علیمردان طالبی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از مکاتبات صورت گرفته با مدیریت بحران کشور 100 میلیارد ریال اعتبار برای ضدغفونی کردن و انجام کارهای مقابله ای با آنفلوانزا تخصیص یافت.
وی بیان کرد: مدیریت بحران همدان درصدد دریافت اعتباری برای جبران خسارت وارده به افراد فاقد بیمه و دارندگان مرغ بومی است.
وی یادآوری کرد: به دنبال پایش های صورت گرفته و بررسی نمونه های آزمایشگاهی چهار نقطه آلوده به آنفلوانزا در شهرهای همدان، ملایر و اسدآباد شناسایی شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استان همدان افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 17 هزار قطعه پرنده از جمله مرغ به همراه تخم مرغ و دانه در این استان به علت مثبت بودن آزمایش آنفلوانزا معدوم شدند.
طالبی تصریح کرد: حضور پرندگان مهاجر و هم نشینی با پرندگان اهلی و جابجایی غیراصولی و غیربهداشتی کود مرغ عامل شیوع بیماری آنفلونزا بوده است.
در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی گزارش های رسمی از مسئولان دولتی چند کشور در مورد همه گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE ) داده شد.
در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش و اعلام کردند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در پرندگان موجود در روسیه که دامنه شیوع آن فقط بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد به طوری که در قزاقستان چند روستای مجاور مناطق آبی نخستین مناطقی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه های پرندگان کشته شده، می تواند به این بیماری مبتلا شود.
باوجود آنکه شیوع آنفلوآنزای پرندگان به شدت شیوع آنفلوآنزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به این دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) صورت گرفته است.
چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی از شیوع این بیماری در یکی از مزارع پرورش طیور آلمان خبر داده شد. همزمان این بیماری در چند کشور دیگر از جمله فرانسه نیز مشاهده شد.
به گفته برخی کارشناسان در سال 2014 - 2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2.3 میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش بیاید، از نظر اقتصادی و از منظر سلامت، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.