محمد خلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: وسعت منابع طبیعی این استان به نسبت میزان جمعیت بسیار کم است و آمار بالای تعداد بهره برداران با توجه به محدودیت منابع طبیعی اثرهای تخریبی زیادی داشته است.
وی با ذکر اینکه همدان سومین استان از نظر تراکم جمعیت است افزود: متوازن نبودن میزان جمعیت با منابع طبیعی موجود موجب فشار عوامل انسانی بر طبیعت و افزایش تخریب ها شده است.
وی مثال زد: میزان دام دامداران استان و عشایران سه برابر ظرفیت مراتع همدان است بنابراین با افزایش چرای مفرط و بی رویه نباید انتظار حفظ منابع طبیعی را داشت.
وی بیان کرد: از دیگر مشکلات، محدودیت منابع تجدید شونده منابع طبیعی با وجود فراوانی بهره بردارن از طبیعت است.
رئیس اداره آموزش منابع طبیعی همدان گفت: سرانه جنگل برای هر فرد در جهان هشت دهم هکتار، در ایران 2 دهم هکتار و در همدان دو صدم هکتار است.
به گزارش ایرنا خلیلی اضافه کرد: میزان بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی و وسعت جنگل ها یک چهارم نرم جهانی است.
خلیلی افزود: فرسایش خاک در کشور و استان به نسبت میانگین جهانی بالا بوده که عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند.
وی تصریح کرد: یکی از آسیب های که هم اینک استان با آن مواجه است بیابانی شدن دشت قهاوند است هر چند تدابیر خوبی از سوی سازمان برای احیای این منطقه اتخاذ شده است.
وی آتش زدن عمدی مراتع را از دیگر مشکلات پیش روی منابع طبیعی همدان دانست و افزود: طبق بررسی های صورت گرفته 80 درصد از آتش سوزی ها عمدی هستند.
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی همدان تصریح کرد: مشارکت پذیری برای حفاظت جنگل ها و مراتع و روحیه تعاون و همکاری ضعیف است.
خلیلی افزود: با این وجود سازمان جنگل‌ها به عنوان متولی اصلی حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری صحیح و اصولی از منابع طبیعی تجدیدشونده اقدام به استفاده از توان دیگر اقشار برای حفظ این منابع خدادادی کرده است.
وی تاکید کرد: به طور حتم با توجه به محدودیت منابع و نیرو رسالت بزرگ حفظ منابع طبیعی بدون استفاده از توان و ظرفیت مردمی امری دشوار است.
وی اضافه کرد: در این راستا از افراد علاقمند، مسئولان، ائمه جمعه، نیروهای مردمی و دانش آموزان برای حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی استفاده شده است.
رئیس اداره آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: این افراد در قالب همیاران طبیعت سازماندهی ‌شدند و شامل سه بخش محافظان، مروجان و دانش آموزان همیار طبیعت هستند.
خلیلی اضافه کرد: همیاران طبیعـت دانش آموز به مثابه همیاران پلیس به والدین و دیگر اعضای خانواده در صورت آسیب زدن به طبیعت هشدار و تذکر می دهند.
وی گفت: همیاران محافظ طبیعت شامل نیروهای بومی ساکن در مناطق همجوار با عرصه های ملی بوده که این افراد در صورت دست درازی سودجویان به طبیعت، موضوع را از طریق سامانه 1504 به یگان حفاظت از طبیعت گزارش می دهند.
وی افزود: این گروه از همیاران طبیعت هر هفته 10 تا 15 مورد تخلف را گزارش داده و یگان حفاظت با حضور در عرصه ملی با متجاوزان برخورد کرده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل داده است.
رئیس اداره آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: همیار طبیعت مروج نیز شامل ائمه جمعه، طلاب، اساتید و دانشجویان و علاقمندان به طبیعت هستند که وظیفه ارتقاء فرهنگ توجه به منابع طبیعی را عهده دارند.
خلیلی یادآوری کرد: 6 هزار و 200 همیار طبیعت با منابع طبیعی همدان همکاری دارند که این اداره کل بانک اطلاعاتی جامعی از آنها دارد و برای تمامی همیاران کارت صادر شده است.
وی اضافه کرد: محافظان طبیعت تحت پوشش بیمه بی نام هستند تا در صورت بروز مشکل و آسیب جسمی بتوان از این طریق آنها را حمایت کرد.
وی تاکید کرد: نمی توان ادعا کرد که جذب همیاران طبیعت در کاهش خسارت های وارده به منابع طبیعی همدان تاثیر داشته ولی آمارها گویای جلوگیری از افزایش و پیشروی خسارت های وارده است.
17 اسفند 1393 به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با متولیان بخش منابع‌طبیعی و محیط‌زیست کشور، مبنی بر اولویت فرهنگ سازی از مدارس و به ویژه دبستان ها، سازمان جنگلها یکی از اولویت‌های کاری خود را جذب همیاران طبیعت دانش آموزی و معلمان قرار داد.
استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که 42 هزار و 566 هکتار از آن شامل جنگلهای دست کاشت و طبیعی است.
هم اینک حدود 2 میلیون واحد دامی از مراتع این استان تعلیف می کنند، همچنین میزان بهره برداران با توجه به قرار گرفتن گونه های دارویی، سبزیجات خوراکی و موسیر و غیره در سفره مردم می توان عنوان کرد که تمامی مردم استان از منابع طبیعی بهره می برند.
طبق آخرین سرشماری نفوس مسکن در سال 95 ، جمعیت استان همدان یک میلیون و 738 هزار و 234 نفر است که 2.17 درصد از جمعیت کشور را شامل می شود.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.