به گزارش روز سه شنبه ایرنا در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی، مقوله سرمایه گذاری واجد اهمیت بنیادی است و در مباحث اقتصادی، سرمایه به عنوان پیش نیاز تولید و شرط لازم آن تلقی می شود و از آن به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی و عامل اشتغالزایی و افزایش سطح درآمدهای عمومی نام برده می شود.
به این دلیل سیاستگذاران کشور توجه ویژه ای به مقوله سرمایه گذاری داشته و اقدام های عمده ای در راستای تسهیل در فرآیند و رفع موانع و محدودیتهای آن انجام داده اند.
در این زمینه تامین مکان مناسب مرکز خدمات سرمایه گذاری استان به عنوان کانون مراجعه سرمایه گذاران خارجی در استان، تجهیز مرکز و استقرار نمایندگان تام الاختیار دستگاههای اجرایی مرتبط با موضوع سرمایه گذاری در قالب پنجره واحد سرمایه گذاری و ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم قبل از انجام سرمایه گذاری خارجی و پیگیری امور متقاضیان سرمایه گذاری از دستگاههای اجرایی توسط نمایندگان تام الاختیار، امر سرمایه گذاری در استان همدان را تسهیل و تسریع می نماید که تمامی این اقدامات در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان و مرکز خدمات سرمایه گذاری صورت گرفته است.

*** 2 میلیارد و 255 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان همدان
نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان در این ارتباط در گفت و گویی با ایرنا گفت: پس از برجام روند جذب سرمایه گذاری خارجی و ورود هیأت ها و شرکت های خارجی به ایران در دولت تدبیر و امید، یک روند افزایشی و رو به بهبود شد.
سید ناصر محمودی عملکرد دولت یازدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی را عالی توصیف کرد و افزود: با توجه به تحولاتی که پس از برجام رخ داد، فضای مناسبی در کشور ایجاد و استقبال بسیار خوبی از بخش های مختلف اقتصادی صورت گرفت که این روند افزایش سرمایه گذاری های خارجی ادامه داشته است.
وی با ارائه گزارشی از آخرین میزان سرمایه گذاری خارجی در استان همدان گفت: میزان کل سرمایه گذاری خارجی در استان همدان به 2 میلیارد و 255 میلیون دلار رسیده است که بر این اساس 6 طرح به میزان 58 میلیون دلار به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: 2 طرح با یک میلیارد و 110 میلیون دلار در حال اجرا بوده همچنین صدور مجوز 9 طرح نیز با سرمایه گذاری یک میلیارد و 87 میلیون دلار در دست پیگیری است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان توضیح داد: طرح شایان سام با فعالیت تولید و بسته بندی فرآورده های گوشتی با 10 و یک دهم میلیون دلار در شهرستان ملایر، شرکت آفتاب ماد راه ابریشم با فعالیت احداث نیروگاه خورشیدی هفت مگاوات با هشت میلیون دلار در شهرستان همدان، شرکت آفتاب ماد راه ابریشم با فعالیت احداث نیروگاه خورشیدی هفت مگاوات با هشت میلیون دلار در جاده روستای آق بلاغ لتگاه و پروژه بلوک های سبک اتحاد بین الملل حواس سازه با فعالیت تولید بتن سبک گازی در شهرستان ملایر با 22 میلیون دلار و پیشرفت 80 درصدی از جمله سرمایه گذاری های خارجی صورت گرفته در استان همدان در دولت تدبیر و امید است.

** تدوین نقشه راه سرمایه گذاری در استان
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: برای ترغیب فعالان اقتصادی به سرمایه گذاری در همدان نقشه راه سرمایه گذاری در حال تدوین است.
محمودی معتقد است باید در حوزه سرمایه گذاری اطلاعات درست در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد تا بتواند به راحتی مسیر را انتخاب کرده و با تجزیه و تحلیل وارد گود سرمایه گذاری شود.
وی افزود: در این مسیر هدف کلی طرح ها را مشخص، شیوه تأمین منابع مالی و نیروی انسانی را صحیح هدایت کرد و اجرای طرحهایی که به بخش خصوصی واگذار می شود نیز مشخص شود.
به گفته این مسئول اقتصادی نکته ای که در آن استان عقب افتاده است، بهبود شاخص های فضای کسب و کار است بنابراین باید برای ارتقای شاخص ها در استان، حذف یا اصلاح قوانین مخل کسب و کار مورد توجه قرار گیرد و اولویت اصلاحیه ها تعیین شود.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان افزود: باید علاوه بر برگزاری جلسات کارشناسی با تمامی دستگاه ها، سهم استانی طرح ها را در راستای بهبود هشت پله ای فضای کسب و کار عملیاتی کرد.
محمودی خاطر نشان کرد: تمامی هدف این مجموعه ارائه اطلاعات درست به سرمایه گذاران است و در این راستا با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای سرمایه گذاران که شامل اطلاعات تمامی ادارات مرتبط با سرمایه گذاری از جمله صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، می توان یک مسیر واحد برای سرمایه گذار ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: در عین حال علاوه بر اطلاعات موجود موانع و نواقص هر طرح نیز منظور شود تا بتوان به راحتی طرح را مورد بررسی قرار داد.

** تضمین انتقال سود و اصل سرمایه گذاری به خارج از کشور
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان افزود: بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی که دولت تصویب کرده است، دولت ایران انتقال سود سرمایه گذاری و اصل سرمایه را به خارج کشور با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی تضمین می کند.
محمودی با ذکر اینکه امروز ایران به بهشت سرمایه گذاری تبدیل شده است، بیان کرد: دولت یازدهم فرصت های سرمایه گذاری در کشور را ایجاد کرد چون سیاست نظام حمایت از سرمایه گذاری های خارجی است.
وی گفت: استان همدان دارای 2 شاخصه مهم برای سرمایه گذری است که در درجه نخست در این استان مدیران از جمله استاندار همدان هماهنگ و حمایتگر هستند همچنین فرصت های سرمایه گذاری مناسب در چهار بخش در استان تدارک دیده شده است.
وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت انتقال اصل و سود سرمایه‌گذاری به خارج از کشور را تضمین می کند.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان اظهار کرد: قانون سرمایه گذاری خارجی به 11زبان در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان همدان قابل مشاهده است.
به گزارش ایرنا محمودی 10 ظرفیت موجود در استان شامل موقعیت استراتژیک، امکان بازارهای داخلی و مجاورت با سایر بازارها، مزیت کار نیروهای کار، زیر ساخت های توسعه یافته استان، هزینه پایین دولت و خدمات عمومی، منابع طبیعی فراوان، شرایط اقلیمی بسیار مساعد و مشوق های مالی دولت و ثبات سیاسی و منطقه را از دلایل مساعد بودن شرایط برای سرمایه گذاری در استان همدان دانست.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.