کِردآباد، لتگاه، زاغه، دستجرد و دهنو آورزمان از جمله روستاهای بدون بیکار استان همدان هستند که بیکاری را به زانو درآورده و مردمانش همگی مشغول به کار بوده و مهاجرت معکوس را موجب شده‌اند.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، کردآباد یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان کبودراهنگ است که در سال 93 از سوی شرکت شهرک های صنعتی به عنوان خوشه صنعتی انتخاب شد و تقریبا می توان گفت هیچ فرد بیکاری در این روستا یافت نمی شود.
کردآباد (کبودرآهنگ)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کبودراهنگ در استان همدان است، این روستا در دهستان حاجی لو قرار دارد. برای رفتن به این روستا باید از محور همدان به رزن و تقریبا روبروی نیروگاه شهید مفتح که با تابلوی کوچکی با عنوان «کردآباد خوشه صنعتی» مشخص شده، وارد این محور شد که در ابتدا روستای خلعت آباد سپس روستای کردآباد دیده می شود.
از لحظه ورود به روستا از سمت چپ و راست با تعداد زیادی از مغازه های شیک و مملو از لباس های متنوع روبرو می شوید که این روند تا پایان جاده روستا ادامه دارد. محصول کشاورزی خاصی در کنار جاده و حواشی روستا دیده نمی شود و این حکایت از کمبود آب و بالطبع کم رونق بودن کشاورزی در این روستا دارد.
با ورود به داخل روستا نیز فردی پیدا نمی شود و این بدان معناست که برای تکمیل مصاحبه و گزارش باید به سراغ همان مغازه داران حاشیه جاده رفت. بیشتر مغازه داران و فروشندگان جوان هستند که اغلب آنها آقا بوده و تنها در یک مغازه با فروشنده خانم مواجه می شویم.
مهاجرت معکوس نتیجه اشتغال در کردآباد
در ابتدای تهیه گزارش به مغازه خانم فروشنده می روم و سوالات خود را با این عنوان که اوضاع کسب و کار چگونه است؟ آغاز می کنم و او در پاسخ می‌گوید: در همه فصول سال و از بیشتر استان های بزرگ و همسایه مشتری داریم و خداروشکر وضعیت کسب و کار مطلوب است.
این بانو ادامه می دهد: در سال های قبل به تهران مهاجرت کرده بودیم که با رونق کسب وکار در روستا به موطن خود بازگشتیم و اکنون در این مغازه به فروشندگی مشغول هستم.
وی با بیان اینکه در این روستا فرد بیکاری وجود ندارد، عنوان می‌کند: از سال گذشته تا کنون قیمت مواد اولیه مانند نخ و پارچه بسیار افزایش پیدا کرده و برخی از تولیدکنندگان را به مشکل انداخته است که انتظار می رود مسئولان مشکلات را برطرف کنند.
 گپ و گفت ما با خانم فروشنده به علت حضور مشتریان نیمه کاره می ماند و به سراغ مغازه ای دیگر می رویم که  پسر جوانی با گوشی خود مشغول است و با دیدن ما سرش را بلند می کند و گوشی را کنار می گذارد. با پرسیدن قیمت چند نمونه لباس کودک، سرصحبت را باز می کنم.
تهران و عراق مهمترین بازار تولیدات کردآباد
مهدی محبی درباره وضعیت روستای کردآباد می گوید: در این روستا همه افراد خانواده از کوچک تا بزرگ مشغول به کار هستند به طوریکه همه خیاطی می کنند و کودکان و بانوان به بسته بندی مشغول هستند.
او ادامه می دهد: صفر تا صد کارهای تولید پوشاک در خود روستا انجام می پذیرد به طوریکه عده ای نخ را به پارچه تبدیل می کنند، عده ای کار برچسب زدن، طراحی و رنگ کردن پارچه ها و چند نفر نیز کار پخش و بردن تولیدات را به استان های همجوار انجام می دهند.
این تولیدکننده و فروشنده پوشاک درباره بازارهای فروش محصولات خود نیز به خبرنگار ایسنا می گوید: محصولات این روستا به تهران، اراک، کرمانشاه و عراق فرستاده می شود.
