این روزها تب و تاب مبل منبت ملایر بالا گرفته و به واسطه تبلیغات در رسانه ملی و پخش تیزر سومین جشنواره ملی مبل منبت ملایر از شبکه های مختلف صدا و سیما و به برکت دستان زحمت کشان و هنرمندان این هنر- صنعت، امروز ملایر میزبان گردشگران و مسافرانی از اقصی نقاط کشور برای شرکت در جشنواره و سفارش مبل منبت است.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، اگر در شهر گشتی بزنی، قدم به قدم با بنرهای سومین جشنواره مواجه می شوی که در ورودی ها و سطح شهر قد علم کرده اند و هر رهگذری را به سمت بلوار 32 متری مطهری و نمایشگاه ها و فروشگاه های مبل منبت سوق می دهند.

این روزها ملایر برای سومین بار متوالی از 21 تا 31 مرداد ماه میزبان سومین جشنواره ملی مبل منبت است تا ضمن به رخ کشیدن توانمندی اش در تولید این محصول، زمینه رونق اقتصادی و جذب گردشگر را فراهم سازد که خود گامی موثر در ثبت جهانی این رشته به نام "ملایر" است.

کسب برند جهانی منبت ملایر قطعی است

دبیر کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تشدید نظارت ها در نحوه فروش و عرضه محصولات به مشتریان و خریداران مبل و منبت در زمان برگزاری جشنواره تاکید و توجیه فروشگاه ها و نمایشگاه داران با خریداران و مسافران را ضروری قلمداد کرد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ملایر به زودی شهر جهانی منبت می شود، افزود: برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت ملایر عامل مهمی در توسعه گردشگری و ارزآوری است و امیدواریم طبق قولی که معاون اول رئیس جمهوری و سازمان میراث فرهنگی داده است، به زودی شاهد ثبت جهانی منبت ملایر باشیم.

وی برگزاری جشنواره مبل و منبت را مقدمه و گامی مهم برای جهانی شدن این صنعت خواند و از مدیریت عالی شهرستان در ایجاد فضای توسعه ای بسیار خوب تقدیر کرد و گفت: فرماندار ویژه ملایر شرایط را برای توسعه، رونق تولید و پیشرفت مهیا کرده و این تغییر رو به جلو بسیار مشهود است.

پایتخت مبل منبت صاحب شهر نمایشگاهی می شود

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر با بیان اینکه مجموعه‌های مختلف را پای‌کار آورده‌ایم تا یک شهر نمایشگاهی درخور و شایسته در ملایر تأسیس کنیم، گفت: شهرستان ملایر در حوزه‌های مختلف تولیدی ویژگی‌های منحصربه‌فرد و فراوانی دارد.

قدرت اله ولدی در دیدار با محمدعلی عزیز محمدی، معاون برنامه‌ریزی سازمان‌های صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: در حوزه مبل منبت یک شفافیت و هماهنگی خاصی بین نمایشگاه داران و تولیدکنندگان در جشنواره امسال اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه باید با عمل مثبت خودمان توانمندی‌هایمان را نشان دهند نه با تخریب کردن دیگران، اظهارکرد: به دنبال ایجاد یک شهر نمایشگاهی در ملایر هستیم و مجموعه‌های مختلف را پای‌کار آورده‌ایم تا یک شهر نمایشگاهی درخور و شایسته ملایر تأسیس کنیم.

ولدی با اشاره به اینکه همه تولیدکنندگان حرفه‌ای مبل و منبت در این شهر نمایشگاهی سهامدار هستند و این ‌یک مجموعه بزرگ و بی ‌نظیر برای ملایر است، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالایی که ملایر دارد، باید این شهرستان را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

مبل منبت؛ یک رشته علمی دانشگاهی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: توافق نامه ای فی مابین فعالان مبل و منبت در راستای آموزش و کمک به پیشرفت صنعت مبل و منبت امضا شده است و به دنبال این هستیم از همه ظرفیت‌ها برای ارتقای صنعت مبل و منبت استفاده کنیم.

دکتر محمدعظیم خدایاری افزود: این دانشگاه با انجام کلیه فعالیت‌های پژوهشی نتایج آن را در حوزه‌های مختلف برندسازی، رنگ‌کاری، طراحی و ... را در اختیار فعالین این صنعت قرار دهد.

وی اظهارکرد: با توجه به وجود پتانسیل و ظرفیت بالای صنعت مبل و منبت و صنایع چوب توانستیم حدود 400 رشته در این صنعت را شناسایی و تدوین کنیم بنابراین درخواست ایجاد این پژوهشکده و ایجاد رشته‌های مرتبط را از مقام عالی دانشگاه آزاد اسلامی داریم.

خدایاری به بحث جهانی شدن این صنعت اشاره کرد و گفت: با توجه به این که دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در حوزه مبل و منبت پرچمدار علمی و آموزشی صنعت مبل و منبت است در ستاد هماهنگی جهانی شدن این صنعت مسئولیت کمیته علمی و پژوهشی را برعهده دارد.

