اسفندیار خزائی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: طرح های منابع طبیعی باید زمینه ساز توسعه و ایجاد امید در جامعه باشد چرا که ارائه خدمات در صورت ایجاد رضایت مردم، موثر است.

وی جنگل را شاهکار خلقت و ریه های تنفسی شهرها و محیط های زندگی دانست و اضافه کرد: منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار است و همه مردم در حفظ آن تکالیف و وظایفی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: بدون مشارکت مردم حفظ منابع طبیعی امکان پذیر نیست چراکه مردم مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل ها و مراتع بر عهده دارند.

خزائی افزود: مشارکت مردم در اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری و به کارگیری جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد، زیست محیطی و منابع طبیعی با هدف حفاظت از منابع طبیعی باید نهادینه شود.

وی گفت: در کشور  بیشتر بارش‌ها در فصل‌هایی اتفاق می‌افتد که نیازی به آن نداریم پس باید بتوانیم با استفاده از طرح های آبخیزداری و آبخوانداری آب را ذخیره کنیم و مانع هدر رفت آن شویم.

خزائی با بیان اینکه آبخیزداری روشی است که می‌تواند در طول یک حوضه آبخیز سرعت سیلاب را کاهش دهد و نفوذ آب را به زمین بیشتر کند، اظهار داشت: احیا و تقویت پوشش گیاهی و ایجاد سدهایی با بندهای کوتاه موثرترین راهکار برای تقویت و تغدیه آب چشمه‌ها و قنوات آبخیزداری است.

۷۵۲۶/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.