نشست ادبی بررسی اشعار و تفکرات ابوالعلا معری شاعر عرب و تاثیر تفکر او بر اشعار خیام در خانه مسعودی های شهرستان تویسرکان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست ادبی که درعمارتی به جا مانده از دوران قاجار موسوم به خانه مسعودی‌های شهرستان تویسرکان برگزار شد، دکتر محمدرضا معمار صادقی پژوهشگر حوزه ادبیات توضیحاتی در زمینه تفکرات ابوالعلا معری شاعر عرب قرن 4 و 5 هجری و تاثیر تفکر او بر اشعار خیام  ارائه کرد.

دکتر محمدرضا معمار صادقی از حدود 4 سال پیش سفرهای خود را دورتا دور خاورمیانه برای تفسیر و خوانش اشعار خیام  با نام "از دریای دوستی تا خلیج صلح" آغاز کرده و در عراق و افغانستان نیز جلسات شعر خیام و ابوالعلا معری را برگزار کرده است.

صادقی هدف اصلی خود از این سفرها و نشست­‌های ادبی را رهایی از تعصب قومی و ناسیونالیسم قومیتی منطقه خاورمیانه بیان کرد، افزود: شاید این قدم کوچکی در راه صلح باشد اما من تلاش خود را برای رسیدن به صلح در منطقه خاورمیانه خواهم کرد.

وی در باره دلیل انتخاب این دو شاعر بیان کرد: معری شاعری است که حدود 100 سال قبل از خیام در کشور سوریه زندگی می­‌کرد و تفکراتی آزاد­اندیش داشت به نحوی که‌حدود هزار سال پیش برای آسیب نرساندن به حیوانات به گیاه­‌خواری روی می­‌آورد. در مجموع می­‌توان گفت که تفکر خیام بسیار به او شبیه است.

این پژوهشگر افزود: از ابتدا خیام را به علت تفکراتش بسیار دوست داشتم زیرا او برخلاف سایر شاعران به غنیمت شمردن لحظه حال اهمیت داده و معتقد است نمی­‌دانیم از کجا آمده و به کجا می‌رویم پس باید از لحظه حال لذت برد. واژه­ای همچون شراب نیز در حقیقت اشاره­‌ای است به لذت بردن از زندگی و لحظه حال که می­‌تواند با سفر کردن حاصل شود یا کتاب خواندن و...

دکتر معمارصادقی در ادامه با اشاره به نقاط اشتراک میان ابوالعلا معری و حکیم عمر خیام گفت: هنگامی که اشعار معری را می­‌خوانیم با مفاهیمی بسیار مشابه با اشعار خیام روبه رو می­‌شویم. برای مثال اشارات خیام به کوزه و خاک کوزه­‌گری را در اشعار معری نیز می­‌توان یافت. تاثیراتی که خیام از این شاعر سوری گرفته است باید به فروتنی مردمان ما بیافزاید زیرا ما در تعامل میان جوامع بشری همان­گونه که بر فرهنگ­‌های همسایگان‌مان تاثیر گذاشته­‌ایم، از آن­ها نیز تاثیر پذیرفته­‌ایم.

در ادامه این نشست ادبی، غلامعلی کشانی، مترجم آثاری نظیر نافرمانی مدنی و دارندگی در بسندگی بیان کرد: تفکر خیام، لذت از زیبایی­‌های زندگی در کنار دل‌مشغولی­‌های روزگار است که این شیوه نگرش تفکری بسیار عملی است.

 وی افزود: افرادی نیز هستند که در کنار لذت از زندگی و بهره بردن از مواهبی که خداوند به آن­ها داده است دیگران را نیز با خود هم­سفره می­‌کنند که این نیز در ادامه اندیشه­‌های خیام بوده و کاری نیک است.

در انتهای این نشست نیز به پرسش­‌های حاضرین در زمینه اشعار و تفکرات این دو شاعر پاسخ داده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.