ویتَن سِوتوفسکی (Cvetan Cvetofski) روز دوشنبه در نشست خبری اجلاس راه ابریشم به میزبانی همدان افزود: تقویت گفت‌وگوهای فرهنگی اولویت اجلاس جهانی راه ابریشم است.

وی با بیان اینکه ترویج تبادلات فرهنگی بین کشورها از دستاوردهای اجلاس جهانی گردشگری است ادامه داد: از این رو خروجی‌های اصلی این نشست‌ها شامل تقویت گفت و گوی فرهنگی میان ادیان و مفاهمه متقابل در کشورهای در مسیر جاده ابریشم است و اولویت اصلی این اجلاس خواهد بود.

رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو با تقدیر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفتر یونسکو در ایران و شهرداری همدان بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز در همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور ایران شاهد برگزاری این اجلاس جهانی هستیم.

سِوتوفسکی با اشاره به حضور کارشناسان جهانی جاده ابریشم در این اجلاس، عنوان کرد: ارزش جاده ابریشم در زمینه تبادل فرهنگی و دانش در قاره‌های مختلف است و در یونسکو هدفمان این است تا جوامع محلی در مسیر جاده ابریشم را در عصر جهانی شدن کنار هم قرار داده و امکان صلح و آشتی این ملل مختلف را مهیا سازیم.

سِوتوفسکی افزود: زمینه برخط جاده ابریشم برای گفت و گو و توسعه گردشگری کشورهای در مسیر جاده ابریشم ایجاد خواهد شد و همچنین برآنیم تا طرحی برای ثبت سایت‌های در مسیر جاده‌ ابریشم داشته باشیم و این آثار را به ثبت جهانی برسانیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیته هماهنگی بین دولتی به صورت سالانه بیان کرد: برگزاری این رویداد جهانی در کشور ایران رویدادی بسیار مبارک است.

سِوتوفسکی ادامه داد: تلاش می شود تا تقویت مشارکت های این کشورها را در دستور کار قرار داده  تا بتوانیم در مسیر توسعه پایدار و گردشگری مبتنی بر میراث فرهنگی این کشورها گام برداریم.

وی به برگزاری دو رویداد جهانی دیگر نیز اشاره کرد و گفت: دومین اجلاس تخصصی در خصوص ادیان و معنویت در راستای اطلس تعاملی یونسکو در کشورهای در مسیر جاده ابریشم یکی از این رویدادها است از سویی شاهد برگزاری کنفرانس بین ادیان کشورهای در امتداد جاده ابریشم نیز خواهیم بود.

در این اجلاس که از امروز آغاز و تا هفتم مهر ادامه دارد ۴۰ مهمان خارجی از ۱۴ کشور جهان حضور می‌یابند.

این مهمانان از کشورهای فرانسه، ازبکستان، آذربایجان، چین، روسیه، کره‌جنوبی، ژاپن، بوتان، ترکیه، سوئیس، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و نپال هستند.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.