علی مالمیر روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود:استان همدان به لحاظ برخورداری از جاذبه های متنوع و متعدد تاریخی و گردشگری از قدمت تاریخی و تمدنی برخوردار است و شرایط ممتازی نسبت به استان های دیگر دارد و در دوران پسابرجام استان همدان با سه برابر شدن میزان ورود گردشگران خارجی نسبت به سال 92 مواجه شد.
وی ادامه داد: رشد آمار ورودی گردشگران به استان نشان از به ثمر رسیدن تلاش ها در راستای توسعه صنعت گردشگری دارد که متعاقب آن رشد زیر ساخت ها اعم از مراکز اسکان، هتل، رستوران، سفره خانه سنتی، مراکز تفریحی و توسعه راه ها و حمل و نقل عمومی به منظور پاسخگویی به این میزان رشد ورود گردشگر را می طلبد.

*** انتخاب لالجین به عنوان یکی از 19 شهر جهانی در دولت یازدهم
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: 19 شهر دنیا به عنوان شهر جهانی معرفی شده اند که چهار مورد از این شهرها در دولت تدبیر و امید سهم ایران شد و لالجین یکی از این چهار شهر جهانی است که در این دولت به عنوان شهر جهانی سفال ثبت شد.
مالمیر افزود: جهانی شدن شهر لالجین نشان دهنده ظرفیت بالای استان همدان در زمینه صنایع دستی و پشتیبانی و سیاستگذاری درست دولت تدبیر و امید در حمایت از تولید است.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی لالجین برندی ارزشمند است که به خوبی می توان از آن در صادرات سفال لالجین استفاده کرد گفت: تدوین استاندارد رشته سفال و مساعدت برای شرکت هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه های خارج از کشور از دیگر دستاورهای استان همدان در حوزه صنایع دستی است.

*** افزایش تعداد شاغلان حوزه صنایع دستی در دولت یازدهم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با بیان اینکه در زمینه صادرات صنایع دستی در دولت یازدهم گام های رشد به سمت صادرات غیر نفتی و توسعه اقتصادی طی شد گفت: در سال 92 تعداد 33 هزار و 370 نفر در حوزه صنایع دستی در 20 هزار و 720 کارگاه مشغول به فعالیت بودند که این رقم در سال 95 به فعالیت 35 هزار شاغل در 22 هزار کارگاه رسید.

***رشد محسوس صادرات صنایع دستی همدان پس از برجام
مالمیر گفت:برجام و گشایش های روابط بین الملل موجب رشد چشمگیر صادرات صنایع دستی استان شد به طوریکه سال گذشته هشت درصد و امسال 10 درصد از صادرات همدان از مبدا گمرکات این استان مربوط به صنایع دستی بوده است.
وی افزود: همچنین صادرات سفال در سال جاری از مبدا گمرکات استان نسبت به سال گذشته 55.6 درصد و در مجموع صادرات صنایع دستی استان 33.4 درصد رشد داشته است.
مالمیر با بیان اینکه بیش از 150 رشته صنایع دستی در استان همدان فعال است و هم اکنون لالجین در رشته سفال، مرجع جهانی است ادامه داد: وجود شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال ، شهرستان های ملایر و تویسرکان به عنوان قطب های بزرگ مبل و منبت کشور و فعالیت 6 درصد از کل جمعیت شاغل استان در حوزه صنایع دستی از ویژگی های منحصر به فرد این استان در حوزه صنایع دستی است.

***رشد 50 درصدی فعالیت های حوزه کاوش و مرمت آثار باستانی
مالمیر یادآور شد: در اواخر سال گذشته با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید بالغ بر 70 میلیارد ریال اعتبارات عمرانی برای مرمت آثار تاریخی استان ابلاغ شد و این اعتبارات ملی ابلاغی مرمت بناهای تاریخی 4.6 برابر نسبت به سال 94 رشد داشت.
وی گفت: در زمینه مرمت آثار و ابنیه تاریخی و کاوش های باستان شناسی نیز فعالیت های قابل توجهی انجام شده در این سالها حفاظت، مرمت و ثبت ابنیه تاریخی فرهنگی بیش از 50 درصد رشد داشته است.
وی همچنین تشکیل پرونده ثبت جهانی برای 2 اثر تاریخی و افزایش تعداد آثار ثبتی به میزان 15 درصد را از دیگر دستاوردهای اداره کل در دولت یازدهم برشمرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان یادآور شد: در زمینه توسعه تشکل ها و حمایت از تشکل های بخش خصوصی نیز با تشکیل و فعال سازی انجمن های صنایع دستی ، گردشگری و میراث فرهنگی فعالیت این گروه ها نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است.

