مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به استقبال کشاورزان از کشت کلزا، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برای  افزایش خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی کلزا و آفتابگردان، کشت کلزا را با توجه به مزایا و ارزش منحصر به فردش در اولویت کار های خود قرار داده است.
به‌گزارش ایسنا، منطقه همدان، امیرلاهوتیان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:با بیان اینکه دولت از سال 95 در افق ۱۴۰۴ به تدوین برنامه برای خود اتکایی در تولید دانه‌های روغنی پرداخته است، افزود: حمایت خوبی از تولید کنندگان دانه‌های روغنی به عمل آمده و با توجه به قیمت دو برابری این محصولات نسبت به گندم، کشاورزان هم به خوبی استقبال کردند.
وی گفت: کشاورزان  گندمکار به جای روش آیش، یک سال در میان دانه‌های روغنی را جایگزین و در تناوب با گندم و جو آبی قرار دهند که این اقدام سبب بارورتر شدن زمین و افزایش عملکرد تولید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در استان همدان در سال 95، 1410 تن، در سال ۹۶ نیز 5690 تن و در سال قبل 8131 تن دانه‌های روغنی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده و امسال نیز بر اساس پیش‌بینی جهاد کشاورزی این میزان بیش از 6 هزار تن پیش‌بینی شده است.
لاهوتیان با بیان اینکه در سطح استان یک مرکز اصلی خرید دانه روغنی کلزا و آفتابگردان و پنج مرکز خرید فرعی دانه روغنی وجود دارد، افزود:  400 هکتار آفتابگردان در استان همدان کشت شده که سال قبل حدود  800تن  دانه روغنی آفتابگردان تولید شده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری 1174تن آفتاب گردان تولید شود.
وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود بیش از 90 تن گلرنگ نیز از مزارع استان همدان برداشت شود.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 98-97 مجموعاً  7264 تن دانه روغنی در استان همدان تولید شود .
وی با تأکید بر اینکه مطالبات کشاورزان تولید کننده دانه‌های روغنی در اسرع وقت پرداخت می‌شود، گفت: امسال به قیمت خرید تضمینی کلزا 3439 تومان و آفتابگردان 3010 تومان به ازای هرکیلوگرم است.
لاهوتیان با توجه به لزوم برنامه‌ریزی و تأمین بذر ، از کشاورزان دعوت کرد برای ثبت نام حداکثر ظرف 10 روز آینده به مراکز خدمات کشاورزی محل سکونت خود یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.  
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.