محمدرضا همتی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه فشار چرای دام در این استان معادل 2.44 برابر ظرفیت مراتع است افزود: بر اساس آمار برداری های انجام شده تا پایان سال 94 ظرفیت پذیرش دام در مراتع استان همدان افزون بر 538 هزار و 216 واحد دامی بوده است.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود یک میلیون 315 هزار و 272 واحد دامی در استان همدان برآورد می شود 777 هزار و 56 واحد دامی مازاد از علوفه مراتع استان تغذیه می کنند.
به گزارش ایرنا همتی تاکید کرد: استفاده بی رویه و بیش از ظرفیت از چراگاه ها و مراتع استان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و تضعیف مراتع می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان مهمترین مشکلات و چالش های موجود در بخش مرتع را شامل فشار دام، تغییر کاربری، خشکسالی، اجرای طرح های عمرانی و معادن، نبود ظرفیت استفاده صحیح از مراتع در بین بهره برداران، کمبود اعتبار نسبت به سطح مراتع برای اجرای اصلاح، احیا و حفاظت از مراتع و شکل و نظام بهره برداری از مراتع به صورت مشاعی عنوان کرد.
همتی اظهار کرد: همدان از سال 93 به عنوان یکی از استان های دارای مناطق بیابانی معرفی شد که تاکنون 15 هزار هکتار از بیابان های موجود در این استان مورد مطالعه قرار گرفته و مطالعه 50 هزار هکتار نیز در دست اجرا است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: سال گذشته در راستای بیابان زدایی 40 هکتار گونه کم آب بر گیاه آتریپلکس کاشته شد که در صورت تامین اعتبار تا سطح یک هزار هکتار در سال قابل گسترش است.
همتی چالش های محدوده بیابانی این استان را شامل کاهش کمی و کیفی تولید مراتع، کاهش کمی شدید منابع آب، کاهش بارش ها و افزایش تبخیر سالانه، برداشت بیش از حد و افت شدید آب های زیر زمینی از سال 79 تا 89 و کاهش کیفی شدید منابع آبی شامل شوری و کلر بالا در آب و خاک ذکر کرد.
وی بیان کرد: استان همدان شاهد افزایش سطوح اراضی شور و بیابانی، فشار بیش از حد دام مازاد بر مراتع منطقه، تشدید معضلات زیست محیطی به ویژه گرد و غبار، شدت گرفتن مشکلات بهداشتی و افزایش مهاجرت به علت مشکلات اجتماعی و اقتصادی بوده که این عوامل نیز از چالش های فرا روی محدوده بیابانی این استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان همدان افزود: بر اساس سند توسعه ، منابع طبیعی در افق 1404 استان همدان باید دارای 822 هزار هکتار مرتع باشد.
همتی افزود: این سطح 43 درصد از سطح استان و کمتر از یک درصد از مراتع کشور را شامل می شود با این وجود سه درصد از تولید مراتع کشور مربوط به همدان است.
وی اضافه کرد: تولید علوفه در مراتع استان همدان هر ساله حدود 109 هزار تن است که ارزش ریالی آن بر اساس قیمت هر کیلوگرم علوفه هفت هزار ریال افزون بر 760 میلیارد ریال خواهد بود.
وسعت اراضی منابع طبیعی همدان 905 هزار هکتار معادل 47 درصد مساحت این استان است.
7526/1181
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشاردهنده:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.