حسین فدایی‌حسین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنرهای نمایشی به ویژه تئاتر کودک و نوجوان محتاج نیازسنجی است و نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان به این مهم باید توجه کنند. 

وی با اشاره به نیازها و خلاهای تئاتر به ویژه تئاتر کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: هنرمندان باید مضمون نمایش‌های خود را با توجه به نیازهای مخاطب امروز تنظیم کرده و اگر قرار است داستان‌های قدیمی در تئاتر دیده شود، این قصه‌ها به روزرسانی و بر اساس نیاز مخاطب امروز ساخته و پرداخته شود.

این نمایشنامه نویس گفت: بهتر است در جشنواره، نمایش‌هایی به عنوان الگوی گروه‌ها معرفی شوند چراکه این امر زمینه ای را فراهم می کند که گروه‌های دیگر خود را به سطح استاندارد برسانند.

فدایی‌حسین به بخش های جنبی جشنواره و دوره های آموزشی تخصصی اشاره کرد و گفت: موضوع این برنامه ها و اساتید باید پیش از جشنواره اعلام شود تا فرصت کافی ثبت نام برای هنرمندان وجود داشته باشد.

وی به برگزارکنندگان جشنواره پیشنهاد داد: در آئین اختتامیه انتظارات برای تولید آثار مطرح و ویژگی‌های مورد نظر به گروه‌ها یادآوری شود تا یک سال فرصت داشته باشند تا بر آن اساس، نمایش‌های خود را بسازند.

این هنرمند با تأکید بر اهمیت مخاطب‌شناسی در تئاتر، گفت: گروه‌های نمایش، نیازهای قشر سنی کودک را بدانند و روانشناسی کودک را برای ساخت کارهای خود در نظر بگیرند؛ هرچند دغدغه تولید، اجرا و تامین نیازهای مالی گروه، فرصت کمی را برای نیازسنجی و مخاطب‌شناسی باقی می‌گذارد.

فدایی حسین با بیان اینکه تئاتر باید تغییر و تحول در افکار ایجاد کند، افزود: شاید در ماه ده‌ها اثر نمایشی تولید شود اما باید دید که این نمایش‌ها تا چه اندازه اثرگذار و قادر به ایجاد تحول هستند. 

به اعتقاد او  برای تئاتر کودک و نوجوان باید یک سازمان راه اندازی شود؛ زیرا تئاتر بر مخاطبان کودک که آینده‌ساز کشور هستند، تأثیرگذار است و باید نهادی به عنوان متولی، ساماندهی امور تئاتر کودک و نوجوان را بر عهده گرفته و در آموزش و تولید محتوای باکیفیت نقش‌آفرینی کند.

این محقق هنری به حمایت از فعالان عرصه تئاتر تاکید فراوان کرد و گفت: اگر انتظار داریم هنرمندان تئاتر، نمایش‌های قوی بسازند، باید شرایط را به گونه ای فراهم کرد تا توان استفاده از نویسنده حرفه‌ای و هنرپیشه‌های خوب را داشته باشند.

وی با اشاره به ثمره های برگزاری جشنواره برای تئاتر گفت: یکی از محاسن این رویداد جذب مخاطبان جدید و معرفی این هنر اصیل به مردم است.

فدایی حسین، جشنواره تئاتر کودک را موتور محرکه ای دانست که انگیزه ساخت آثار ارزشمند و خلاق را در بین تولیدکنندگان افزایش می دهد و تاکید کرد: نباید از این فرصت به راحتی گذر کرد.

این نمایشنامه نویس با اشاره به زمان محدود جشنواره تئاتر کودک گفت: در این مدت اندک نمی توان انتظار آموزش گسترده از این رویداد داشت، اما حضور در جشنواره بسیار سودمند است حتی اگر گروه های نمایشی مقام و جایزه ای کسب نکنند.

حسین فدایی حسین یکی از فعالان حوزه تئاتر است که به لحاظ موضوعی در زمینه تئاتر کودک، تئاتر مقاومت و تئاتر مذهبی فعالیت می‌کند و همچنین در این سال‌ها مقالات بسیار نوشته و ترجمه کرده است.

او بیش از ۳۰ فعالیت پژوهشی دارد که می‌توان به "زوایای پنهان تئاتر دفاع مقدس"، "تئاتر ضد جنگ"، "فرزندکشی در ادبیات جهان"، "سیر تحول مضمون و تطور زمان در ادبیات نمایشی جنگ"، "بررسی وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در ایران"، "بررسی تطبیقی تأثیر دین در نمایش شرق و غرب"، "تئاتر و تعلیم و تربیت دینی"، "چهل سال تئاتر کودک و نوجوان در ایران (۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷)" اشاره کرد.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار" کودک،طبیعت و تئاتر" از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در همدان برگزار می شود.

۵۲ نمایش داخلی و خارجی در این رویداد جهانی به رقابت می پردازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.