به گزارش ایرنا روستاهای گشانی ، اشتران، شهرستانه و سنجوران شهرستان تویسرکان، روستاهای علیصدر و اکنلو شهرستان کبودرآهنگ، روستاهای سیمین ابرو ، ورکانه ، خاکو و وفرجین شهرستان همدان، روستاهای مانیزان و پری پیروز و جوراب شهرستان ملایر،روستاهای ملحمدره ، حبشی و محمدآباد شهرستان اسدآباد، روستاهای ازناو و قلعه جوق شهرستان فامنین، روستای رسول آباد سفلی شهرستان بهار و روستای کاج در شهرستان رزن از میان یک هزارو 40روستای دارای سکنه استان همدان به عنوان روستاهای هدف گردشگری استان انتخاب شده اند.
بافت ویژه و معماری خاص خانه‎ها، مغازه‎ها و مراکز محلات این روستاها، زیبایی های طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده، آثار تاریخی با قدمت چندهزار ساله، وجود قنات های قدیمی و رودهای جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی، این روستاها را به روستاهای شاخص با ارزش‎ گردشگری قابل توجه تبدیل کرده است.
معرفی و شناسایی این روستاها در راستای جذب گردشگران به بهبود وضعیت اشتغال روستاییان، جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها و حفظ بافت تاریخی روستاهای هدف گردشگری کمک می کند.
در این راستا در آغازین ماه سال 96 ، طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال در 73 روستای هدف گردشگری در سطح کشور به همت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با هدف تحرک بخشی اقتصادی به روستاها و در راستای تحقق شعار سال کلید خورده است که سه روستای هدف گردشگری ورکانه، گشانی و قلعه جوق استان همدان را نیز شامل می شود.
محور این طرح از هر سه حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است و کارشناسان اعزامی همزمان با دیگر روستاهای کشور با حضور در روستاهای ورکانه، گشانی و قلعه جوق استان همدان، از نزدیک به بررسی ظرفیت ها و پایش این روستاها در حوزه اشتغال و زیر ساخت های مرتبط با حوزه ماموریت های خود برای استفاده بهینه از توان روستاییان پرداخته اند.
در قالب این طرح برنامه هایی همچون راهنمایی و ارائه مشاوره های لازم در موضوع های مختلف از جمله نحوه همکاری و تعامل با تورهای طبیعت گردی، راه اندازی اقامتگاه های بوم‌ گردی، احیای صنایع دستی، جاذبه های میراثی و نحوه اخذ مجوزهای لازم صورت خواهد گرفت .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این باره در جمع خبرنگاران گفت: براساس طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال، با استفاده از ظرفیت‌های محلی هر روستا رونق اقتصادی و اشتغال در روستاها فراهم می‌شود و روستاییان می‌توانند به عرضه تولیدات خود روی آوردند.
علی خاکسار هدف از اجرای این طرح را شناسایی و معرفی قابلیت های روستاهای هدف گردشگری کشور و افزایش انگیزه ساکنین این روستاها برای جذب گردشگر و توسعه تولید در روستاها عنوان کرد و افزود: در این طرح می توان با صرف هزینه کم برای روستاییان اشتغال ایجاد کرد و با حمایت از تولیدات روستایی در راستای تحقق شعار سال گام های مهمی برداشت.
وی با بیان اینکه طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال در سه روستای ورکانه، گشانی و قلعه جوق استان همدان اجرا می شود گفت:مرمت آثار تاریخی این سه روستا، توسعه اقامتگاه های بوم گردی و آموزش صنایع دستی در قالب این طرح در این سه روستا انجام می شود و تلاش می شود اهالی این روستاها با آگاهی از داشته های بومی خود و حمایت سازمان میراث فرهنگی به ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و آموزش صنایع دستی بومی بپردازند.
معاون گردشگری استان همدان درباره ضرورت توسعه اقامتگاه های بوم گردی در توسعه گردشگری گفت:گردشگران با اقامت در خانه های بوم گردی، زندگی در بافت طبیعی و روستایی را تجربه می کنند .
