به دنبال آن افزایش فاکتورهای خطر اشاره کرد و گفت: تنها کمتر از 20 درصد افراد جامعه تحرک فیزیکی دارند و باید این نیاز را در مردم ایجاد کرد که اگر روزی تحرک نداشتند و یا تحرکشان کم بود احساس نیاز کنند.
امیری اضافه وزن و چاقی را عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در مناطق بالای‌شهر 50 درصد و در مناطق متوسط 30 درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند.
وی افزود: بر خلاف بیماری‌های واگیر که همیشه در آن تکلیف مشخص است، در بیماری‌های غیرواگیر دارو تنها به کنترل آن کمک می‌کند و عامل مهم در درمان آن تغییر و اصلاح سبک زندگی است.
وی درباره سامانه سیب نیز اعلام کرد: افراد با ثبت‌نام در سامانه سیب می‌توانند از خدمات جامع سلامت استفاده کنند که در آن کارشناسان تغذیه و روانشناسان هم حضور دارند.
امیری افزود: 95 نفر نیرو به پرسنل مرکز اضافه شد و 400 نفر هم در قالب مراقبان سلامت به‌کارگیری شدند.
وی تصریح کرد: برخی از مراکز بهداشتی استان بسیار قدیمی و خارج از سیستم، 54 واحد استیجاری و پایگاه‌ها به صورت سربار بودند که تفاهم نامه برای نوسازی با وزارت بهداشت منعقد شده است.
در پایان این مراسم برای 40 نفر از خبرنگاران واکسن هپاتیت تزریق شد.
گفتنی است بر اساس اعلام روابط عمومی استانداری همدان در هفته دولت امسال 859 طرح با هشت هزار و 830 میلیارد ریال با حضور مقام های کشوری و استانی افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.