مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: رویکرد جدی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی برای حیات آق گل ضروری است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا محمدی با بیان این مطلب اظهار داشت: بحران تالاب آق گل ملایر از سال 88 آغاز و روند اکولوژیک تالاب مختل شد که این روند تا پایان سال 94 ادامه یافت.

محمدی افزود: از سال 95 اقدامات برای احیای تالاب آق گل آغاز شد و مشکلات و راهکارها در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: دراین راستا تکالیف دستگاه‌ها احصا شد و آب منطقه‌ای استان، وظیفه کنترل برداشت چاه‌های اطراف تالاب، جهاد کشاورزی برنامه تغییر کشت در تالاب و از طریق محیط زیست و مقامات قضایی برخورد جدی با برداشت کنندگان آب تالاب صورت گرفت و تنویر افکار عمومی ساکنان حاشیه تالاب نیز آغاز شد.

محمدی اظهار کرد: دستگاه‌های مرتبط، طی جلسه‌ای که در استانداری همدان برگزار شد، گزارشی از روند اقدامات ارائه کردند با این حال به نظر می‌رسد شدت و حدت و تداوم اقدامات با سطح مورد انتظار فاصله دارد.

وی تصریح کرد: ادامه رویه نامناسب کشت یونجه و فک پلمب چاه‌ها توسط صاحبان چاه‌ها از مواردی بود که تاثیر اقدامات را کاهش داد و امیدواریم دستگاه قضایی استان برخورد جدی‌تری در این خصوص داشته باشد.

محمدی گفت: از ساکنان حاشیه تالاب به منظور کمک به حفظ و احیای تالاب کمک خواسته‌ایم و از طریق امام‌جمعه و شورای اسلامی اسلام شهر آق‌گل، همچنین ارتباط چهره به چهره اعضای سازمان‌های مردم نهاد با جامعه محلی برای تشریح فوائد تالاب مطالبی عنوان شده است؛ اما این مشکل فرا استانی است و محیط زیست، کشاورزی و آب منطقه‌ای استان‌های مرکزی و همدان در خصوص آن وظیفه دارند.

وی گفت: از طریق وزارت نیرو پیگیر رفع اختلافات بین استانی در خصوص تالاب آق گل هستیم که هنوز نتیجه مستندی در این باره به دست نیاورده‌ایم لذا با توجه به اینکه 70 درصد برنامه عملیاتی برای احیای تالاب آق گل انجام شده است می‌طلبد به این ظرفیت استانی توجه بیشتری شود.

وی اضافه کرد: طی یکی دو سال اخیر با توجه به بارش‌های نسبتا مناسب، رفتار اکولوژیکی معقولی از تالاب آق گل دیده‌ایم و می‌توان گفت تالاب به روند طبیعی‌اش بازگشته است.

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز زیبای تالاب آق گل به منظور استفاده گردشگران، ظرفیت مناسبی برای گردشگری استان است که در این خصوص به نظر می‌رسد ورود استانداری و میراث فرهنگی و گردشگری استان مثمر ثمر خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.