ظاهر پورمجاهد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: از نظر شرعی و قانونی مکلف هستیم بر اساس سیاست های کلان انتخابات ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و قانون اقدام نمائیم.
وی اظهارکرد: تمهیدات لازم برای دفاع از حقوق داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: پیگیرهای لازم برای پاسخ به موقع به ابهام و شبه های حقوقی و قانونی مرتبط با امر انتخابات و پاسخ به استعلامات مربوط به قوانین انتخابات در دستور کار کمیته حقوقی قرار دارد.
مدیرکل بازرسی و امور حقوقی استانداری همدان به داوطلبان حضور در شوراهای اسلامی توصیه کرد تمامی فعالیتهای خود را در چارچوب قانون عملی کنند.
وی افزود: تعامل و همکاری با روسای کمیته ستاد انتخابات شهرستان و استان برای پیشبرد اهداف و برنامه های پیش بینی شده از دیگر ماموریت ها و وظایف قانونی کمیته حقوقی است.
رئیس کمیته حقوقی انتخابات استان همدان تاکید کرد: برای برگزاری انتخابات سالم و مشارکت حداکثری در انتخابات باید مردم را امیدوار کرد.
پورمجاهد افزود: بالا بردن امید مردم به تاثیر گذاری آراء، به برگزاری انتخابات سالم و قانونمند و مشارکت فعال کمک می کند.
وی اظهارکرد: حضور گروههای مرجع شامل دانشگاهیان، روشنفکران، روحانیون و وفاق و همدلی در میان مسئولان و گروههای سیاسی می تواند زمینه ساز یک انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری در سطح استان باشد.
وی با ذکر مفادی از قانون انتخابات در زمینه اعتراض به رد صلاحیت داوطلبان گفت: داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و شهر که صلاحیت آنان در هیأت اجرائی رد شده است می توانند ظرف مدت چهار‌ روز از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای انتخاباتی شکایت خود را به ترتیب داوطلبان شورای اسلامی روستا به هیأت نظارت شهرستان و داوطلبان شورای‌اسلامی شهر به هیأت نظارت استان تسلیم نمایند.
رئیس کمیته حقوقی انتخابات استان همدان افزود: شاکیان می توانند شکایت خود را در مهلت مقرر به هیأت اجرائی مربوط نیز تسلیم نمایند.
به گزارش ایرنا پورمجاهد افزود: هیأت اجرائی موظف است بلافاصله ‌شکایات دریافتی را به هیأت نظارت مربوطه ارسال نماید.
وی اضافه کرد: هیأت نظارت موظف است ظرف مدت 10 ‌روز از تاریخ دریافت شکایات به آنها رسیدگی و نتیجه را به هیأت اجرائی مربوط اعلام کند همچنین نظر هیأت نظارت در این خصوص قطعی و لازم ‌الاجرا است.
وی بیان کرد: فرماندار یا بخشدار به عنوان رئیس هیأت اجرائی موظف است پس از وصول نظریه هیأت نظارت، اسامی آن تعداد از داوطلبانی را نیز که صلاحیت آنان مورد تأیید هیأت‌نظارت قرار گرفته است از طریق انتشار آگهی به اطلاع اهالی برساند.
رئیس کمیته حقوقی انتخابات استان همدان اظهارکرد: فرماندار یا بخشدار یا نمایندگان آنان مکلفند فهرست اسامی نامزدهای تأیید شده انتخابات را ظرف سه روز از طریق انتشار آگهی به اطلاع اهالی حوزه انتخابیه برسانند.
پورمجاهد افزود: هیاتهای اجرایی مکلف هستند از تاریخ اعلام نهایی صلاحیت داوطلبان تا 2 روز پس از اعلام نتیجه اخذ رأی انتخابات شکایت واصله را ‌بپذیرند و از تاریخ دریافت شکایات تا مدت پنج روز در جلسه مشترک هیأت اجرائی و هیأت نظارت به آنها رسیدگی و تمهیدهای لازم را اخذ کنند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 29 اردیبهشت ماه 1396 برگزار می شود.
7526/ 6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.