با آغاز ماراتن سیاسی برای تکیه زدن به کرسی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی با دستور وزیر کشور، ۲۰۸ حوزه انتخابیه اصلی در کشور فعال شدند که سهم همدان با ۱۰ شهرستان و هفت حوزه انتخابیه است.

انتخابات در استان همدان تاکنون برای انتخاب ۹ نماینده در هفت حوزه انتخابیه برگزار شده که در این میان حوزه های همدان و فامین ۲ نماینده، ملایر ۲ نماینده، بهار و کبودراهنگ یک نماینده و مابقی شهرستان ها هر کدام یک نماینده داشتند.

در طول ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی مردم همدان اشخاص مختلفی را از طیف های مختلف سیاسی به عنوان نماینده راهی بهارستان کردند که طی این دوره ها ۲ تن از راه یافتگان به مجلس خانم بودند.

پیش از آغاز نامنویسی برای حضور در انتخابات یازدهم لیست هایی از اسامی نامزدهای انتخاباتی منتشر شد که در بین آنها اسامی مسئولان اجرایی دولت های گذشته به همراه نمایندگان ادوار و مسئولان ستاد انتخاباتی نیز دیده می شود.

همچنین به لحاظ شغلی مواردی همچون سفیر، نماینده، پزشک، بازنشسته، فرهنگی، پاسدار، قاضی، مدیر، کارمند، حوزوی، فرماندار و استاندار نیز در جمع داوطلبان حضور در این دوره انتخابات حضور دارند.

با نگاهی به وضعیت همدان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی می توان دریافت که ۲۹۷ تن در این دوره انتخابات شرکت کردند که از منظر شغلی ۱۶ تن دارای سابقه نمایندگی مجلس، ۱۰ تن وکیل یا قاضی دادگستری، ۴۸ تن استاد دانشگاه، ۱۵۳ کارمند، ۲۶ بازنشسته، ۱۵ پزشک، ۲۲ تن دارای مشاغل آزاد و هفت تن سایر مشاغل بودند.

همچنین ۲۷ تن از شرکت کنندگان در انتخابات شامل ۹.۱ درصد زن و گروه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال با ۶۱ داوطلب و داوطلبان دارای مدرک فوق لیسانس با ۲۲۸ تن معادل ۷۶.۸ درصد، بیشترین میزان شرکت کنندگان در انتخابات را به خود اختصاص دادند.

با این وجود، استان همدان با هفت حوزه اصلی همچنین دارای ۱۹ حوزه فرعی شامل سه شهرستان و ۱۶ بخشداری است و کار نامنویسی از داوطلبان از دهم آذر به مدت یک هفته از هشت صبح تا ۶ بعدازظهر صورت می گیرد.

فعالیت رسمی ستاد انتخابات استان همدان روز گذشته پس از بازدید استاندار همدان و عوامل اجرایی و نظارت از دفتر ستاد انتخابات در استانداری آغاز شد که در جریان این بازدید استاندار همدان در جریان فعالیت های در حال اجرا قرار گرفت.

انتخابات پرشور با حضور همه سلایق سیاسی

 استاندار همدان در آیین افتتاحیه ستاد انتخابات استان بیان کرد: از حقوق داوطلبان، انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان حمایت و صیانت می‌شود و باید زمینه حضور تمامی سلایق با هدف ایجاد فضای رقباتی و حضور حداکثری در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم‌شود.

سید سعید شاهرخی با بیان اینکه در داخل و خارج از کشور همه نگاه ها به حضور مردم در پای صندوق های رای است اضافه کرد: باید زمینه نشاط سیاسی را با ایجاد فرصت برابر برای حضور تمامی جریان های درون نظام در انتخابات، فراهم کرد.

وی ادامه داد: ایجاد این فرصت برای همه گروه ها و جریان ها مورد تاکید است تا بتوان مردم را برای مشارکت و حضور حداکثری در پای صندوق های رای دعوت کرد.

استاندار همدان بیان کرد: از دیگر عوامل موثر در افزایش مشارکت، سلامت انتخابات است بنابراین باید در تمامی مراحل انتخابات رای مردم را حق الناس دانست چراکه ما به عنوان امانتدار مردم مکلف به صیانت از آرای مردم هستیم.

شاهرخی ادامه داد: باید سعی کنیم با بی طرفی، فرصت برابر برای همه انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان فراهم شود تا انتخابات سالم و قانونمندی داشته باشیم.

وی افزود: در تمامی مراحل انتخابات عمل به مُر قانون مورد تاکید و در این میان حضور هیات نظارت بر انتخابات استان و شهرستان فرصتی مغتنم است.

