وقتی می خواهیم تصویری زیبا را بر روی صفحه کاغذی ترسیم کنیم ناخوداگاه به دامن طبیعت رفته و کوه، جنگل و رودخانه را به تصویر می کشیم، وقتی می خواهیم تعطیلات آخر هفته به یاد ماندی داشته باشیم باز هم طبیعت را انتخاب می کنیم؛
برای رهایی از بیماری و آرامش روحی و روانی نیز پزشکان حضور در مناطق خوش آب و هوا و دامن طبیعت را توصیه می کنند، از صدای دلنشین شر شر آب به عنوان زیباترین آهنگ یاد می شود و در نهایت هنگام تزئین دکوراسیون خانه تهیه تابلوهای دارای نقش و نگار طبیعت را در اولویت قرار می دهیم.
با این اوصاف برای پی بردن به اهمیت و جایگاه منابع طبیعی نیازی به حضور در هیچ مدرسه و دانشگاهی نیست بلکه با اندک تعقل و تفکر می توان به اهمیت منابع طبیعی در تداوم حیات بشری پی برد.
طبق اصل 50 قانون اساسی در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعدی باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می شود از این رو هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب یا آلودگی آن شود ممنوع است.
به طور حتم بهره برداری های بی رویه از منابعی که دارای استعداد و توان رویشی محدود هستند طبیعت زیبا را دچار قهقرا و نیستی می نماید لذا اتخاذ روش های مناسب برای حفاظت از جنگلها و مراتع یک اصل اساسی و اولیه به شمار می رود.
کارشناسان تاکنون عوامل متعدد تخریب منابع طبیعی را شامل تصرفات اراضی ملی، قطع درختان برای قاچاق چوب و تامین سوخت، چرای زودرس، مفرط و مازاد بر ظرفیت مراتع، خشکسالی و فرسایش آبی و بادی، تخلیه زباله ها و پسماندها، خسارت طغیان آفات و امراض و در نهایت آتش سوزی به واسطه عوامل طبیعی و انسانی برشمردند.
در این ارتباط مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در گفت و گو با ایرنا عواملی نظیر سهل انگاری طبیعت گردان، دامداران، جنگل نشینان و روستاهای داخل جنگل و مرتع، افزایش جمعیت گردش گران طبیعت، گسترش اراضی احیاء شده با گونه های سوزنی برگ که مناطق حساس به حریق را افزایش می دهد از علل بروز آتش سوزی دانست.
اسفندیار خزایی همچنین دیگر علل آتش سوزی در مراتع را وجود درختان پوسیده، شکسته، افتاده و لاشبرگ فراوان ذکر کرد.
وی بروز پدیده خشکسالی پی در پی در چند سال اخیر به علت کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی و افزایش دمای زمین را در افزایش آتش سوزی مراتع موثر دانست.
وی گفت: به منظور استفاده از خودروهای آتش نشانی برای مهار آتش درصدد ایجاد راه های دسترسی برای حضور سریع در محل آتش سوزی هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: برای ایجاد راه های دسترسی ، موضوع وارد نشدن خسارت به طبیعت پیش بینی شده است.
خزایی گردشگران و مراجعه کنندگان به طبیعت را عامل درصد بالایی از آتش سوزی ها در مراتع دانست و افزود: بیشترین میزان آتش سوزی از حریم آغاز می شود چون غالب گردشگران در حریم مراتع برای تفریح حضور می یابند.
وی بیان کرد: اگر آتش سوزی در حریم منابع طبیعی به موقع مهار شود از نفوذ آن به مراتع و دیگر نقاط به سرعت می توان جلوگیری کرد.
خزایی گفت: یکی از راهکارهای کاهش آتش سوزی در مراتع، اطلاع رسانی است که در این باره باید اقدام های پیشگیرانه بیشتری انجام شود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان همدان نیز از بروز 187 فقره آتش سوزی و خاکستر شدن 487 هکتار از اراضی این استان در سال گذشته سخن به میان آورد.
سرهنگ بهرام رسولی اضافه کرد: بیشترین میزان آتش سوزی متعلق به شهرستان ملایر بوده است و در مقابل هیچ حریقی در اراضی ملی فامنین رخ نداده است.
وی بیان کرد: عامل بیش از 95 درصد از آتش سوزی ها انسانی بوده است که درصد بالایی به صورت غیرعمدی اقدام به آتش زدن مراتع کردند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان همدان اظهار کرد: دیده بانهایی در اراضی ملی این استان به کار گرفته شدند تا بلافاصله پس از مشاهده دود یا نشانه هایی از آتش سوزی موضوع را به یگان حفاظت اطلاع دهند.