*** افزایش 2.5 برابری تخت های اقامتی استان همدان در دولت یازدهم
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تحولات اقتصادی پس از برجام و رویکرد توسعه محور دولت یازدهم در حوزه گردشگری را زمینه ساز دلگرمی و رغبت سرمایه گذاران در احداث اماکن اقامتی در استان دانست و گفت: در استان همدان هم اکنون تعداد 10 هتل و هتل آپارتمان در حال ساخت است که در سه سال آینده به اقامتگاه های استان اضافه می شوند.
مالمیر بر اهمیت احداث اقامتگاه ها برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: افزایش تعداد هتل های چهار و پنج ستاره و ساخت بیش از 10 هتل و هتل آپارتمان و مجتمع اقامتی گردشگری رهاورد دولت یازدهم در این حوزه است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به افزایش تعداد اتاق و تخت اقامتی با رشد 2.5 برابر نسبت به سال 92 گفت: انقلاب هتل سازی در دولت تدبیر و امید شکل گرفت و در دولت یازدهم به اندازه تمامی سال های قبل، برای ساخت و راه اندازی هتل در کشور اقدام شد و در حال حاضر احداث هتل در استان همدان با استقبال و رغبت بخش خصوصی مواجه شده است.
مالمیر با اشاره به افزایش تعداد هتل های چهار و پنج ستاره همدان تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به ویژه در سال 95 در استان همدان افزایش چشمگیری یافته و با ساخت این هتل ها تعداد تخت های هتلی استان همدان از تعداد یک هزارو 260 تخت به میزان 2.5 برابر افزایش می یابد.
وی گفت: توسعه صنعت گردشگری به ایجاد اشتغال پایدار کمک می کند و احداث یک هتل به اندازه یک کارخانه بزرگ می تواند ایجاد اشتغال کند و اشتغال جانبی و غیر مستقیم هم داشته باشد.

*** ایجاد چهار اقامتگاه بوم گردی همدان در دولت یازدهم
مالمیر گفت: ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی با رشد چشمگیر در حال سرمایه گذاری است و چهار اقامتگاه بوم گردی برای نخستین بار در سال 95 در استان همدان ایجاد شد .
وی با بیان اینکه گسترش اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری در دستورکار قرار دارد گفت: اقامتگاه بوم گردی اقامتگاهی برای گردشگران است که ساختار بومی خدمات، محصولات و فعالیت های گردشگری، آن را از اقامتگاه هایی همچون هتل ها و مهمان پذیرها متمایز می کند.
وی گفت: احداث اقامتگاه های بوم گردی به شکلی سازگار با معماری و سیمای طبیعی روستا یکی از ظرفیت های استان در توسعه صنعت توریسم است و در این راستا در سال های اخیر برنامه هایی برای بهره گیری از این ظرفیت اجرا شده است.
مالمیر تکمیل و تجهیز پروژه های زیرساخت گردشگری در مناطق نمونه گردشگری ، اعطای تسهیلات و یارانه به تاسیسات گردشگری، انجام مقدمات واگذاری بیش از 40 طرح تکمیل شده و نیمه تمام و آماده بهره برداری به بخش خصوصی و افزایش 20 درصدی تعداد موافقت های اصولی و پروانه بهره برداری های تاسیسات گردشگری را از اقدامات موثر در حوزه سرمایه گذاری عنوان کرد.
بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری در استان همدان وجود دارد که حدود یک هزار اثر از این آثار ثبت ملی شده است.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشاردهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.