استاندار همدان گفت: انتخابات باید یک انتخابات حداکثری و رقابتی باشد؛ در این راستا باید فضا را در چارچوب قانون برای همه سلیقه ها باز بگذاریم تا برای رقابت در انتخابات حضور یابند.


 بریز و بپاش جرم است

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان همدان نیز در این ارتباط گفت: طبق قانون جدید انتخابات که سوم خرداد سال ۹۵ تصویب شد، بریز و بپاش در انتخابات و پهن کردن سفره و دادن نهار و شام ممنوع بوده و جرم تلقی می شود. 

حجت الاسلام جلال مرادی تاکید کرد: نامزدهای انتخاباتی و طرفداران و هواداران آنها مراقب باشند که از قانون عبور نکنند در عین حال مجریان و ناظران انتخابات نیز ملزم به رعایت قانون هستند و تاکید می شود که بر مُر قانون پایبند باشند.

وی ادامه داد: تبلیغات زود هنگام در قانون جدید جرم تلقی شده و داوطلبان نباید به غیر از زمان تعیین شده وارد تبلیغ شوند در غیر این صورت ستاد پیشگیری از تخلفات انتخابات ملزم به برخورد است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان همدان گفت: مجریان و ناظران باید تمامی فرایندهای انتخابات به ویژه نامنویسی داوطلبان، بررسی صلاحیت ها و رای گیری را حق الناس بدانند و برای تحقق این خواسته می طلبد حمایت و جانبداری نکردن از افراد در اولویت قرار گیرد.

حجت الاسلام مرادی گفت: امانت دانستن تمامی مراحل انتخابات، توجه به بی طرفی و طرفداری نکردن اعضای هیات های اجرایی و نظارت از افراد و جریان ها مورد تاکید است.

وی همچنین در گفت و گو با خبرنگاران درباره جانبداری از داوطلبان نمایندگی اظهار داشت: ما یک جناح در شورای نگهبان داریم و آن جناح انقلاب است و هیچیک از جناح ها در محدوده نظارت وارد نشدند.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان همدان افزود: طرفداری نسبت به هر حزب و نامزد در هیچ یک از هیات ها جایی ندارد و امید می رود هیات اجرایی انتخابات نیز به این موضوع پایند باشند. 

حجت الاسلام مرادی اضافه کرد: افراد طرفدار حزب و جناح به عنوان عضو هیات نظارت انتخاب نشده و نمی توانند وارد این هیات شوند؛ همچنین در صورت حمایت و طرفداری هر یک از ناظران از فرد یا جناحی، عذر او را می خواهیم.

برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی

در نخستین نشست اعضای ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی همدان نیز که با حضور رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان همدان و میزبانی دادگستری همدان برگزار شد، رییس‌کل دادگستری این استان گفت: در صورت بی توجهی نامزدها و جریان‌های حامی آنها به باید و نبایدهای انتخاباتی، به طور حتم مطابق مقررات و بدون اغماض با آنها برخورد می‌شود.

محمدرضا عدالتخواه اظهار داشت: قوه قضائیه به عنوان امانت دار مردم بدون کوچک ترین گرایش و جانب داری از جناح ها، افراد و گروه های فعال اجتماعی و سیاسی، فقط بر اساس قانون و با استفاده از تمام ظرفیت خود، در تعامل با سایر مجموعه های نظارتی و اجرایی، فعالیت های نامزد های احتمالی را در انتخابات پیش رو رصد می کند.

رییس کل دادگستری همدان ادامه داد: مجموعه قضایی همدان با اولویت قرار دادن اصل پیشگیری از بروز تخلف و جرائم، تلاش می کند فضایی سالم، پُر نشاط و به دور از هرگونه التهاب و قانون شکنی را حاکم سازد و در صورت بی توجهی نامزدها و جریان های حامی آنها، مطابق مقررات با متخلفان برخورد می کند.

عدالتخواه بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تمامی بایدها و نبایدهای قانون برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در یک مجموعه تدوین شد و با برگزاری نشست های توجیهی برای نامزدها و مسئولان ستادهای تبلیغاتی، اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت می گیرد.

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در دادسرا و دادگستری شهرستان‌ها و همچنین ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی به ریاست رییس کل دادگستری استان همدان تشکیل شده است.

