منوچهر کرمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در استان همدان مثل کشور و نیم کره شمالی جهان با سرد شدن هوا شاهد افزایش گردش ویروس آنفلوآنزا نوع ای (A) یا همان ویروس اچ ۱ ام ۱ ( H۱M۱ ) هستیم و از اواخر آبان این موج شروع شده است.

رییس مرکز بهداشت استان همدان اضافه کرد: ۷۳ مورد مثبت آنفلوآنزا داشته ایم که این موارد با بیماری هایی شایع تنفسی این فصل همچون برونشیت، پنومی و سرماخوردگی معمولی متفاوت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی اقدام های لازم برای درمان بیماران صورت گرفته و بیماران هیچگونه مشکل و محدودیتی برای دسترسی به دارو ندارند؛ هر چند دارو تنها در اختیار مبتلایان به این ویروس قرار می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: تمامی بیمارستان های زیر مجموعه علوم پزشکی از آمادگی کامل برای پذیرش بیماران برخوردار بوده و حتی در صورت افزایش شمار مبتلایان به آنفلوآنزا تدابیر ویژه پیش بینی شده است.

کرمی افزود: تعامل بین بخشی و سازمانی با هماهنگی استانداری صورت گرفته و در نشست های مربوطه این موضوع بررسی شده است.

رییس مرکز بهداشت استان همدان تاکید کرد: آنفلوآنزا در ۹۷ درصد موارد هیچگونه عارضه ای از خود به جا نمی گذارد بنابراین نیازی به خود درمانی، درمان با آنتی بیوتیک به جز با نظر پزشک و در موارد خاص وجود ندارد.

وی ادامه داد: تنها در ۲ تا سه درصد بیماران نیاز به بستری در بخش آی.سی.یو با توجه به داشتن علائم پرخطر شامل تنگی نفس و خلط خونی احساس شد و در بیشتر موارد درمان به صورت سرپایی صورت گرفته و برخی نیز بستری و تحت مداوا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: موارد مرگ همانند سال گذشته ثبت شده است که از این افراد نمونه برداری صورت گرفته و در آزمایشگاه تخصصی بررسی شده و پس از حصول اطمینان از نقش ویروس آنفلوآنزا در مرگ آنها، آمار مرگ و میر اطلاع رسانی می شود.

کرمی توصیه کرد: رعایت آداب تنفسی، استفاده از  دستمال هنگام عطسه و سرفه، استفاده از ماسک و مهمتر از همه حضور نیافتن در محل کار و مدرسه می تواند در جلوگیری از گسترش بیماری موثر واقع شود.

وی در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا باید چه کاری کرد گفت: روبوسی نکردن، کاستن از تردد در مکان های پُر تجمع، رعایت دست کم فاصله یک متری با افرادی که علائم سرما خوردگی دارند و باز نگهداشتن در و پنجره اتاق هایی که ۱۰ تا ۲۰ نفر حضور دارند مورد تاکید است.

کرمی ادامه داد: افرادی که دچار تب ناگهانی شدید، کم آوردن تنفس، تنگی نفس و خلط خونی شدند باید به نزدیکترین مرکز برای درمان مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.