همدان از معدود استان های غنی در حوزه وقف است که همه شهرهای آن دارای املاک وقفی است که برخی از این وقف ها بیش از 500 سال سابقه دارد و هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت بسیار غنی هستند.
قسمت های زیادی از شهرها و روستاهای همدان موقوفه است و با توجه به اینکه نیات واقفان خیراندیش استان همدان بسیار متنوع و زیبا است در برخی از زمان ها اقتصاد استان بر اساس وقف به گردش در آمده است.
قالب وقف های دوران زندیه و صفویه در استان همدان ، وقف های علمی بوده است و ساخت کتابخانه، مدرسه علمیه و درمانگاه ها در این دوران رواج داشتند.
در دوران پهلوی و قاجار نیز بسیاری از واقفان استان همدان با کسب آگاهی از علمای دینی، املاک و دارایی های خود را برای روضه خوانی و عزاداری ائمه اطهار(ع) وقف کردند.
موقوفه بهاء الملک شهرستان همدان بزرگترین موقوفه استان است و بهاءالملک اراضی خود را برای درمان بیماران در 32 روستای استان وقف کرد و موقوفه بکایی نیز در اسدآباد برای درمان بیماران نیازمند این شهرستان در بیمارستان امیرالمومنین(ع) اسدآباد وقف شده است.
با توجه به تعداد زیادی از موقوفه های استان همدان که به درمان اختصاص دارد در حال حاضر طرحی ملی با عنوان 'طرح ملی مهر تندرستی' در سطح شهرستان همدان در حال اجرا است که این طرح از ششم دی ماه همزمان با روز مددکاری کلید خورد.
طرح مهر تندرستی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از محل موقوفه و نیت های واقف خیر اندیش مرحوم بهاء الملک در دو روستای بخش مرکزی شهرستان همدان آغاز شده است.
در این برنامه کشوری که در راستای اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش صورت گرفته است، در محل روستاهای سیمین و دره مراد بیگ شهرستان همدان نیازمندانی که توسط بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) به اداره های اوقاف و امور خیریه شهرستان معرفی شده اند با همکاری گروه پزشکی جامعه پزشکان بسیجی مورد ویزیت و مداوا قرار گرفته و برای ادامه روند درمانی به مراکز پزشکی و درمانی سطح شهرستان همدان معرفی می شوند.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان همدان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح مهر تندرستی در طول سال برگزار می شود اما به صورت نمادین این طرح از ششم دی ماه همزمان با سراسر کشور در این استان نیز آغاز شده و در پنج شهرستان همدان، ملایر، کبودراهنگ، اسدآباد و بهار که دارای موقوفه های درمانی هستند در حال اجرا است و اقدامات خوبی تاکنون در این راستا صورت گرفته است.
حجت الاسلام سید حسن رضوی افزود: در اجرای طرح مهر تندرستی تیم پزشکی با پنج پزشک به روستاها و مکان هایی که توسط واقفان خیراندیش مشخص شده، حضور می یابند و بیماران اگر مشکلات خاص و یا صعب العلاج داشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده می شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در شهرستان ملایر اورژانس در چهار طبقه توسط موقوفه سیف الدوله ملایر در حال ساخت است و در شهرستان کبودراهنگ نیز از طریق درمانگاه موقوفه امیر نظام، پزشک به روستاها برای اجرای این طرح اعزام می شود.
وی افزود: همچنین در شهرستان اسدآباد 2 دستگاه دیالیز از محل موقوفه مرحوم بکایی خریداری شده تا در بیمارستان امیرالمومنین(ع) این شهرستان برای استفاده بیماران نصب شود.
حجت الاسلام رضوی گفت: در طول سال حدود 10 میلیارد ریال برای اجرای طرح مهر تندرستی هزینه می شود و خدمات لازم به بیماران ارائه می شود.
به گفته وی حدود 10 موقوفه با نیت امور درمانی در استان همدان وجود دارد که بزرگترین موقوفه ها مربوط به درمان است.
طرح مهر تندرستی با هماهنگی صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان همدان در راستای تامین دارو و درمان بیماران بی بضاعت و کمک به هزینه های بستری نیازمندان جامعه ، با توجه به نیت های واقفان در حال اجرا است .
بیش از 53 مورد وقف جدید در سال جاری در استان همدان ثبت شده است.
استان همدان دارای دو هزار و 831 موقوفه است که از این تعداد 735 موقوفه متعلق به شهرستان همدان است و 619 موقوفه نیز درآمد زا هستند.
2087/6993
خبرنگار: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.