حسن خانجانی اظهار داشت: طبق قانون انتخابات تشکیلات قضایی هر حوزۀ انتخابیه به‌ منظور پیشگیری از وقوع جرم، علاوه بر هماهنگی با ناظران شورای نگهبان و هیات‌اجرایی، اقدامات لازم را در محدودۀ مقررات انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: تاکنون گزارش و تخلف انتخاباتی که منجر به تشکیل پرونده شده باشد نداشته ایم و در صورت ارتکاب تخلف طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان گفت: سال ۹۵ در قانون انتخابات اصلاحاتی صورت گرفت و برخی از خلاء های قانونی از جمله تخلف محسوب شدن دادن شام و ناهار توسط نامزدها در آن گنجانده شد، چراکه اینگونه اقدام‌ها مصداق خرید و فروش رای است.

خانجانی تاکید کرد: طبق قانون هرگونه خرید و فروش مستقیم و غیرمستقیم رأی شامل توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیأت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات جرم است.

توصیه امام جمعه همدان به رعایت اخلاق سیاسی

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان نیز در دیدار معاون سیاسی وزیر کشور با وی، از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی خواست علاوه بر اخلاق فردی، اخلاق سیاسی را نیز مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی موثقی اظهار داشت: بیشترین مساله در انتخابات حضور و رعایت مسایل اخلاقی توسط نامزدها است چراکه از سوی دولت که مجری است و مردم که انتخاب می کنند مساله حادی وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه فضای انتخابات بیشتر به سمت و سوی داوطلبان می رود ادامه داد: یکی از مشکلات و مسایل در زمینه انتخابات رعایت نکردن مسائل انتخاباتی است با این وجود امیدوارم به مسایل اخلاقی که ضرورت اجتماعی جامعه است توجه شود.

امام جمعه همدان با عنوان اینکه سیاسیون و کسانی که وارد عرصه سیاسی و انتخاباتی می شوند باید به اخلاق سیاسی توجه کنند اضافه کرد: همچنین افرادی که با رای مردم انتخاب یا شرایط اجتماعی منجر به پذیرفته نشدن آنها از سوی مردم می شود، به این مساله توجه کنند.

حجت الاسلام شعبانی موثقی گفت: جایگاه ولایت فقیه اقتضائات خاص خود را دارد و به معنای گرایش سیاسی و جناحی نیست با این وجود از هر کس که در چارچوب قانونی، مبانی پذیرفته شده نظام اسلامی و قانون اساسی حرکت کند، حمایت می شود.

وی اضافه کرد: گرایش سیاسی و جناحی در این زمینه تاثیری ندارد و همه کسانی را که سابقه فعالیت در این نظام دارند و به مبانی نظام اسلامی پایبند هستند، مورد حمایت قرار می گیرند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان بیان کرد: در این حوزه بنده از شخص خاصی حمایت نمی کنم و بنای من مشارکت حداکثری با دعوت مردم برای شرکت در این رویداد مهم است.

حجت الاسلام شعبانی موثقی ادامه داد: از نظر عمل به قانون بین تمامی مسئولان اتحاد وجود دارد و برخی مواقع اختلاف در بعضی مصادیق ایجاد می شود که باید فکری برای آن شود.

مراجع چهارگانه ملاک بررسی صلاحیت داوطلبان

معاون سیاسی وزیر کشور نیز که آبانماه به همدان سفر کرده بود در نشست با احزاب به دغدغه ها آنان در زمینه رد صلاحیت برخی داوطلبان پاسخ داد و گفت: از همه افراد در چارچوب قانون دفاع می شود.

جمال عرف اظهار داشت: به غیر از جرائمی که مراجع چهارگانه اعلام می‌کنند ما مکلف به دفاع از حقوق افراد و نظام هستیم.

وی با بیان اینکه نشست های مستمری با ناظران بر انتخابات برگزار شده است تاکید کرد:  با کنار هم گذاشتن متغیرها در می‌یابیم که یکی از عوامل موثر در افزایش مشارکت در انتخابات فراهم کردن زمینه رقابت داوطلبان بوده و نفس رقابت حضور نمایندگان همه سلایق در انتخابات است. 

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: با توجه به جو و فضای حاکم بر مناطق و کشورهای حاشیه ایران و تاکید و اصرار مستمر رهبر فرزانه انقلاب بر مشارکت حداکثری، همه تلاش می کنند این مهم فراهم شود.

عرف اضافه کرد: ۱۱۶ حزب ملی و استانی در کشور مجوز فعالیت دارند که در این احزاب سه نگاه اصولگرا، اصلاح طلب، مستقل و اعتدال وجود دارد که باید بستری ایجاد کرد که تمامی سلایق وارد میدان شوند.

وی اضافه کرد: آنکه انتخاب می کند مردم هستند و حضور تمامی سلایق به گرم شدن فضای پرشور انتخابات کمک می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.