علی ده پهلوان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: ایران دارای پنج ناحیه رویشی شامل نواحی هیرکانی، زاگرس، ایرانی تورانی، خلیج فارس عمانی و ارسباران است که بخشی از جنگل های بلوط ناحیه زاگرس در بخش خزل نهاوند قرار دارد.
وی اضافه کرد: حوزه خزل نهاوند دارای هفت هزار و 500 هکتار جنگل است که گونه هایی نظیر بلوط، ارژن، بنه زالزلک در آن قرار دارد.
وی بیان کرد: طرح صیانت و احیای جنگل های تخریب شده و جنگل کاری در 80 هکتار از اراضی منطقه سیاه دره در حال اجرا است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: این اداره کل پس از قرق منطقه سیاه دره اقدام به بذرکاری در این منطقه کردند.
ده پهلوان بیان کرد: با بهره گیری از بیل مکانیکی چاله های عمیقی برای کاشت نهال حفر شد سپس زیر نهال کود حیوانی قرار داده و در ادامه نهال در دل خاک قرار گرفت.
وی افزود: شیب و نحوه کاشت نهال به گونه ای است که نزولات جوی و روان آب ها به آن سمت هدایت شده و در فصل های گرم سال، نهال از آب ذخیره شده در زیر زمین استفاده می کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند یادآوری کرد: این روش کاشت نهال 2 سال پیش در 150 هکتار فارسبان نهاوند اجرایی و تجربه شد که نتیجه مثبتی در پی داشت.
ده پهلوان اضافه کرد: با توجه به مرطوب بودن کود حیوانی و ریختن آن در زیر نهال، هنگام کم آبی نهال مشکلی برای تامین آب نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا وی افزود: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، آتشبرهایی در این منطقه ایجاد شده تا از خسارات احتمالی بکاهد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: با اجرای این آتشبرها می توان در آینده از این راه های دسترسی به عنوان مسیر گردشگری استفاده کرد.
ده پهلوان افزود: به منظور پیشگیری از تصرف و بروز خسارت به عرصه های منابع طبیعی نگهبانهایی در مناطق گیان، فارسبان، گاماسیاب و سیاه دره مستقر هستند.
استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که بیش از 42 هزار هکتار از آن جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی است.
شهرستان نهاوند یکصد هزار هکتار مرتع و جنگل دارد که 30 درصد از مساحت این شهرستان را شامل می شود.
23 هزار هکتار از اراضی ملی نهاوند را پوشش جنگلی است که 685 هکتار از آن جنگل دست کاشت بوده و هفت هزار و 500 هکتار در محدوده طرح صیانت از جنگل های تخریب شده قرار دارد.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.