رشید حیدری مقدم روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: اپیدمی این ویروس هر پنج تا ۱۰ سال رخ می دهد و هم اینک علاوه بر ایران نیم کره شمالی جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه ۲ اتفاق مهم در همه گیری آنفلوآنزا نقش داشت، اضافه کرد: نخستین مولفه آغاز زودهنگام بروز این بیماری ارزیابی شد و هر چند همدان از آمادگی بالایی برای مقابله با این ویروس برخوردار بود و علاوه بر آماده‌باش کادر پزشکی، ارائه آموزش در مکان های دارای تراکم جمعیتی در دستور کار قرار گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای استان همدان اضافه کرد: ۹۸ درصد موارد ابتلا به آنفلوآنزا بدون هیچگونه دارویی و تنها با استراحت بهبود می یابد ولی دغدغه علوم پزشکی ۲ درصد باقی مانده است.

حیدری مقدم تاکید کرد: به تمامی افرادی که دارای کهولت سن و بیماری زمینه ای همچون قلبی و عروقی، دیابت و ریسک بالای ابتلا به آنفلوآنزا هستند توصیه می شود در پروسه زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر واکسن بزنند.

وی با بیان اینکه تمرکز علوم پزشکی بر آموزش است افزود: با شست و شوی مرتب دست ها، رعایت بهداشت فردی و قرار نگرفتن در مکان های شلوغ پرازدحام، می توان از انتشار این ویروس یا ابتلا به آن پیشگیری کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای استان همدان بیان کرد: هم اینک افراد به علت ساده ترین بیماری ها شامل کمر درد و سر درد بی درنگ نسبت تزریق دگزامتازون اقدام می کنند در حالیکه مصرف بی رویه و بدون نسخه اینگونه داروها برای بدن مشکل آفرین است.

حیدری مقدم بیان کرد: مصرف بی رویه دارو به ویژه آنتی بیوتیک و  استفاده مستمر از کوروتون ها یکی از دغدغه های حوزه بهداشت و درمان است چرا که دارو باید به تناوب و پله به پله مصرف شود؛ مگرنه سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس به مرور ضعیف می شود.

وی خواستار تجدید نظیر خانواده ها در زمینه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک، کوروتون ها و مسکن ها شد و از اینکه هر خانواده به یک داروخانه سیار تبدیل شده و شهروندان خودسرانه اقدام به مصرف دارو می کنند، ابراز نگرانی کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای استان همدان تاکید کرد: در صورت بروز درد با منشاء ناشناخته یا درد در قسمت سر و  قفسه سینه به هیچ وجه مسکن مصرف نکنید چرا که این موضوع تشخیص بیماری را با مشکل مواجه کرده و در برخی مواقع موجب مرگ بیمار می شود.

حیدری مقدم گفت: به منظور خدمات رسانی به افراد مبتلا به آنفلوآنزا سه بخش در بیمارستان بعثت و سینا به این طیف از بیماران اختصاص یافته است و در قسمت اورژانس بیمارستان ۳۰ تخت پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه مشکلی در زمینه بستری بیماران و تامین دارو وجود ندارد بیان کرد: از دوره حاد و پیک بیماری آنفلوآنزا عبور کرده و این روند نزولی تا پایان آذر ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در مورد آمار مبتلایان به آنفلوآنزا گفت: موارد مثبت آنفلوآنزا از ۱۰۰ مورد در این استان گذشته است.

منچهر کرمی افزود: پنج هزار و ۸۰۰ بیمار در این مدت زمان بستری شدند که ۱۲ درصد آن معادل ۶۶۰ تن بیماران تنفسی بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.