خاکسار اظهار کرد: اولین اقامتگاه بوم گردی استان همدان در روستای ورکانه ایجاد شد و با توجه به علاقمندی اهالی این روستا و وجود عناصر تاریخی همچون اصطبل مهری خانم و قلعه اربابی، می توان تعداد خانه های بوم گردی این روستا را افزایش داد.
معاون عمرانی فرمانداری همدان نیز در این باره گفت: باید به سمت ایجاد بازارچه های محلی در روستاهای گردشگری حرکت کرد و روستاییان و افراد بومی را در اولویت واگذاری این غرفه ها قرار داد.
رضا زمانی افزود: در سال های قبل، همدان مقصد گردشگری مسافران نبود و اغلب مسافران این استان گذری بودند اما در 2 سال گذشته در راستای رونق گردشگری در استان همدان اقدامات مهمی انجام شده تا بتوان همدان را به عنوان پایلوت و مقصد گردشگری معرفی کرد.
وی استفاده از گردشگری مجازی را از عوامل پیشرفت و توسعه حوزه گردشگری برشمرد و گفت: پذیرش مسافر و امور اطلاع رسانی و تبلیغاتی به صورت مجازی کمک شایانی به رونق حوزه گردشگری می کند.
مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنیگ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: انتخاب روستای ورکانه به عنوان محل ضبط سریال طنز 'علی البدل' در ایام نوروز و اختصاص برنامه خندوانه در روز همدان ، در شناساندن قابلیت ها و جاذبه های همدان به گردشگران تاثیر گذار بود و استقبال گردشگران نوروزی را در بر داشت.
بهجت عباسی افزود: در سال 95 ثبت جهانی لالجین در توسعه اقتصادی شهر لالجین تاثیر بسیاری داشت و میزبانی کنوانسیون تورگردانان خارجی با حضور 140 تورگردان از کشورهای مهم دنیا به شناساندن قابلیت همدان کمک کرد.
وی به وجود بیش از 23 کانون صنایع دستی روستایی در استان همدان اشاره کرد و گفت: با وجود این کانون های صنایع دستی در زمینه های مختلفی همچون سفال، تراش سنگ های قیمتی و چرم ، استان همدان به لحاظ روستاهای صنایع دستی جایگاه بالایی نسبت به دیگر استان ها دارد.
نماینده معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در سه روستای هدف گردشگری استان همدان نیز در جمع خبرنگاران گفت: سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم نقش نظارتی دارد و تلاش می کند زمینه های مشارکت بخش خصوصی را ایجاد و از اقدامات این بخش حمایت کند.
احمد نصرالهی بر ضرورت اشتغالزایی روستایی در راستای رونق تولید تاکید کرد و گفت: این طرح با تلاش برای توسعه زیرساخت های روستاهای هدف گردشگری، به درآمدزایی روستاییان کمک می کند و با حمایت از طرح های اشتغالزا موجب می شود روستاییان در زمینه تولید روی پای خود بایستند.
نماینده کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور نیز گفت: باید تعدادی از بومیان این روستاها ، دوره های بلد محلی را برای کسب آموزش های لازم برای راهنمایی گردشگران در منطقه بگذرانند.
رامین حمیدیان افزود: با ارائه آموزش های لازم با کمک انجمن صنفی راهنمایان به برخی از ساکنان روستا که بلد محلی هستند و مسیرهای طبیعی و تاریخچه روستا را می دانند می توان افرادی را به عنوان بلد محلی آموزش داد تا زمانی که یک گردشگر به آن روستا سفر می کند بتواند به صورت قانونی گردشگران را هدایت کند.
نماینده معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در سه روستای هدف گردشگری استان همدان نیز گفت:روستاهای هدف گردشگری چندسالی است که مورد توجه ویژه قرار گرفته اند و باید این روستاها روستای هدف صنایع دستی نیز باشند.
روح الله رحمانی افزود:باید بتوان در روستاهای هدف گردشگری ، صنایع دستی و دست ساخته های روستاییان را به گردشگران معرفی کرد تا گامی موثر در راستای رونق صنایع دستی استان ها برداشته شود.
1181/6993
گزارشگر: الهام تدین**انتشار دهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.