وی تأکید می کند: خوشبختانه اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان و کمیته امداد حمایت های زیادی از تولیدکنندگان این روستا کرده و با اعطای وام های 4 درصد کمک شایانی داشته اند.
محبی تبدیل روستا به خوشه صنعتی را امر بسیار مثبتی عنوان و تصریح می کند: بعد از تبدیل روستا به خوشه صنعتی اتفاقات خوبی در روستا انجام گرفته و مهاجرت های زیادی به روستا شده است.
پس از مصاحبه با این تولیدکننده سراغ یکی دیگر از فروشندگان می رویم که تولیدات خوش آب و رنگی را در پشت ویترین خود قرار داده بود که او هم گرانی پارچه و نخ، نبود پاسگاه و نهاد امنیتی برای مراقبت بیشتر از روستا، عدم توزیع عادلانه وام های قرض الحسنه و ... را بخشی از مشکلات روستا مطرح می کند.
برای تکمیل گزارش به سراغ دهیار روستا می رویم و درباره مسائل و مشکلات تنها خوشه صنعتی پوشاک همدان از وی جویا می شویم.
آتش نشانی، پاسگاه، بانک و 4بانده شدن جاده مشکلات اصلی کردآباد
دهیار روستای کردآباد به خبرنگار ایسنا می گوید : از سال 1360 رشته خیاطی به عنوان پیشه و شغل اصلی مردم این روستا انتخاب شد که پس از سیل سال 66 و خشک شدن منابع آبی روستا، افراد زیادی به تهران، ورامین و رباط کریم مهاجرت کردند و در بازار مولوی تهران مشغول به کار شدند که این روند تا سال 80 ادامه داشت.
حمیدی اظهار می کند: پس از سال 80 افرادی چون محرمعلی محبی، نعمت الله قاسمی و علی نعیمی به روستا بازگشتند و خیاطی را در روستا ترویج دادند که با همت اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان دوباره آب شرب روستا برقرار و در عزمی جدی روستا از سال 93 به عنوان خوشه صنعتی انتخاب شد.
وی تصریح می کند: هم اکنون 300 واحد فعال خیاطی، 20 واحد بافندگی، 20 واحد چاپ، 20 واحد بسته بندی و 4 واحد اتوبخار در سطح روستا فعال هستند و 3 دستگاه خاور و 3 دستگاه نیسان برای حمل تولیدات در روستا وجود دارد.
حمیدی با بیان اینکه 200 واحد فروش کردآبادی ها در تهران و 300 واحد در خود روستا وجود دارد، تأکید می کند: گرانی های موجود در بازار دست تولیدکنندگان را به شدت بسته است.
وی درباره مشکلات روستا نیز می گوید: چهاربانده شدن جاده از خلعت آباد تا کبودراهنگ یکی از مشکلات اصلی روستا است چرا که تصادفات زیادی در روستا رخ می دهد، علاوه بر مورد فوق، قول ساخت آتش نشانی، پاسگاه و بانک به مردم روستا داده شده اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.
دهیار روستای کردآباد ادامه می دهد: کمیته امداد و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان وام های بسیاری به اهالی روستا دادند و افراد زیادی از طریق همین وام ها اقدام به خرید تجهیزات و امکانات خیاطی کردند اما اکنون با بسته شدن سامانه کارا افراد زیادی در صف دریافت تسهیلات قرار دارند.
وی نیاز اصلی مردم را سرمایه در گردش عنوان و بیان می کند: در شرایط اقتصادی موجود افراد باید سرمایه در گردش داشته باشند تا بتوانند مواد اولیه را خریداری کنند که اکنون تأمین سرمایه در گردش خیاطان و تولیدکنندگان به عنوان یک دغدغه جدید شناخته می شود.
پس از شنیدن صحبت های دهیار روستا به سراغ فرماندار شهرستان کبودراهنگ رفتیم تا بتوانیم قول مساعد برای رفع مشکلات تولیدکنندگان را بگیریم اما فرماندار به هیچ عنوان پاسخگوی ما نبود و گزارش خوشه صنعتی کردآباد بدون توضیحات مسئولان شهرستان نیمه کاره به پایان رسید.
گزارش از: سمانه پورعبدالله، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.