هفته گذشته دهمین همایش گردوی تویسرکان با حضور مهمانان داخلی و خارجی و جمع کثیری از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و گردوکاران از ۱۰ استان کشور برگزار شد، همایشی که با مشارکت اتاق بازرگانی استان و نمایندگی اتاق بازرگانی تویسرکان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و در عین حال مشارکتی که عزم قطب تولید گردوی کشور را برای برداشتن گام‌های بلند محکم‌تر کرد.

برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی ایجاد تشکل سراسری گردوی کشور با محوریت تویسرکان، تفاوت عمده همایش امسال گردو بود که به همت نمایندگی اتاق بازرگانی تویسرکان و حمایت حداکثری اتاق بازرگانی استان و البته با حضور معاون تشکل های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی شهر نیکسار ترکیه، مسئولان تشکل ها، تولیدکنندگان عمده گردو از ۱۰ استان کشور برگزار و سرآغازی برای ایجاد مهمترین تشکل سراسری گردو شد، تشکلی که می‌تواند با همکاری و تعامل ۱۰ استان دیگر کشور در حوزه گردو آینده درخشانی را برای این طلای سبز رقم بزند، راهی طلایی که اتاق بازرگانی برای این محصول هموار کرد.

به گفته معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان یکی از استان‌های پیشرو در عرصه تشکل‌گرایی است، موفقیتی که بدون شک تشکل گردو نیز می‌تواند با آن همراه شود.

سیف معاون تشکل های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران


نادر سیف در این باره به برگزاری همایش ملی تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری اشاره و بار دیگر اتاق بازرگانی همدان را در دریافت نشان پیشرو بودن در حوزه تشکل‌گرایی مورد تمجید قرار داد و به توان این استان در افزایش تعداد تشکل‌ها تاکید کرد.

وی وجود تشکل‌ها و سمنها در حوزه‌های مختلف سیاسی، مدنی، تعاون، اقتصاد و صنعت را یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها دانست و افزود: هدفگذاری اتاق ایران توسعه تشکل‌های استانی است.

فعالیت ۳۵۰ تشکل اقتصادی در کشور
معاون تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران افزایش تعداد تشکل‌های استانی از ۱۶۰ مورد به حدود ۳۵۰ تشکل را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد و تاکید کرد: چنانچه ساختار تشکل‌های استانی شکل گیرد، علاوه بر توسعه‌یافتگی، بهتر می‌توانند تشکل‌های خود را شکل دهند.

سیف با اشاره به اهداف و ماموریت تشکل‌ها زیر نظر اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر تشکل‌ها با یکدیگر همگرایی و همدلی داشته باشند، به جای انتقاد کردن می‌توانند پیشنهاد دهنده باشند.


وی ایجاد تشکل سراسری گردو را در اعتلای جایگاه این محصول و حذف واسطه‌ها از چرخه اقتصادی گردو حائز اهمیت دانست و بیان کرد: اتاق بازرگانی ایران آمادگی لازم برای تاسیس تشکل ملی گردوی کشور را با محوریت تویسرکان دارد.

نشست هم اندیشی ایجاد تشکل سراسری گردو در تویسرکان

نظر بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اخذ شود
معاون تشکل های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطرنشان کرد: طبق قانون بهبود، دولت مکلف است برای هرگونه تصمیم گیری اقتصاد، تولید و تجارت نظر تشکل ها را اخذ کند، در حالیکه در بسیاری از موارد نظر بخش خصوصی نادیده گرفته می‌شود.


سیف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی در حوزه گردو ابراز خرسندی کرد و از اتاق بازرگانی همدان خواست: آمار دقیقی از میزان تولید، مصرف و سرانه مصرف و سایر موارد به عنوان یک طرح و تحقیق در شروع کار احصا و ارائه شود.


وی همچنین از دیگر استان‌های کشور که در زمینه تولید گردو فعالیت می‌کنند خواست: نسبت به ایجاد انجمن استانی و ملی گردو و دیگر محصولات اهتمام ورزند تا با همکاری و تعامل بیشتر بتوانیم این تشکل‌ها را به تمامی محصولات در نقاط مختلف کشور تسّری دهیم.

نماینده تویسرکان در نشست هم اندیشی ایجاد تشکل سراسری گردو


نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از زحمات نمایندگی اتاق بازرگانی این شهرستان و مجموعه اتاق بازرگانی استان در برگزاری این همایش و نشست گفت: در حوزه گردو مسائل مشترکی داریم که باید به آن پرداخته شود.

گردو وارد بورس می‌شود
محمدمهدی مفتح با تاکید بر شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای هر منطقه و بررسی مسائل و مشکلات پیرامون افزود: تولید گردو یک زنجیره ارزشی است که تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید سود ببرند.

محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس


وی تلاش برای کاشت درختانی با ارتفاع محدودتر، محصول بیشتر و با کیفیت‌تر، برداشت آسان‌تر و صادرات بیشتر را از جمله اقداماتی برای کاهش دغدغه گردوکاران دانست و ادامه داد: در حال مکاتبه هستیم تا گردو در بورس عرضه شود.


مفتح در عین حال وجود تشکل‌های استانی را زمینه‌ساز تحقق اهداف و برنامه‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد: با ایجاد تشکل و انجمن ملی گردو بتوانیم مسائل و مشکلات این حوزه را بررسی و حل کنیم.

