به گزارش ایرنا بازار سنتی همدان از گذشته های دور به عنوان مرکز ثقل خرید در غرب کشور از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این بازار ساختار سنتی، قدیمی و تاریخی خود را بدون توسعه در زمینه زیر ساخت ها و مسایل امنیتی حفظ کرده است.
بازار همدان با کوچه های پس کوچه های باریک و در هم تنیده به کانون خطر در هنگام بروز هر گونه حوادث احتمالی تبدیل شده است چنانچه در سال های اخیر چندین مورد آتش سوزی در آنجا رخ داده که جدیدترین آن به سال 92 بر می گردد.
نگرانی از سرنوشت خطرناک این بازار، باعث شد تا مسئولان شهرستان همدان در نشست ستاد مدیریت بحران به بررسی آسیب ها و خطرات احتمالی این بازار بپردازند.
مدیر امور 2 برق همدان در این باره گفت: اصلاح شبکه ها توزیع برق در 2 پاساژ قدس و استقلال در بازار همدان که بافت فرسوده ای دارند با همکای شهرداری و اتاق اصناف اجرا شده است.
ایرج صابری افزود: بازار همدان در راستای طرح ساماندهی شبکه بازار بررسی شده که از نظر تاسیسات داخلی دچار مشکل است که باید در این باره تدابیری اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: تعمیرات مبلمان داخلی مغازه ها که به شکل های مختلف تغییر می کند از دیگر مشکلات است که همچنان به قوت خود باقی مانده و در این زمینه هیچ الزامی برای کسبه وجود ندارد .
وی افزود: هر گونه تعمیرات در بازار باید با استعلام از دستگاه های خدمات رسان باشد چراکه جا به جایی خودسرانه لوازم اندازه گیری برق مشکلات زیادی را ایجاد می کند.
وی گفت: تابلوهای تبلیغاتی و سایه بان ها ایجاد شده توسط کسبه و گرفتن برق غیر مجاز به شدت حادثه ساز و مشکل آفرین است .
صابری گفت: شرکت برق آمادگی لازم برای رفع مشکلات برق بازار همدان توسط کارشناسان را دارد تا با حضور در راسته بازارها و همراهی اصناف شبکه برق را اصلاح کند.
به گفته وی در 2 سال گذشته 6 میلیارد ریال برای اصلاح برق بازار همدان هزینه شده است.
معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان نیز گفت: انبارهای غیر اصولی و غیر ایمنی کالاها، مصالح نامناسب و قابل اشتعال، رعایت نکردن الزامات در زمان تعمیرات و ایجاد سد معبر در محل بازار از جمله نواقص ایمنی در بافت سنتی بازارهمدان و مجتمع های تجاری است.
سید صادق پور سینا افزود: در سال جاری 200 مورپایش در حوزه بازار و اداره های همدان انجام شده که بیانگر شرایط نامطلوب این مکان ها به ویژه بازار همدان است.
وی ادامه داد: سیستم گرمایشی نامناسب ، سازه های قابل اشتعال و اختلاف ارتفاع تقاطع از دیگر مشکلات بازار همدان است که امداد رسانی به آنها را با مشکل مواجه می کند .
پور سینا گفت: ساماندهی بازار همدان نیازمند عزم ملی و خرد جمعی است و در این زمینه 28 دستگاه مرتبط باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد: 450 نفر از کسبه همدان آموزش های لازم در زمینه مقابله با حوادث احتمالی را فرا گرفتند اما این آموزش ها از سال 93 قطع شده است.
مدیر منطقه 4 شهرداری همدان نیز با بیان اینکه تاکنون اقداماتی برای ساماندهی 2 پاساژ قدیمی قدس و استقلال همدان انجام شده افزود: مشکل این پاساژها سازه ای است و به دلیل بافت فرسوده برحی از کاروانسراهای مخروبه و به مکانی برای تجمع افراد معتاد و یا مواد اشتعال زا تبدیل شده است.
مسعود دهبانی افزود: از بین رفتن راسته بازارها و ایجاد شغل های مختلف در بازار مشکلات زیادی را در بازار همدان ایجاد کرده است.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری همدان نیز گفت: اجرای طرح مدیریت بحران در اماکن شهرداری که توسط کارشناسان تهیه شده است باید با اولویت بازار اجرایی شود .
رضا زمانی خواستار عملیاتی شدن این طرح شد و اضافه کرد: آموزش مردم و اصناف باید در این طرح مورد توجه قرار گیرد.
شهرستان همدان حدود 650 هزار نفر جمعیت دارد.
کل واحدهای صنفی فعال و غیر فعال شهرستان همدان 29 هزار و 842 فقره است که از این تعداد 19 هزار و 131 فقره دارای پروانه کسب هستند.
2087/6993
خبرنگار: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.