آیت الله حبیب‌الله شعبانی موثقی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: اگر بخواهیم به هدف اساسی عاشورا و قیام اباعبدالله دست یابیم باید برای جامعه و مخاطبان خود فلسفه اصلی قیام عاشورا تبیین شود.

وی اضافه کرد: جامعه وقتی از فیوضات کربلا و عاشورا بهره مند می شود که به فلسفه قیام امام حسین (ع) دست یابد؛ در عین حال عزاداری و دیگر مسائل مقدمه ای برای دست یابی به هدف اساسی قیام امام حسین(ع) است.

امام جمعه همدان اظهار داشت: تمامی متولیان و افرادی فعال در حوزه فرهنگی مکلف به تبیین قیام عاشورا هستند که در برخی روایت ها از آن به عنوان کنار گذاشتن جهالت و رفع ذلالت یاد می شود.

آیت الله شعبانی موثقی ادامه داد: ائمه جمعه به عنوان قرارگاه فرهنگی شهر در زمینه تبیین قیام سید الهشدا(ع) تکلیف و نقش برجسته ای دارند.

وی هشدار داد: چنانچه جریان کربلا به درستی تبیین نشود ممکن است جامعه به یکسری کارها و شعائر ظاهری اکتفا کند و بهره وافی را از این ظرفیت دینی و فرهنگی نبرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اضافه کرد: جامعه وقتی تکامل می یابد و به رشد می رسد که ارزش ها و هنجارها در آن جامعه زنده شده و رشد یابند.

عزادارن حسینی مراقب خرافات باشند

آیت الله شعبانی موثقی تاکید کرد: پیروان نهضت امام حسین باید مراقب باشند که دچار خرافات نشوند؛ فلسفه قیام امام حسین (ع) رشد عقلانیت در جامعه است چراکه باید رفتارها و اندیشه های جامعه عقلانی شود.

وی ادامه داد: برای هر چیز مقدسی به طور طبیعی احتمال بروز برخی آسیب ها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها موضوع خرافات است.

امام جمعه همدان توصیه کرد: برای اینکه جامعه و افراد دچار خرافات نشوند باید فلسفه قیام و هدف اقصی و نهایی آن به درستی تشریح شود و در این صورت افراد دچار رفتار قشری و ظاهری نمی شوند.

آیت الله شعبانی موثقی ادامه داد: خرافات ممکن است در عزاداری ها، روضه ها و سبک نوحه ها و رفتارها رخ دهد؛ کسانی که دغدغه جدی جریان کربلا را دارند باید در برابر خرافات و بدعت ها ایستادگی کنند.

وی بدعت ها را برای حرکت جریان کربلا خطرناک دانست و گفت: خرافات به آهستگی و آرام آرام هدف اصلی را متاثر کرده و کنار می زند و این وضعیت موجب سلب بهره برداری معنوی از قیام سیدالشهدا(ع) توسط جامعه می شود.

سخاوت در گروه ارتباط انسان با امام حسین(ع)

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: بودجه هایی در برخی موارد مصرف می شود که هیچ اثر گذاری اجتماعی ندارد اما کسی نسبت به آن اعتراض نمی کند اما نسبت به نذورات شبهه افکنی می کند.

آیت  الله شعبانی موثقی ادامه داد: کسانی که این شبهه هایی را مطرح کرده و دم از کمک به فقرا می زنند، پول های هنگفتی را در مسافرت های شخصی هزینه می کنند و کسی هم گلایه مند نمی شود.

وی بیان کرد: کسانی که در مسیر امام حسین (ع) اقدام به نذر و نیاز می کنند این امام همام نیز به آنها سخاوت می دهد؛ البته کسانی که ارتباط واقعی با امام حسین(ع) دارند و در مسیر این امام هزینه می کنند به طور حتم به محرومان و فقرا نیز توجه می کنند.

امام جمعه همدان تاکید کرد: کسانی که نسبت به خدمت رسانی به افراد جامعه دغدغه دارند، در مکتب و مسیر امام حسین(ع) تربیت شدند یا دیگران؟ چند نفر از کسانی که هیچ ارتباطی با امام حسین (ع) ندارند خدمات اجتماعی ارائه می دهند یا به محرمان توجه دارند؟ 

تقویت روحیه ظلم ستیزی با عزادارای برای امام حسین(ع)

آیت الله شعبانی موثقی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب، حرکت به سمت تمدن اسلامی تعریف شده که یکی از ویژگی ها و لوازم تمدن اسلامی و تمدن دینی مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم است.

وی افزود: در یک جامعه با شاخصه و ویژگی تمدن اسلامی به طور حتم ظلم نباید رخ بدهد یا در صورت بروز ظلم باید با آن مقابله شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان بیان کرد: یکی از اساسی ترین شعارهای امام حسین(ع) و مبنایی ترین مولفه ای که عزاداری برای سیدالشهدا در انسان ها ایجاد می کند مبارزه با ظلم است.

آیت الله شعبانی موثقی، امام حسین(ع) را نماد مبارزه با ظلم دانست و افزود: عزاداری برای سید و سالار شهیدان و توجه به قیام کربلا، روحیه مبارزه با ظلم را در انسان زنده می کند و با احیای این روحیه و ظلم ستیز شدن جامعه یکی از لوازم تمدن اسلامی ایجاد می شود.

وی با عنوان اینکه ویژگی تمدن اسلامی ظلم ستیزی توسط جامعه اسلامی است نه توسط افراد گفت: گاهی مواقع در جامعه تنها افراد اقدام به ظلم ستیزی می کنند که این حرکت اجتماعی نیست.

آیت الله شعبانی موثقی اضافه کرد: تمدن اسلامی در صورت ظلم ستیز شدن فضای اجتماعی و عمومی جامعه محقق می شود چرا که ظلم ستیزی باید تبدیل به یک حرکت اجتماعی شود و توجه به فلسفه قیام امام حسین(ع) ظلم ستیزی را اجتماعی می کند.

۷۵۲۶/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.