به بهانه روز زمین پارک از سوی جمعی از تشکل های محیط زیست، غارهای خورزنه پاکسازی شد.

به گزارش ایلنا، حسین زندی فعال محیط زیست و دبیر پویش پاسداری از میراث طبیعی و تاریخی همدان درباره پیشینه کوه خورزنه و این منطقه گفت: این کوه در سه کیلومتری شرق همدان، در میان چهار روستای حصارآقا شمسعلی، مزدقینه، کیشین و تفریجان واقع شده است که ارتفاع این کوه از سطح دریا تقریبا 220 متر است. خورزنه به معنای محلی است  که خورشید طلوع می کند و این نام و نام جاهای این منطقه به زبان پهلوی است. زبانی که تا 400 یا 500 سال پیش در منطقه وجود داشته و گویش وران منطقه از آن استفاده می کردند.

او ادامه داد: این کوه دارای غارهایی کم نظیرو دست کند است وغار اصلی آن سمت تفریجان دارای چشمه است که گویند مهرکده اصلی در انجا بوده است. غار اصلی را هفت گله سوار گویند به این باور که همزمان هفت گله می توانستند وارد شوند و اگر بخواهیم از زبان پهلوی  یاد کنیم هفت شعله آتش را به یاد می اندازد که هر سه واژه مقدس است و این با در نظر گرفتن دایره های روی دیواره به احتمال نشان از مهرکده بودن آن دارد. این منطقه که جزو منابع طبیعی بوده دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است که در معرض آسیب هایی قرار دارد از جمله استفاده از این منطقه به عنوان آفرود که گونه های گیاهی و خاک را از بین می برد.  تپه شاه طهماسب هم که در این منطقه قرار دارد دارای بقایای قلعه قدیمی از دوره اشکانیان یا سلجوقیان است و این منطقه نیاز به معرفی دارد تا اهمییتی در خور توجه از سوی مسئولان در این خصوص ایجاد شود و این مهم به انجام نخواهد رسید مگر با مشارکت مردمی.

همچنین در این برنامه نصراله پزشکی عضو انجمن توان افزایی باهم گفت: توجه و حفاظت از زمین نباید به یک روز و یک عنوان خلاصه شود. با بحرانی که در زمینه محیط زیست داریم هر روز را باید به عنوان روز زمین بنامیم تا بتوانیم اندکی از رنجی که بر آن روا داشته ایم، بکاهیم.

این فعال محیط زیست ادامه داد ما در زمینه حفاظت از زمین نیاز به آموزش داریم و این آموزش باید از کودکی آغاز شود اما با بلایی که در دولت های نهم و دهم بر سر نظام اموزشی کشور آوردند این اتفاق دور از واقعیت بوده، اما در نبود نظام آموزشی استاندارد این فعالان مدنی و تشکل های دولتی هستند که می توانند در جهت آموزش جوامع محلی بکوشند اما یک اصل و عنصر مهم را از یاد نبریم  آن هم رسانه ها هستند که می توانند فعلان مدنی را در زمینه آموزش یاری کنند.

پزشکی تاکید کرد خورزنه نیز مانند بسیاری از محیط های تاریخی و طبیعی این سرزمین دچار آسیب شده و برجسته سازی این تخریب در روز زمین پاک می تواند افکار عمومی را  به اهمییت حفاظت از آن سوق دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.