دستکند سامن امروز راه ورودی برای گردشگران ندارد و هنوز در زیر عبور و مرور جنبدگان این شهر پنهان است، دارندگان این اثر شاخص تاریخی در شهر سامن از وعده‌ها خسته شده‌اند و خواستار تعیین تکلیف این شهر برای همیشه هستند.

شهر زیرزمینی سامن که سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری‌های شرکت مخابرات کشف شد و تاکنون ۶ فصل کاوش را پشت سر گذاشته است، هنوز پس از گذشت ۱۴ سال نتوانسته مقصدی برای جذب گردشگران باشد و در پیچ و خم اعتبارات راهش را گُم کرده است.

تاکنون اظهار نظرها و قول‌های زیادی در زمینه بهره‌برداری از طرح نخست گردشگری دستکند سامن، ادامه کاوش‌ها و جذب اعتبارات مورد نیاز داده شده و با وجود تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسئولان مرتبط اما هنوز نتیجه‌ای که در خور شأن شهر زیرزمینی سامن باشد، حاصل نشده است.

اعضای شورای اسلامی شهر سامن که به جد پیگیر گردشگر پذیر شدن این دستکند هستند، به صراحت اعلام کردند که قفل شهر زیر زمینی سامن باید بشکند و از شرایط موجود رضایت ندارند.

افزون بر ۱۰ میلیارد ریال برای دستکند سامن هزینه شد

این در حالیست که طی هفته‌های گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در شورای اداری شهر سامن اعلام کرد: بهره‌برداری از مرحله نخست طرح گردشگری شهر زیرمینی سامن اولویت امسال ما است و به جد پیگیر جذب اعتبارات هستیم.

علی مالمیر هزینه کرد افزون بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار را گوه اقدامات انجام شده در دستکند سامن عنوان کرد و افزود: به دلیل پنهان بودن این دستکند، اقدامات مشهود نیست.

اما باز هم کمبود اعتبار مانع اصلی باز شدن قفل گردشگری شهر زیرزمینی سامن عنوان شد که مدیرکل میراث فرهنگی همدان در مورد آن تاکید کرد و گفت: تنها ۲۰ درصد از طرح گردشگری دستکند سامن باقی مانده است که شامل ورودی و خروجی و تجهیز آن است، در عین حال که مالمیر تاکیدش بر ادامه کاوش‌های این شهر زیرزمینی است.

قول وزیر میراث فرهنگی برای دستکند سامن

امسال اما اتفاق خوبی که برای شهر زیرمینی سامن افتاد این بود که به تازگی در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ملایر، با رایزنی نمایندگان این شهرستان دستور اخذ افزون بر پنج میلیارد ریال اعتبار برای دستکند سامن صادر شد، اما هنوز پولی برای این طرح بزرگ تاریخی و گردشگری استان همدان تزریق نشده است.

نشست اعضای شورای اسلامی و شهردار سامن با خبرنگاران ملایر

امسال شهر زیرزمینی سامن گردشگر پذیر می‌شود

اعضای شورای اسلامی شهر سامن، شهرداری، بخشدار سامن و دیگر دست اندرکاران این شهر تاریخی به هر دَری می‌زنند تا شاید معجزه‌ای رخ دهد و دستکند سامن روی خوش گردشگری را ببیند.

این بار اما از رسانه‌ها و اصحاب قلم کمک گرفتند تا صدای رسای آنان باشند و ندایشان به گوش مسئولان بالادستی برسد، یا شاید کاری اساسی و راهگشا برای شهر زیرزمینی سامن صورت گیرد، راهی که در هر صورت به گشودن قفل گردشگری دستکند سامن ختم شود.

از جان و دل برای شهر سامن تلاش می‌کنند تا قبل از اتمام دوره فعالیتشان در این دوره از شورای اسلامی بتوانند حداقل به قول و وعده‌ای که به همشهریان خود داده‌اند، وفا کنند، وعده‌ای که به گردشگر پذیر شدن شهر زیرزمینی سامن می‌رسد.

پیشنهاد واگذری دستکند سامن به بخش خصوصی

رئیس شورای اسلامی شهر سامن که تمام دغدغه‌اش ساماندهی دستکند سامن و ورود گردشگر به این شهر است، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر شهر زیرزمینی سامن به نتیجه‌ای نمی رسد، بهتر با خاک آن را پُر کنند، شاید برای آیندگان بماند.

محمود بداغی با این شرایط قفل شهر زیرزمینی سامن هیچگاه باز نمی‌شود، به اتفاق دیگر اعضای شورای اسلامی شهر سامن پیشنهاد کرد: اگر میراث فرهنگی همتی برای اجرای این کار ندارد، این طرح را به بخش خصوصی همچون شهرداری سامن بدهد تا به سرعت طرح اجرایی و به مرحله بهره‌برداری برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر سامن ادامه داد: تاکنون بیش از ۲ هزار ساعت کاری برای تعیین تکلیف شهر زیرزمینی سامن وقت گذاشته‌ایم و با تشکیل جلسه‌های مختلف هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

بداغی افتتاح طرح گردشگری دستکند سامن را دغدغه اصلی مردم این شهر عنوان کرد و گفت: انتظار داریم میراث فرهنگی جدی‌تر و مصمم‌تر برای تکمیل طرح گردشگری دستکند سامن اقدام کند.

وی همچنین به بلاتکلیفی استخر نیمه کاره سامن اشاره و بیان کرد: پس از گذشت بیش از ۶ سال هنوز این طرح ورزشی به اتمام نرسیده و فقط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تصویری از شهر زیرمینی سامن

رئیس شورای اسلامی شهر سامن با بیان اینکه این طرح هم اکنون به شرکت زیرساخت توسعه واگذار شده و سیاست این شرکت بر تکمیل طرح‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است ادامه داد: این طرح هم‌اکنون نیمه کاره رها شده و طبق برنامه این شرکت با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در عمل شرایط لازم برای تکمیل را ندارد.

بخشدار سامن نیز تعیین تکلیف شهر زیرزمینی سامن و استخر سرپوشیده این شهر را از ضرورت‌ها و مهمترین دغدغه‌ها برشمرد و بر تلاش برای حل این ۲ مشکل مهم تاکید کرد.

پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی ورودی شهر زیرزمینی سامن

مصطفی عبدالملکی با بیان اینکه این ۲ مشکل اساسی به صراحت در شورای اداری شهر سامن مطرح و خواستار تعیین تکلیف از سوی مسئولان شده‌ایم گفت: امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات شهرستان به شهر زیرزمینی اختصاص داده شد که مقرر شد ۲ برابر این مبلغ را میراث فرهنگی اختصاص دهد که هنوز تخصیص پیدا نکرده است.

وی با اشاره به در دست اقدام بودن ساختمان ورودی شهر زیرزمینی سامن بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد از عملیات اجرایی این ساختمان انجام شده و امیدواریم مابقی کار نیز هر چه سریعتر اجرایی شود.

با این اوصاف دستکند سامن در انتظار تصمیم جدی دست اندرکاران امر است تا بتواند از فواید و مزایای صنعت توریسم و گردشگری استفاده کند و قابلیت‌های خود را به رخ گردشگران بکشد.

۷۵۲۸/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.