به گزارش خبرآنلاین از همدان ؛ در این مراسم محمد ناصر نیکبخت، استاندار همدان، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دکتر پرویز اذکایی، نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از مسئولان محلی و علاقمندان حوزه نشر حضور داشتند.

کتابخانه دکتر اذکایی مجموعه‌ای از غنی‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی در حوزه تاریخ و فلسفه کشور است و سه نسخه قرآن خطی و 10 نسخه کتاب چاپ سنگی و سربی توسط ایشان به این کتابخانه اهدا شده است.

لازم به ذکر است 70 قفسه یک‌طرفه و 6 قفسه نمایشی در این کتابخانه موجود است و 13 لوح قاب شده مربوط به دکتر اذکایی در این کتابخانه نگهداری خواهد شد.

وجود 5 هزار جلد کتاب و 66 هزار جلد نشریه در این کتابخانه از نکات حائز اهمیت است و می توان گفت تعداد قابل توجهی جلد از این کتاب‌ها در سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور جانمایی شده است.

همچنین 9 لوح تقدیر و 11 تندیس از دکتر اذکایی در کتابخانه‌ای که به اسم او ایجاد شده در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

گفتنی است به لحاظ وجود کتاب‌های نفیس و قابل توجه در کتابخانه دکتر اذکایی، یک کتابدار مختص این بخش در نظر گرفته شده است.


علیرضا مختار پور، دبیرکل نهاد کتابخانه های کشور با بیان اینکه دکتر اذکایی یکی از اساتید برجسته، نه تنها در سطح کشوری بلکه در سطح بین المللی نیز خدمات مختلفی را انجام داده است، خاطرنشان کرد: این استاد ارزشمند ایران زمین در حوزه های مختلفی هم چون زبان شناسی و رجل شناسی مطالعه و تحقیقاتی داشته است.

نیکبخت، استاندار همدان نیز گفت: آثاری که دکتر اذکایی به کتابخانه همدان اهدا کرده حاصل سالها تلاش و کوشش این فرهیخته ایرانی است که برای همیشه در تاریخ این استان ماندگار خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه بالاترین ایثاری که یک فرد می تواند انجام دهد آن است که تمامی آنچه را که دارد اهدا کند اظهار داشت: تاکنون جشنواره ها و همایش های مختلفی درباره دکتر ازکایی برگزار شد ه است که برای شناسایی این شخصیت بزرگ استانی و کشور کافی نیست.

نیکبخت تصریح کرد: تاریخ همدان همیشه ثابت کرده است که دارای بزرگانی است و دکتر پرویز اذکایی یکی از بزرگان امروز و فردای این استان است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه با اهدا این آثار به کتابخانه مرکزی استان همگان می توانند از آنها استفاده کنند افزود: هر شخصیت فرهنگی که به استان همدان سفر می کند ضروریست از این کتابخانه تحقیقاتی و تخصصی بازدید داشته باشد.

پرویز اذکایی در فرودین سال 1318 در خانواده فرهنگی در شهر همدان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در این شهر، تهران و سپس در دانشگاه منچستر انگلستان گذراند.

تحصیلات وی به طور عمده در تاریخ و فلسفه است و در رشته‌های کتابشناسی، رجال‌شناسی و تاریخ علم نیز دارای تألیفات است.

دکتر اذکایی در سال 1348 مبدأ تشکیل کنگره‌های سالانه تحقیقات ایرانی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بود و تا آخر سال 1357 عضویت دائمی آن را برداشت.

وی در چندین کنگره علمی داخل و خارج از کشور ماموریت یافت از جمله کنگره جهانی ابوریحانی بیرونی، جشنواره جهان اسلام و الموتمر الدولی للبیزره به عنوان نماینده اعزامی ایران بود.

دکتر اذکایی در سال 54 با ماموریت تحصیلی به دانشگاه منچستر انگلیس رفت و در بخش مطالعات شرقی آنجا به عنوان « طلبه تحقیق» و با رساله « جغرافیای تاریخی همدان» دوره دکتری PH.D را زیر نظارت مرحوم پرفسور «بویل» گذراند؛ سپس در سال‌های پس از انقلاب به ترتیب عضو هیأت علمی دائره المعارف تشیع، دایره المعارف اسلامی و دائره المعارف بزرگ اسلامی و از مولفان آنها بوده که تا هنگام نگارش این سطور تقریبا 350 مقاله بلند و کوتاه در موضوعات تاریخی، کتابشناسی، رجال، انساب، نجوم، و تاریخ علم اسلامی و ایران در آنها نوشته است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 699889
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.