به گزارش ایرنا علیرضا تکلو روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 2 هزار و 660 برگ سند موجود تاکنون مرمت و 928 هزار و 905 برگ سند فهرست نویسی شده که امیدواریم این روند بهبود یابد.
وی با بیان اینکه مرکز غرب کشور پنج استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان را زیر پوشش دارد، افزود: سال 1371 مرکز اسناد غرب کشور با مرکزیت همدان تاسیس شد و در قالب 9 واحد تخصصی انجام وظیفه می کند.
وی ایران شناسی، اسلام شناسی، رقومی کردن اسناد، ثبت اسناد در سیستم رسا، حفاظت و نگهداری و سازماندهی آثار مکتوب و غیرمکتوب را از جمله وظایف این مرکز برشمرد و بیان کرد: همه افراد حقیقی می توانند در صورت در دست داشتن اسناد ارزشمند به این مرکز مراجعه و یا با ما تماس بگیرند تا با تحویل اسناد، آن را به نام خود ثبت کنند.
تکلو با تاکید بر اینکه هیچ فردی اجازه معدوم کردن اسناد، اوراق و برگه های دولتی و اداری را ندارد، افزود: تخریب و معدوم کردن این اسناد و اوراق جرم محسوب می شود و نیاز است عزم جدی برای تحویل دادن اسناد موجود در دست اشخاص و اسناد بایگانی در دستگاه های اداری به مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور صورت گیرد.
وی همچنین با اشاره به ثبت میراث مکتوب استان همدان در فهرست حافظه جهانی یونسکو گفت: مدت سه سال است که طرح مجمع کتابخانه های تخصصی بزرگ(مکتب) در شهرهای غرب کشور آغاز شده و با اجرای آن اطلاعات همه کتابخانه ها در یک جا جمع می شود.
مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور اظهار کرد: در دهه فجر امسال سه عنوان کتاب شامل زندگینامه دکتر اعتماد پدر انرژی اتمی ایران و موسس دانشگاه بوعلی سینای همدان، کتاب حماسه دانش آموزان همدان در 30 مهر و زندگینامه و خاطرات مسعود جعفری جوزانی توسط بخش تاریخ نگاری این مرکز چاپ و منتشر خواهد شد.
تکلو خواستار معرفی مفاخر و شخصیت های بزرگ این شهرستان در حوزه های مختلف به مرکز اسناد شد و افزود: این مرکز آمادگی لازم را برای مصاحبه و چاپ کتب شخصیت های علمی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ادبی دارد.
وی اضافه کرد: تاکنون 37 هزارو 969 برگ سند و پنج هزارو 449 قطعه عکس به مرکز اسناد غرب کشور اهدا و با 377 تن از مفاخر و شخصیت های بزرگ غرب کشور مصاحبه شده است.
به گزارش ایرنا تکلو با اشاره به وجود پنج هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی این مرکز بیان کرد: امکان دسترسی افراد به 20 صفحه نخست تمامی پایان نامه ها و اسکن کردن اسناد موجود در این مرکز برای محققان و پژوهشگران وجود دارد.
وی به وجود 150 هزار برگ سند و عکس تاریخی مربوط به ملایر در مرکز اسناد غرب کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به غنای فرهنگی ملایر و اینکه شهر برتر فرهنگی استان همدان است، از این ظرفیت کمتر استفاده شده است.
تکلو خواستار اطلاع رسانی های لازم و آشنایی مردم به منظور تحویل اسناد و عکس های تاریخی این شهرستان برای جلوگیری از نابودی اسناد تاریخی شد و بیان کرد: هر سندی که به این مرکز تحویل داده می شود، به نام شخص ثبت شده و ما می توانیم برای ثبت اسناد ملایر در حافظه جهانی نیز اقدام کنیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز برپایی نخستین نمایشگاه اسناد و عکس های تاریخی ملایر را در راستای فرهنگ سازی و حساس کردن مردم با اسناد و عکس های تاریخی گذشته برشمرد و افزود: عده ای از شهروندان با نگاه ویژه تر خود اسناد و عکس های تاریخی را در مدت یک هفته برپایی نمایشگاه به مرکز اسناد غرب کشور تحویل دادند.
غلامرضا جمالی زاده ابراز امیدواری کرد: با تداوم این نمایشگاه ها و حرکت ارزشمند مرکز اسناد غرب کشور، بتوانیم برای جذب بیشتر آثار و اسناد تاریخی شهرستان که در دست مردم است، اقدام کرده و فرهنگ سازی خوبی در این راستا صورت گیرد.
نخستین نمایشگاه اسناد و عکس های تاریخی ملایر از 25 دی ماه به مدت یک هفته در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهر دایر شد.
مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) سال 1371 تاسیس شد و پنج استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، کردستان و همدان زیر پوشش این مرکز است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
خبرنگار- معصومه موسوی**انتشار دهنده:اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.