راه اندازی سرای نوآوری مبل منبت دانشگاه آزاد ملایر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفت: این مرکز آموزش عالی در سطح بسیار بزرگ دسته بندی شده و در حال حاضر با 74  رشته مختلف دانشگاهی در مقاطع کاردانی تا دکتری به پروش نیروی انسانی می پردازد.

 وی با بیان اینکه دانشگاه اسلامی واحد ملایر نمونه بارز دانشگاه نسل اول، دانشگاه نسل دوم و دانشگاه نسل سوم است، ادامه داد: دانشگاه های نسل دوم عمدتاً دانشگاه های پژوهش محور هستند و بیشتر به امور تحقیقاتی و پژوهشی می پردازند.

خدایاری با بیان اینکه دانشگاه اسلامی واحد ملایر با توجه به داشتن رشته های متعدد کارشناسی ارشد و دکتری  کارهای پژوهشی خوبی انجام داده است، افزود: یکی از سیاست های مدیریت جدید توجه به دانشگاه های نسل سوم و دانشگاه های مسئله محور است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا بیشتر به مقوله کارآفرینی  پرداخته می شود، ادامه داد: بر اساس این سیاست مقرر شده هر واحد دانشگاهی برای حل مسائل و مشکلات موجود در آن منطقه کار پژوهشی و عملیاتی انجام دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با بیان اینکه درهمبن راستا مهمترین مأموریت ما توجه به مقوله  صنعت مبل منت است، گفت: طی دیدار حجت الاسلام آزادیخواه نمیانده مردم ملایر در مجلس و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی ملایر ارائه شد.

خدایاری بیان کرد: مقرر شد یک تیم تحقیقاتی متشکل از کارشناسان معاونت دانشگاه آزاد شکور و جمعی از فعالین صنعت مبل منبت از کارگاه ها و نماشگاه های منبت ملایر بازدید داشته باشند و به واکاوی و شناسائی مسائل و مشکلات این حوزه بپردازند.

وی از ایجاد "سرای نوآوری مبل منبت" در دانشگاه آزاد ملایر با مشارکت اساتید مجرب دانشگاهی و فعالین این حوزه خبر داد و گفت: این سرا تحولی در پژوهش و آموزش این هنر- صنعت به شمار می رود.

خدایاری ادامه داد: هدف اصلی ما در این سرا، انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در قالب استارت تاپ ها و پارک های علم و فناوری و استفاده از پتانسیل و ظرفیت دانشگاه برای توسعه این هنر – صنعت در ملایر است.

رئیس دانشگاه آزاد ملایر با اشاره به اینکه طبق مطالعات انجام شده مشخص شد ما می توانیم در این زمینه ظرفیت بالایی در رونق تولید و اشتغالزایی داشته باشیم، افزود: " سرای نوآوری مبل منبت" تا پایان شهریور ماه به افتتاح می رسد

وی یا بیان اینکه مکان و امکانات و تجهیزات این سرا از طرف دانشگاه آزاد تأمین می شود، گفت: برای اینکه در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسیم نیازمند یاری و همکاری فعالین حوزه مبل منبت و صاحبان فن هستیم تا این مرکز در اسرع وقت به بهره برداری برسد.

خدایاری خاطرنشان کرد: در این زمینه 300 عنوان موضوعات مرتبط با مبل منبت احصا شده و آن را به دانشجویان در سطح تحصیلات تکمیلی و به اساتید دانشگاهی به منظور انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، ارجاع دادیم.

رئیس دانشگاه آزاد ملایر تصریح کرد: کار " سرای نوآوری مبل منبت"، فراتر از پژوهشکده مبل و منبت دانشگاه بوده و قرار است ما در این سرا هم کار پژوهشی و هم کار آموزشی انجام بدهیم و بر اساس نیازسنجی شهرستان دوره های آموزشی را برای متقاضیان برگزار کنیم.

خدایاری با اشاره به اینکه این سرا زیر مجموعه دانشگاه آزاد ملایر بوده و مسئولیتش برعهده فعالین مبل منت است، اظهارکرد: ما اساتید مورد نیاز برای آمورزش را تأمین می کنیم، از سوی دیگر درصدد هسیتم در این سرا به ایده پردازی بپردازیم و این ایده ها را عملیاتی کنیم.  

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه مبل منبت، نداشتن استانداردهای لازم، عدم توجه به بحث مالکیت معنوی و فراهم سازی زمینه فروش بین المللی در این حوزه است، بنابراین در تلاش هستیم تا با ارائه طرح و ایده های نو در این سرا این مشکلات رفع شود.

