به گزارش ایرنا، آش عباسعلی، بورانی کنگر، ترخینه، کشک بادمجان، آش دوغ، باسلق، کوفته، آش سماق و آب دوغ خیارغذاهای سنتی هستند که در عین سادگی و غنی بودن طرفداران کمی دارند و به نوعی از مد افتاده و فست فودها و غذاهای صنعتی جای آنها را در سفره ایرانی ها گرفته است.
اما این غذاهای سنتی را کدبانوهای کوچک اسدآبادی طبخ کرده و در جشنواره غذای سالم به نمایش گذاشتند تا همسن و سالان خود را به خوردن این غذاها تشویق کنند.
دانش آموزان دختر مدرسه شهید سلیمانیان با کمترین امکانات خوابگاهی این غذاها را آماده کرده اند.
آنها سلیقه و خلاقیت خود را ترکیب کرده و با زیبایی دستپخت شان را روی میزها چیده و منتظر داوران جشنواره هستند.
اشتیاق آنها برای معرفی غذاهایشان بازدید کننده ها را غافلگیر کرده است.
ریحانه با یک نوع غذای محلی در این جشنواره شرکت کرده، کوفته غذای مخصوص روز سیزده بدراسدآبادی هاست. ریحانه در پخت این غذای پرزحمت از مادرش کمک گرفته، او می گوید: هر کسی یک روز تنها می‌ماند و باید بتواند برای خودش هم که شده، غذا درست کند. البته ما دختران چند وقت دیگر مدیر خانواده می‌شویم و باید آشپزی بلد باشیم تا زندگی را بچرخانیم.
چند قطره روغن داغ روی دست ریحانه هم پریده اما از آشپزی‌ ناامید نشده و خوشحال است که یک غذای سنتی را یاد گرفته و به دوستانش هم یاد می دهد.
خانم کردستانی از معلمان دلسوز و وظیفه شناس این مدرسه هم با یک آش محلی کرمانشاهی در این جشنواره شرکت کرده عدس، نخود، لوبیا، برنج و گوشت و مقداری هم پیاز داغ موادی است که در پخت آش عباسعلی بکار برده است.
او می گوید این آش سرشار از پروتئین و برای رشد نوجوانان بسیار مفید است خانم معلم دلسوز می کوشد حتی یک قاشق از این آش به دانش آموزان بخوراند تا شاید این غذا به دهانشان مزه کند و از این طریق آنها را تشویق به استفاده از این غذا بکند.
مریم هم با خورشت کله گنجشکی در جشنواره غذا با دوستانش رقابت می کند گوشت چرخ کرده، گردو و سیب زمینی مواد تشکیل دهنده این غذا است اما عطر و بویش سالن را پر کرده او در پاسخ داوران که از چه ادویه ای استفاده کرده، دارچین و فلفل را نام می برد و می گوید: دارچین آرامبخش و شادی آور است و فلفل غذا را خوش طعم و عطر می کند و طول عمر انسان را نیز افزایش می دهد. مریم این نکات آشپزی را از مادر بزرگش آموخته است.
مریم به نوجوانان سفارش می کند روحیه تنبلی و راحت‌طلبی را از خودشان دور کنند چون راحت‌ طلبی آدم را به هیچ‌جا نمی‌رساند.
داورها تقریبا همه غذاها را چشیده اند استفاده کمتر از روغن و نمک، استفاده از حبوبات و سبزی، سنتی بودن ، استفاده از ظروف سالم برای ارائه غذا و کیفیت مواد اولیه استفاده شده در طبخ غذاها از موارد مد نظر داوران برای انتخاب سه غذای برتر این جشنواره است. البته به توصیه رئیس آموزش و پرورش همه دانش آموزانی که در این برنامه شرکت کرده اند تشویق می شوند.

** جشنواره غذا ترویج زندگی سالم
رئیس آموزش و پرورش اسدآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره با هدف شور و نشاط ترویج غذاهای سالم و اسلامی با محوریت غذاهای سنتی و محلی، ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان درباره خاصیت غذاهای های محلی و ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای بهداشتی به جای فست فودها و تقویت فرهنگ خود مراقبتی برگزار شده است.
رحمان سجادی ، غذا را به عنوان یکی از اساسی ترین نیاز های انسان برای بقا و نقش مهم آن در زندگی روزمره ذکر کرد و افزود: رابطه مستقیم غذا با تندرستی و سلامت جسمی و حتی روانی دانش آموزان مورد تأکید و تایید کارشناسان علوم تغذیه است.
وی هم چنین این برنامه را عاملی برای آشنایی دانش آموزان با آداب و رسوم محلی دانست و تصریح کرد: دانش آموزان باید در مدرسه درس زندگی بیاموزند.

** افت تحصیلی دانش‌آموزان با مصرف فست فود
رئیس مرکز بهداشت اسدآباد نیز با اشاره به زیان های فست فود گفت: از جمله مضرات مهم فست فود بر کودکان کاهش ضریب هوشی آنان و افت تحصیلی است. براساس آخرین تحقیقات جهانی روی کودکانی که مصرف فست فود زیادی نسبت به بقیه همسن و سالان خود داشته اند مشخص شد نمرات پایین رابطه مستقیم با فست فود خوردن آنان داشته است.
علی مرادی به والدین پیشنهاد کرد: مقدار مصرف این نوع از غذاها را تا حد امکان محدود کنند زیرا این غذاها به دلیل فقر ریزمغذی‌های حیاتی مثل آهن غذاهای سالمی به حساب نمی آیند و به علت پرحجم و پرچربی بودن به حافظه کوتاه مدت و روند یادگیری آسیب می زنند.
مرادی بهترین نوع تغذیه را استفاده از تمام گروه های هرم غذایی دانست و افزود: غذاهای سنتی بهترین و سالمترین غذاها هستند و امیدواریم این جشنواره تلنگری باشد برای کسانیکه کودکانشان را از غذاهای سالم و طبیعی محروم و به غذاهای پرخطر عادت می دهند.
از یکم اردیبهشت به مدت یک هفته برنامه های هفته سلامت در مدارس برگزار شد.
7527/6993
خبرنگار: زهرا زارعی** انتشار:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.