رمضان؛ ماه بهار دعا و مناجات با خدا ، ماه خودسازی و تصفیه روح است، ماهی برای پالایش روح و روان از گناه ، ماهی که بندگان امید به لطف بیکران باری تعالی دارند و تهذیب نفس ، صفای باطن و تکامل معنوی را تمرین می کنند.
رمضان فرصت بسیار خوبی است تا انسان ها پس از 11 ماه سردرگمی و خودمشغولی در فضای دل انگیز سحر و وقت شیرین و خوش افطار در کنار خوان بزرگ و متنوع رحمت الهی بنشینند و روح و روان خود را جلا بخشند.
در روایات ائمه معصومین (ع) توصیه شده که مومنان در ماه مبارک رمضان، تنها به روزه گرفتن اکتفا نکنند بلکه تلاوت آیات قرآن، دعا و مناجات با خدا، اطعام و رسیدگی به مستمندان و محرومان را در برنامه های خود قرار دهند و با روزه گرفتن صبر و مقاومت در برابر نداهای هوای نفس را تمرین کنند.
مردم دارالمومنین استان همدان نیز همانند سایر هموطنان خود در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند و با اجرای این برنامه ها و سنت های خوب و حسنه به استقبال ماه عبودیت و ماه بندگی خدا رفته اند.
مناجات خوانی ، زمزمه دعای سحر و نشست های دوره ای قرائت قرآن به ویژه برای بانوان یکی از آداب دینی مردم همدان در ماه مبارک رمضان است.
پخت غذاهای مخصوص از دیگر آیین های مربوط به ایام ماه مبارک رمضان است و زنان همدانی در این ایام برای افطار، بیشتر از غذاهایی نظیر آش رشته، فرنی، ترحلوا، طاس کباب، شامی کباب، سرداشی، بورانی و شیربرنج و برای سحری نیزرشته پلو و آبگوشت می پزند.
پخت شیرینی های محلی مانند کماج، انگشت پیچ، پنجه خاله و اگرده نیز در ماه مبارک رمضان بین خانواده های همدانی رواج دارد.
زیارت اهل قبور، شرکت گسترده در آیین های شب های احیا و قدر و برگزاری ایام سوگواری شهادت مولی الموحدین امام علی (ع) از دیگر آداب و رسوم مردم شهرها و روستاهای استان همدان در ماه پر برکت رمضان است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان درباره فضلیت ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان رحمت و مغفرت وجود دارد یعنی در ابتدای این ماه برکت و وسط آن رحمت و در پایان مغفرت قرار دارد.
حجت الاسلام علی دشتکی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام می فرماید 'نفس کشیدن در ماه رمضان تسبیج و خواب در این ماه عبادت است' بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) در فضیلت ماه رمضان از آن به عنوان شهر الله یاد می کند.
وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) می فرماید'شرط حضور در این ضیافت الهی درست کردن نیت ها است' ادامه داد: در این ماه با گرسنگی و تشنگی باید گرسنگی و تشنگی قیامت را یاد کرد.
حجت الاسلام دشتکی بیان کرد:کنترل زبان در ماه رمضان باید انجام شود و روزه گرفتن و دهان بستن به تنهایی کفایت نمی کند و همه اعضا و حوارج باید روزه باشد.
وی با تاکید بر اکرام ایتام در ماه رمضان افزود: حسن خلق یکی از پیام های بارز ماه مبارک رمضان است و در این ماه باید با زیر دستان پسندیده تر رفتار کرد.
وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان یک هزارو 800 مسجد، 2 هزارو 400 هیات مذهبی و 300 موسسه قرآنی در استان همدان فعال است.
وی اظهار کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در ماه رمضان در همه شهرستان ها جمع خوانی قرآنی برگزار می شود و به صورت محوری هر روز جمع خوانی قرآن در حسینیه امام خمینی (ه) همدان برگزار می شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز با بیان اینکه در ماه رمضان تمام گناهان یک عمر انسان بخشیده می‌شود افزود: کسانی که گرسنگی و تشنگی ماه رمضان را تحمل می‌کنند روزه داری آنها سپر آتش جهنم است.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی با اشاره به اینکه روزه ‌داری تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه نشست و برخاست و رفتار باید در ماه رمضان با ماه‌های دیگر فرق کند افزود: قلب روزه‌دار نیز باید روزه باشد.
وی افزود: روزه‌ داری خوی و خصلت شیطانی، درندگی و حیوانی را در انسان از بین می‌برد.
آیت الله طه محمدی با اشاره به فضلیت های ماه مبارک رمضان افزود : در ماه مبارک رمضان تمام عبادت ها صد برابر اجر و مزد دارد و رمضان بهار تلاوت قران است.
وی ادامه داد: زیاد خوردن و نوشیدن بیماری های زیادی برای انسان ایجاد می کند و روزه داری درمان بسیاری از بیماری ها است.
امام جمعه همدان با بیان اینکه باید از لحظه لحظه ماه مبارک رمضان استفاده کرد افزود: در ایام ماه مبارک رمضان و پس از اذان مغرب هر شب مراسمی در آرامگاه بوعلی سینای همدان با برنامه هایی از جمله نماز و قرآن و گفت و گو در خصوص مسایل روز برگزار می شود.
2087/1181
گزارش : زهرا پیرنیا ** انتشاردهنده: الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.