انجام تمام مراحل تولید مبل و منبت در کارگاه‌های ملایر

یکی از فعالان صنعت مبل و منبت نیز به خبرنگار ایسنا گفت: با برگزاری جشنواره‌های متعدد در طول این 3 سال توانستیم یک حرکت عظیم و انقلابی در این صنعت و اقتصاد شهرستان و منطقه ایجاد کنیم و امروز خوشحال هستیم که ملایر صاحب دو نشان ملی در مبل و منبت و جهانی در انگور را داریم و امیدواریم نشان جهانی این صنعت را هم به دست آوریم.

رضا فهیمی راد با اشاره به اینکه صنعت مبل و منبت وارد یک فاز جدید شده است، افزود: ما در گام اول که معرفی صنعت مبل و منبت و شهرستان ملایر بود کار خود را انجام دادیم و امروز در گام دوم باید به مسائل فرهنگی ورود پیدا کرده و در این زمینه فعالیت کنیم که بر همین اساس و با برگزاری جلسات متعدد توانستیم نواقص و مشکلات را شناسایی و اولویت بندی کنیم.

وی ادامه داد: اولویت اول در بحث آموزش بود چون ما در طراحی، خلاقیت ایجاد طرح، رنگ آمیزی، برندسازی و ... مشکلاتی داریم که باید برطرف شود، بناراین پیگیری‌هایی را انجام دادیم و توانستیم مجوز رشته صنایع چوب از طریق دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کنیم که خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شد و این انتظار را داریم که از مقطع کاردانی به مقطع کارشناسی ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به ظرفیت صنعت مبل و منبت، افزود: تمام مراحل تولید مبل و منبت از صفر تا صد در کارگاه‌های ملایر انجام می‌شود فقط مشکل ما در حوزه فروش هست که حلقه گمشده این صنعت است و اگر دانشگاه در این حوزه ورود پیدا کند و استانداردسازی‌های لازم را انجام دهد مشکل صنعت مبل و منبت در این حوزه برای همیشه برطرف می‌شود.

مدیر رسانه‌ای بازار مبل نیز به خبرنگار ایسنا گفت: ملایر با داشتن زیرساخت‌های قوی در حوزه مبل و منبت به خصوص شهرک مبل و منبت حاجی‌آباد با داشتن بیش از 60واحد کارگاهی می‌تواند به عنوان یک بازوی قوی در کنار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر قرار گیرد و علم و عمل را درکنار هم قرار دهیم و به جرأت می توان گفت پیشرفت‌های خوبی در این زمینه می‌توان کسب کرد.

مجتبی طاهری ورود دانشگاه آزاد اسلامی به صنعت مبل و منبت را یک اقدام ارزشمند عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پرچمدار علمی صنعت مبل و منبت می‌تواند با توجه به زیرساخت‌های قوی قدم‌های بزرگی را در این حوزه بردارد.

وی بستن قرارداد با فروشگاه رفاه با دانشگاه آزاد اسلامی را یک فرصت استثنایی در بحث فروش مبلمان ملایر عنوان کرد و افزود: این دانشگاه در این خصوص می‌تواند کمک بزرگی به فعالین این صنعت و فروش تولیدات آنان در سطح کشور داشته باشد.

همه ادارات پای کار هستند

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای ملایر نیز در راستای اهم اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت ملایر، گفت: پاکسازی حریم راه محور ملایر همدان (حاجی آباد)، ترمیم و رنگ آمیزی تابلوها راهداری ملایر، تسطیح شانه راه ملایر- جوکار- محور همدان و پاکسازی و جمع آوری زباله از حریم راه ملایر- همدان، انجام شد.

سید اسماعیل صفوی زاده در گفت و گو با ایسنا، افزود: تسطیح حریم راه ملایر- اراک، تسطیح شانه راه ملایر- جوکار، جمع آوری تابلوها تبلیغات و پاک سازی وجمع آوری زباله از حریم راه ملایر جوکار و ایجاد پارکینگ شهرک صنعتی ملایر، از جمله اقدامات این اداره برای برگزاری جشنواره بوده است.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ملایر نیز به حضور پر رنگ و مستمر نیروهای آتش نشانی در جشنواره ملی مبل و منبت ملایر اشاره و اظهارکرد: در آئین افتتاحیه سومین جشنواره مبل و منبت ایران در شهر ملی منبت ایران، برای ایمن سازی و کنترل کلیه غرفه های متمرکز شده در این جشنواره و جلوگیری از بوجود آمدن حریق و بازدید از غرفه ها توسط نیروهای سازمان آتش نشانی مستقر در این جشنواره صورت گرفت.

حسین روستائی در گفت ‌و گو با ایسنا، افزود: این سازمان در این جشنواره تمهیدات لازم از قبیل مستقرکردن یک دستگاه خودروی سنگین همراه ۶ نفر از آتش نشانان، برقراری گشت موتورسوار آتش نشانی با در اختیار داشتن کپسول های اطفای حریق در حوزه برگزاری جشنواره، بازدید از غرفه به غرفه توسط نیروهای آتش نشانی به منظور ایمن بودن را اندیشیده است.

گزارش از مهناز روزبهانی: خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.