مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اعلام کرد: تا امروز حدود 139 هکتار از مراتع استان دچار حریق شده‌ است.
اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان با اعلام افزایش 100 درصدی آتش‌سوزی مراتع استان همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: امسال به‌واسطه بارش‌های فروردین‌ماه و همچنین عدم تداوم بارش‌ها، شاهد خشکی زودهنگام گیاهان و ورود دام‌ها به مراتع بودیم که عرصه را برای آتش‌سوزی مهیا کرد.
وی افزود: میزان آتش‌سوزی مراتع در سالجاری دو برابر سال گذشته بوده اما این میزان در مقایسه با متوسط 10 سال گذشته کاهش داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان از وقوع 52 فقره آتش‌سوزی تا کنون در مراتع استان همدان خبر داد و گفت: در سطح استان به‌صورت پراکنده شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بوده‌ایم که تا امروز حدود 139 هکتار از مراتع استان دچار حریق شده‌اند.
وی شهرستان بهار را با بیشترین تعداد آتش‌سوزی  و شهرستان فامنین به‌عنوان شهرستان سبز را با کمترین میزان آتش‌سوزی در مقایسه با شهرستان‌های دیگر اعلام کرد و یادآور شد: ازنظر سطح حریق، شهرستان ملایر بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.
خزائی بیش از 90 درصد آتش‌سوزی‌ها را با منشأ انسانی خواند و گفت: طبیعت با توجه به گرمای شدید هوا مستعد آتش‌سوزی بوده اما اکثر حریق‌های اتفاق افتاده در استان همدان به علت عدم دلسوزی مردم بوده که با پرت کردن فیلتر سیگار خود در حاشیه جاده‌ها حریق را به جان مراتع می‌اندازند.
وی از نصب آتش‌بر در حاشیه جاده‌ها و در مراتع مستعد آتش‌سوزی خبر داد و تصریح کرد: تاکنون حدود هزار هکتار آتش‌بر در شهرستان‌های استان همدان ایجاد کرده‌ایم و در همین راستا از آشکوب و دمنده‌های کاهش آتش نیز استفاده خواهیم کرد.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان از وضعیت میانه استان همدان در بحث حریق مراتع در کشور خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم در 45 روز باقیمانده تا ابتدای پاییز مانع از حریق جدید شویم.
خزائی در پایان خاطرنشان کرد: حریق اتفاق افتاده در منطقه دره مراد بیگ شهر همدان در باغات شخصی بوده و به مراتع آسیبی وارد نشده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.