سرهنگ رسولی افزود: بروز پنج مورد حریق عمدی سال گذشته محرز شده و با مسببان آن نیز به طور جدی برخورد شده است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان نیز اظهار کرد: نخستین آسیب بروز آتش سوزی در طبیعت و حتی جامعه شهری علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی بصری و به نمایش گذاشتن چهره نازیبا است.
به گزارش ایرنا مهدی صفی خانی افزود: به طور حتم هیچ فردی از دیدن یک محدوده و جنگل سوخته خوشنود نمی شود.
وی بیان کرد: آتش سوزی در محیط طبیعی در گام بعدی تاثیر منفی بر روی تنوع زیستی منطقه از جمله گونه های گیاهی و جانوری می گذارد چون حضور و زندگی ریزترین موجودات تا بزرگترین جانوران ، پستانداران و پرندگان برای طبیعت حائز اهمیت است.
بگفته وی آتش سوزی موجب از بین رفتن گونه های گیاهی می شود ، گونه هایی که شاید نسلشان به خاطر این سهل انگاری جامعه بشری منقرض شود.
معاون حفاظت محیط زیست همدان افزود: از بین رفتن گونه های گیاهی اثرات بسیار منفی بر روی تلطیف هوا، نگهداشت خاک، بافت خاک و فرسایش خاک دارد.
صفی خانی مثال زد: گونه های گیاهی چند ساله یا یک گون زار برای احیای خود سالها زمان صرف می کند ولی در کمتر از چند ساعت آتش سهل انگاری آن را به خاکستر تبدیل می کند که در اینصورت بازگشت این گون زار به حالت اولیه بسیار زمان و هزینه بر است.
وی گفت: همچنین شعله های آتش به بستر رویشی خاک آسیب وارد کرده و انواع و اقسام میکرو ارگانیسم های موجود در خاک که وظیفه کمک به حفظ خاک و رشد گیاه را عهده دارند از بین می روند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: در این صورت بافت خاک تغییر کرده و ویژگیهای فیزکی خاک به طور کامل از بین می رود.
صفی خانی از دیگر آسیب های آتش سوزی را از بین رفتن گونه های گیاهی و خالی شدن سطح طبیعت از گل و گیاه، ایجاد روان آب و سیلاب هنگام بارندگی عنوان کرد.
وی گفت: مواد شیمایی موجود در بطن خاک از جمله مواد غذایی، مواد عالی و خاصیت جذبی خاک در جریان آتش سوزی آسیب می بیند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: از بین رفتن میکرو ارگانیزم موجود در خاک و سوختن این جانداران ریز جثه که تاثیر مثبتی در نفوذ پذیری خاک ، تثبیت ازت و تهویه خاک دارند آثار جبران ناپذیری بر طبیعت می زند.
صفی خانی تاکید کرد: آتش سوزی در عرصه های طبیعی چرخه زیستی جانداران را بر هم زده و آنها را برای دستیابی به طعمه با مشکل مواجه می سازد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان نیز گفت: ساختار منابع طبیعی، آبخیزداری و قانون پیشگیری از سیل حدود 110 سال پیش زمانی که بیشتر کشورها وجود نداشتند تدوین شده است.
علیمردان طالبی افزود: با وجود قدمت بالای ایران در راه اندازی چنین سازمانی برای حفاظت از انفال، ولی از کشورهای اروپایی و آسیایی نوظهور در زمینه حفاظت از عرصه های طبیعی عقب تر هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان همدان 1.1 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده ولی میزان آتش سوزی در مراتع این استان بسیار بالا است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اظهارکرد: طبق آمارهای موجود بیشترین میزان آتش سوزی در روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رخ می دهد.
طالبی اضافه کرد: افرادی که برای تفریح و سرگرمی در طبیعت حضور می یابند پس از برافروختن آتش اقدام به خاموش کردن آن نمی کنند.
به گزارش ایرنا وی تاکید کرد: گردشگران، شکارچیان و کوهنوران بیشترین قشری هستند که به طبیعت آسیب وارد می کنند.
وی با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی با هدف کاهش آمار حریق ضروری است خواستار نصب بروشورهای حاوی پیام های پیشگیرانه در پایگاههای کوهنوردی شد.
طالبی همچنین خواستار استفاده از توان سازمانهای مردم نهاد و انتشار پیام های سازنده و اثر گذار با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی شد.
استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که بیش از 42 هزار هکتار از آن جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی است.
822 هزار هکتار اراضی ملی همدان به صورت مرتع است که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه مرتع خوب متوسط و فقیر دسته بندی می شوند.
7526/6993
خبرنگار:علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.