احمد توصیفیان در جمع خبرنگاران همدان عنوان کرد: انجمن صنفی خبرنگاران با عضویت دست کم ۵۰ فعال رسانه ای تشکیل می شود که با تشکیل هیات موسس این روند اجرایی خواهد شد.

پیش از این تنی چند از خبرنگاران استان همدان برای تشکیل چنین انجمنی پیشتاز بودند که با مخالفت عده ای مواجه شده و کار نیمه تمام مانده بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همچنین با اشاره به اینکه همدان در کاهش نرخ بیکاری رتبه اول کشور را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: دقیق ترین و شفاف ترین آمار نرخ بیکاری و نرخ مشارکت استان های کشور را متولی آمار یعنی مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع رسمی آمار کشور ارائه می دهد.

توصیفیان تاکید کرد: هر گونه حدس و گمان و تخمین های غیر کارشناسی تنها نظرات شخصی افراد است در غیر این صورت باید بگویند مبنای محاسبات آماری آنها بر اساس چه مستندی و آمار چه مرجعی است؟

وی بیان کرد: اظهار نظرهای غیر کارشناسی و بدون اتکاء نه تنها مساله ای را حل نمی کند بلکه سبب القای بی اعتمادی و ناامیدی در بین آحاد مردم جامعه می شود.

دبیر کارگروه اشتغال استان با اشاره به اینکه آمار انتشار یافته از سوی مرکز آمار ایران مربوط به وضعیت اشتغال و بیکاری استان ها در فصل بهار است، گفت: با توجه به اینکه در فصل های بهار و تابستان، فعالیت های مربوط به حوزه کشاورزی، گردشگری، ساخت و ساز در استان رونق بیشتری دارد  موجب می شود در این دو فصل نرخ بیکاری به صورت تک رقمی کاهش یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: این در حالی است که در فصول پاییز و زمستان نرخ بیکاری استان حتی ۲ رقمی می شود و آنچه در نهایت محاسبه خواهد شد میانگین نرخ بیکاری در تمام طول سال است.

توصیفیان تصریح کرد: نرخ بیکاری حدود ۱۰ درصدی همدان در طول سال بیانگر وجود حدود ۵۱ هزار بیکار در استان است و بی تردید بیان آمارهای اشتغال استان به معنی ریشه کنی بیکاری نیست.

وی با بیان اینکه آمار نرخ بیکاری نشان دهنده قرار گرفتن استان در مسیر کاهش بیکاری و توسعه است افزود: با وجود نرخ بیکاری تک رقمی در استان نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی استان ۱۲ تا ۱۳ درصد است؛ به گونه ای که از تعداد ۵۰ هزار و ۲۲۸ نفر بیکار استان، ۱۶ هزار و ۹۷ نفر را بیکاران دانشگاهی تشکیل می دهند.

مدرک محوری به جای مهارت گرایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اظهار داشت: حدود  ۳۰ درصد از بیکاران استان را جمعیت دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل داده است و این امر نشانگر نبود تطابق نظام آموزش عالی با نظام بازار کار استان و کشور و توجه به مدرک محوری به جای مهارت گرایی نیروی انسانی است.

وی تاکید کرد: امروزه ظرفیت اصلی اشتغال در کارخانه های بزرگ نیست، بلکه در کسب و کارهای خرد، کوچک و زودبازده است؛ به عبارتی کسب و کارهای کاربر اشتغالزا هستند نه کسب و کارهای سرمایه بر مانند پتروشیمی و صنایع بزرگ که سرانه اشتغال آنها به ازای هر نفر یک میلیارد تومان است.

وی گفت: این در حالی است که سرانه ایجاد اشتغال در مشاغل خرد و کوچک بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و البته ما نیازمند ایجاد زنجیره ارزش و تجمیع سرمایه های خرد در استان هستیم.

توصیفیان ادامه داد: خوشبختانه استان همدان علاوه بر رونق کشاورزی، گلخانه ها، محصولات زراعی و باغی بهره مند از رسته های مزیت دار صنایع خرد و کوچک است به گونه ای که صنعت مبل و منبت ملایر و تویسرکان، سفال لالجین، پوشاک کبودراهنگ و همدان قاب سازی رزن، شوریجات و ترشیجات بهار، چرم، فرش، صنایع دستی استان ظرفیت اشتغال مناسبی را برای استان ایجاد کرده است.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.