در این گزارش آورده شده است: ساماندهی بازار روزها و دستفروشان دو برنامه ای بود که کاندیداهای چهارمین دوره شورای شهر و روستا در ایام انتخابات چهارسال پیش روی آن تاکید داشتند.
در طول چهار سال گذشته از عمر شورا هر چند که در برخی بخش ها کارهای نصف و نیمه ای انجام شد اما ساماندهی روزبازارها هم به مانند برخی دیگر از وعده های عمده اعضای شورا روی زمین ماند و تنها کار نمود دار در این باره سرو ساماندهی کوتاه مدت به دست فروشان خیابان بوعلی بوده است.
در دیگر سو سامان بخشی وانت بارها و فعالیت آنها در شهر نیز از جمله دستور کارهای شورای چهارم بود اما این کار نیز تا کنون رنگ تحقق نگرفته است.
حالا در آخرین روزهای شورای چهارم رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان بازهم بر ضرورت ساماندهی روزبازارها و بازارچه‌های محلی شهر همدان تاکید کرده است.
کامران گردان در کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان اظهار داشت: روزبازارها پتانسیل خوبی برای تمرکز زدایی از هسته مرکزی شهر هستند و کاهش رفت و آمدهای درون شهری، کارآفرینی برای تعدادی از افراد که توانایی تهیه مغازه یا مکان مناسبی برای عرضه کالا ندارند را به دنبال دارد.
گردان با بیان اینکه روزبازارها باید به صورت منسجم و منظم ساماندهی شوند، عنوان کرد: باید با برنامه ریزی برای این روزبازارها سایبان های مشخص و یکنواختی با توجه به نوع عرضه اجناس ایجاد شود.
وی بر لزوم نظارت بر فعالیت روزبازارها تاکید کرد و یادآور شد: باید در ارتباط با امکانات رفاهی و بهداشتی و نیز قیمت هایی که ارائه می شود نظارت مستمری صورت پذیرد.

*** جانمایی مکانهای مناسبی برای استقرار روز بازارها
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با اشاره به اینکه باید ضمن جانمایی مکانهای مناسبی برای استقرار روز بازارها مشخص شود، اظهار داشت: حتی می توان دستفروشان سایر خیابان های سطح شهر را نیز به این مکانها هدایت کرد.
گردان بر لزوم شناسایی و آمارگیری تعداد دست فروشان و افراد فعال در روزبازارها تاکید کرد و گفت: با این امر می توان مدیریت لازم را بر اینگونه روزبازارها اعمال کرد.
وی در ادامه به فعالیت وانت بارها اشاره کرد و افزود: شناسایی کامل این وسائط نقلیه و جلوگیری از توقف این خودروها در معابر شهری از اولویت های کاری است.
گردان با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری اقدام به ساماندهی فعالیت این وانت بارها کرده است، افزود: گرچه از نظر قانونی وانت بارها حق خرید و فروش و عرضه کالا ندارند و باید جمع آوری شوند اما تا زمان اجرای کامل طرح در جلوگیری از توقف این وسائط نقلیه، باید مکانهایی را در خارج از معابر عمومی و اماکنی که کمترین آشفتگی بصری و ترافیکی را ایجاد می کند، اسکان دهند.
وی در ادامه به ادغام سازمانهای زیر مجموعه شهرداری اشاره کرد و خطاب به مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل و فراورده های کشاورزی شهرداری، خواستار ارائه برنامه های این سازمان برای سال جاری شد و تاکید کرد: باید دستورالعمل اجرایی برای سال 96 این سازمان تدوین شده و عملیاتی شود تا در آخر سال بتوان گزارشی از عملکرد ارائه کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز دراین جلسه بر توجه به سرویس های رفاهی و بهداشتی روزبازارها تاکید کرد.

***بیمه کارگری فعالان روزبازارها مدنظر باشد
رضا غلامی خجسته گفت: غرفه داران فعال در روزبازارها هم همانند دیگر افراد مشغول به کار هستند و بر این اساس باید برای آنها زمینه بیمه کارگری را فراهم کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز به ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت روزبازارها پرداخت و گفت: در حال حاضر ساماندهی این روزبازارها در دست اقدام است و بر نحوه فعالیت آنها نیز نظارت می شود.
مجید درویشی از ساماندهی وانت بارها خبرداد و افزود: مجوز ساماندهی این وسائط از مرجع قضایی اخذ شده و بر اساس آن افرادی که مجوز دارند می توانند در محل مورد نظر فعال باشند.
مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل و فراورده های کشاورزی شهرداری نیز با اشاره به ادغام سازمانه های زیر مجموعه شهرداری گفت: پیگیر هستیم که بر اساس چارت سازمانی فعالیت این سازمان انجام شود و که در این راستا برنامه ها را بر مبنای اساسنامه پیش بینی کرده ایم.
معراج عاشورلو همچنین در خصوص احداث بازار پرنده های زینتی و طیور اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه گذار زمینی درحاشیه میدان امام حسین (ع) برای ایجاد بازار پرندگان زینتی خریداری کرده که هم اکنون موضوع راه دسترسی در دست بررسی است.وی در ادامه به تشریح اهم وظایف و ماموریتهای سازمان ساماندهی مشاغل و فراورده های کشاورزی شهرداری پرداخت.
روزنامه همدان پیام به مدیر مسئولی نصرت الله طاقتی احسن در استان همدان چاپ و منتشر می شود.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.