سید سعید شاهرخی روز دوشنبه در ششمین کنفرانس جهانی راه ابریشم در همدان افزود: عزم مسئولان استان برای ثبت این اثر باستانی در فهرست آثار جهانی جدی تر شده است.

وی اظهار داشت: یکی از عوامل رشد و توسعه جوامع، بازرگانی در اقوام مختلف بوده است که در این مهم جاده‌ای مهمتر از جاده ابریشم در منطقه وجود ندارد.

استاندار همدان با بیان اینکه یکی از لازمه‌های صلح ملت‌ها گفت و گوی ادیان و گفت و گوی تمدن ها است تاکید کرد: باید با گفت و گوی ادیان صلح بین آنها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه جاده ابریشم، دستیابی به صلح منطقه ای در این جاده قابل تفکر است و این موضوع می‌تواند زمینه مشارکت را در توسعه روابط بین کشورها ایجاد کند.

شاهرخی ادامه داد: با توجه به برخورداری جاده ابریشم از مواهب طبیعی و جاذبه‌های اقتصادی و گردشگری، این جاده می‌تواند توسعه‌ساز کشورهای این مسیر و معبر مطمئنی برای عبور کاروانها باشد.

وی اظهار داشت: باید یادآور شویم که همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به ثبت رسیده و با توجه به ادوار به جای مانده قدمت همدان به بلندای تاریخ است.

استاندار همدان با اشاره به  وجود یک هزار و ۸۰۰ اثر این استان که بیش از یک هزار اثر آن به ثبت ملی رسیده است اظهار داشت: همدان تنها شهر دنیا است که در چهار هزار سال پیش به عنوان شهر معرفی شده است.

وی ادامه داد: وجود تپه هگمتانه نشان از سه هزار و ۵۰۰ سال سابقه مدنیت است و وجود آثار تاریخی و طبیعی بی بدیلی در همدان موجب شده تا این شهر در طول تاریخ موجب توجه اندیشمندان قرار گیرد. 

شاهرخی گفت: برخورداری از این مواهب موجب شده که دولت تدبیر و امید توسعه گردشگری همدان را از اولویت خود قرار دهد که در این راستا توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی و گسترش مراکز اقامتی و زمینه سازی برای حضور  بخش خصوصی از اقدامات انجام شده در توسعه گردشگری است.

وی از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست برای ثبت جهانی آثار همدان سرعت ببخشند به ویژه تپه هگمتانه که مقدمات آن انجام شده و آماده ارسال برای ثبت جهانی است. 

استاندار همدان تاکید کرد: استان همدان آمادگی هرگونه تعامل سازنده در راستای توسعه بین‌المللی با استانهای راه ابریشم را دارد.

تاکنون ۱۰ هزار متر مربع از سایت تپه باستانی هگمتانه کاوش شده است.

تپه باستانی هگمتانه در مرکز شهر همدان واقع است  و بسیاری از باستان شناسان تپه هگمتانه را وسیع ترین تپه باستانی ایران دانسته و آن را بقایای ابنیه کاسی، مادی، هخامنشی و بعد از آن می‌دانند.

مساحت تپه هگمتانه حدود ۳۰ هکتار تا ۴۰ هکتار برآورد شده است. 

۷۵۲۳/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.