محمدنظر پور روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در همدان یک میلیون و ۱۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار وجود دارد و این در حالی است که این استان ظرفیت یک میلیون ۸۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار را دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۷۶۰ تن تخم‌مرغ در واحدهای صنعتی استان همدان تولید شده است گفت: ۴۰ هزار قطعه مرغ‌ مادر تخم‌گذار در استان همدان وجود دارد.

نظرپور با بیان اینکه بیشترین ظرفیت واحدهای تولید تخم‌مرغ استان همدان مربوط به شهرستان تویسرکان با ۱۵۰ هزار قطعه است، افزود: شهرستان ملایر اولین شهرستان از نظر تعداد واحدهای تخم‌گذار استان است به‌طوریکه ۱۴ واحد با ظرفیت ۳۸۱ هزار قطعه در این شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ واحد مرغ مادر تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و ۱۶۲ هزار قطعه در کشور وجود دارد، اظهار داشت: ۲ واحد پرورش مرغ اجداد تخم‌‎گذار با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه در کشور وجود دارد که تا ۲۰ سال آینده کفاف نیاز کشور را می‌دهد.

نظرپور با بیان اینکه در کشور هشت کارخانه تولید مایع پاستوریزه تخم‌مرغ با ظرفیت ۲۵۰ تن وجود دارد، افزود: ۴ کارخانه پودر تخم‌مرغ با ظرفیت ۶.۵ تن در کشور وجود دارد که ۲ کارخانه در همدان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: کارخانه همدان روازنه یک تن و کارخانه تویسرکان روزانه یک و نیم تن پودر تخم مرغ تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۹۸۷ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد، ادامه داد: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ۱۹۰ عدد است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته این رقم به ۳۰۰ عدد هم می‌رسد.

نظرپور با بیان اینکه تخم‌مرغ جایگاه ویژه‌ای در سفره ایرانیان دارد، خاطرنشان کرد: تخم‌مرغ یک غذای کامل است به‌طوریکه بیشترین مواد مغذی و جذب را در بدن انسان دارد.

وی با اشاره به بالا بودن ارزش بیولوژی تخم‌مرغ، گفت: تخم‌مرغ حاوی کلسترول نوع اچ.دی.ال (کلسترول خوب) بوده و براساس تحقیقات ثابت شده که کلسترول تخم‌مرغ باعث می‌شود کلسترول بد در بدن کاهش یابد.

نظرپور با تاکید بر هویت‌دار کردن تخم‌مرغ‌های تولیدی استان، اظهار داشت: سالهاست تلاش می‌ شود محصول تولیدی استان با برند واحدها هویت‌دار شود که در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای استان تخم‌مرغ‌های خود را هویت دار کرده‌اند و به صورت بسته‎‌بندی شده به فروش می‌رسانند.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.