ایجاد نخستین باغ مادری گردو در تویسرکان
اینکه تویسرکان رتبه سوم جهان را در تولید گردو به خود اختصاص داده و با پنج هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو، سالانه قادر به تولید افزون بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار تن طلای سبز است، توانمندی ویژه‌ای است که فرماندار تویسرکان این محصول را دارای ویژگی منحصر به فردی دانست و ایجاد تنها باغ مادری گردوی غرب کشور در این شهرستان را قابلیتی ویژه در تولید این محصول برشمرد.


سیدرسول حسینی در گفت و گو با ایرنا پیگیری برای راه‌اندازی آموزشکده گردو را اقدام اثرگذار دیگر در حوزه تولید گردوی این شهرستان برشمرد و بیان کرد: از نظر علمی باید محصولی با کمیت و کیفیت عالی ارائه شود.


وی با بیان اینکه صنایع وابسته به گردو هم اکنون در این شهرستان ایجاد شده و به دنبال توسعه آن هستیم گفت: در این حوزه ارتباطمان را از فرا استانی به فرا ملی رسانده‌ایم تا با تبادل اندیشه شاهد رونق این محصول در سطح کشور باشیم.

نشست هم اندیشی ایجاد تشکل سراسری گردو در تویسرکان


نکته قابل توجه در ایجاد تشکل سراسری گردو اعلام آمادگی پارک علم و فناوری استان همدان برای راه اندازی مرکز نوآوری گردو در تویسرکان بود تا بتواند با حمایت از ایده‌های نوآورانه در صنعت گردو و در سایه حمایت و همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، امکان تجاری‌سازی آن را فراهم کند.


موقعیتی ویژه که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز از این ایده خلاقانه و نو حمایت و نگاه ویژه به گردو در راستای توسعه صادرات و افزایش ظرفیت تولید این محصول را مهم تلقی کرد.

علی اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی همدان

۱۸ تشکل اقتصادی در استان همدان فعالیت می‌کنند
علی اصغر زبردست در عین حال از روند سرعت بالای پیگیری و تصویب «قانون تجارت» در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و افزود: این قانونی است که با معیشت، کسب و کار و تولید و اشتغال مرتبط است و باید نظر بخش خصوصی گرفته شود و کار جدی روی آن صورت گیرد.


وی با اشاره به فعالیت حدود ۲۰ ساله مرکز تحقیقات گردوی تویسرکان، خواستار اقدام جدی‌تر این مرکز در حوزه گردو شد و اظهار داشت: بالا بردن بهره‌برداری گردو از تُن در هتکار، افزایش کیفیت، نوع چوب، مشتقات گردو و فرآوری این محصول حائز اهمیت است که باید نگاه جدی‌تری به این حوزه‌ها داشته باشیم.


رئیس اتاق بازرگانی همدان سرعت بخشیدن به اقدامات، توسعه و ایجاد تشکل‌ها را از جمله هدفگذاری‌ها برشمرد و گفت: تعداد تشکل‌های اتاق بازرگانی همدان در سال‌های گذشته از ۲ تشکل سفال و کشمش به ۱۸ تشکل در حال حاضر رسیده که ۱۰ تشکل دیگر نیز در دست اقدام است و تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

عضو گیری اتاق بازرگانی همدان باید شتاب گیرد
زبردست تاکید کرد: باید عضوگیری در اتاق بازرگانی استان را شتاب بخشیم و تا پایان این دوره تعداد اعضا را به بیش از ۲ هزار عضو برسانیم.


وی خواستار آسان‌سازی روند عضوگیری اعضا توسط اتاق بازرگانی ایران شد و با تاکید بر ادامه‌دار بودن نشست‌های هم‌اندیشی استان ها گفت: به طور قطع ایجاد تشکل‌ها موجب هم‌افزایی در استان‌های کشور می‌شود.


زبردست تاکید کرد: هر استانی انجمن استانی خود را راه‌اندازی کند تا بتوانیم انجمن ملی را راه اندازی کرده و از طریق آن راحت‌تر مشکلات را به‌ویژه در حوزه صادرات گردو بررسی و پیگیری و تمامی موارد را کنترل کنیم.


سرپرست نمایندگی اتاق بازرگانی تویسرکان نیز برگزاری این نشست و همایش گردو را گامی مهم در راستای توسعه این صنعت در تمامی حوزه‌ها دانست و به ایرنا گفت: هم اکنون زمینه رشد و توسعه این شهرستان روند پرشتابی را به خود گرفته است.

نشست هم اندیشی ایجاد تشکل سراسری گردو در تویسرکان


حمید بهرامی با تاکید بر لزوم افزایش تعداد اعضای اتاق بازرگانی این شهرستان با هدف طبقه‌بندی و ساماندهی مشاغل ابراز امیدواری کرد: به‌زودی شاهد تشکیل کمیته‌های تخصصی سیر، گیاهان دارویی، سماق و عسل در سطح این شهرستان باشیم.

به گفته وی مجموعه اتاق بازرگانی افزون بر ۱۸۰ میلیون ریال برای برگزاری دهمین همایش ملی گردوی تویسرکان هزینه کرد تا گامی موثر در راستای تحقق هر چه سریعتر تشکل و انجمن ملی گردوی ایران با محوریت تویسرکان بهشت غرب ایران باشد.

۷۵۲۸/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.