Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

دومین جشنواره و آئین شکرگزاری برداشت آلبالو با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، موسیقی سنتی و محلی، اجرای نمایش، شعرخوانی، برپایی نمایشگاه محصولات باغی و صنایع دستی، موادغذایی، ترشیجات و شیرینی جات، آش محلی، ارائه مخصولات تولیدی از آلبالو، و ... با پخش زنده مراسم از رادیو سراسری با حضور نمایندگان مردم ملایر در مجلس، فرماندار و جمعی از مسئولان، گردشگران و مسافران تابستانی و اهالی شهر زنگنه در محل بوستان کریم خان زند، برگزار شد، این جشن امروز نیز با اجرای زنده عوامل با برنامه مفرح "موج جوانی"، از رادیو جوان پخش می شود و همه مردم ایران صدای مردم زند را می شوند.


به گزارش ایسنا، منطقه همدان، باغ شهر زنگنه از دیرباز با برند کشاورزی آلبالو و برند تاریخی "کریم خان زند" به عنون زادگان این فرد فرهیخته و با شکوفه های زیبای گیلاس و آلبالو، به عنوان شهر "شکوفه های گیلاس" در سراسر ایران معروف است و جلوه باشکوه باغات این شهر چشم هر مسافر و رهگذری را می نوازد.


این بخش دارای 10 هزار و 19 نفر جمعیت با 388 خانوار در 46 روستای دارای سکنه است که از این تعداد 36 روستا دارای شورا بوده و 45 روستا نیز از نعمت گاز بهره مند هستند.


حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی


دبیر کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهرستان ملایر به ویژه بخش زند و شهر زنگنه فرش قرمز پهن می کنیم، گفت: مسئولان ملایر با تمام توان از سرمایه گذارن حمایت می کنند.


حجت الاسلام احد آزادیخواه ادامه داد: باید در کنار تولید آلبالو، به بحث مهم رونق بوم گردی و گردشگری در این منطقه توجه شود.


وی بیان کرد: با توجه به پتانسیل بالای شهر زنگنه در تولید محصولات باغی، آب و هوای مطلوب و .. با توسعه باغداری و ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با محصولات باغی تولید شده، قطعاً جوانان روستاها، شهر و بخش زند جذب کار شده و با سیر نزولی مهاجرت به شهرهای دیگر مواجه می شویم.


وی از ملت ایران و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سفر به شهر زنگنه و ایجا صنایع تبدیلی دعوت و اظهارکرد: شهر زنگنه با دره های پُر آبش منطقه منحصربفرد گردشگری محسوب می شود.


مهمترین دغدغه مسئولان ایجاد اشتغال است


نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی و دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مهمترین دغدغه مسئولان ایجاد اشتغال است، گفت: باتوجه به تحریم های و شرایط اقتصادی موجود، باید از پتانسیل ها و ظرفیت های هر منطقه برای استغالزایی استفاده کنیم.


محمد کاظمی با اشاره به اینکه ملایر در بحث تولیدات صنعتی، صنایع دستی چون مبل منبت و توسعه گردشگری موفق عمل کرده است، ادامه داد: امیدواریم با کمک صدا و سیما این ظرفیت های شهرستان به ملت ایران شناسانده شود.


وی به وجود آثار تاریخی کم نظیر چون تپه نوشیجان، شهر زیرزمینی سامن، موزه لطفعلیان و ... در ملایر اشاره و اظهارکرد: شرایط ملایر برای پذیرایی از مسافران و گردشگران آماده و مهیاست.


کاظمی با اشاره به اینکه ملایر در سال گذشته صاحب برند جهانی انگور شد و در سال های قبل نیز به عنوان شهر ملی منبت ثبت شد، خاطرنشان کرد: سالانه 250 هزار تن انگور در این شهرستان تویلد می شود و اشتغالزایی یک سوم مردم ملایر از این طریق است.


وی به سرکشی نمایندگان مردم ملایر در مجلس از روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های مهم ما بازتولید واحدهای صنعتی تعطیل شده چون " کیان کرد" است.


60 درصد مبلمان کشور در ملایر تولید می شود


در ادامه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر از برگزاری و میزبانی ملایر در 3 جشنواره ملی در فصل تابستان خبر داد و گفت: ما از 21 مرداد ماه تا یکم شهریور ماه میزبان سومین جشنواره ملی مبل منبت هستیم.


قدرت اله ولدی با اشاره به اینکه 60 درصد مبلمان کشور در ملایر تولید می شود، از برگزاری جشنواره شهر جهانی انگور در مهرماه و همزمان با برداشت این محصول خبر داد.


وی با بیان اینکه ما به دنبال شبت جهانی منبت ملیار هستیم، خاطرنشان کرد: درحال حاضر 4 هزار کارگاه تولید مبل منبت با اشتغالزایی برای 20 هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.


فرماندار ملایر از پخش تیزر تبلیعاتی اجنواره ملی مبل منبت از شبکه های سراسری صدا و سیما خبر داد و گفت: امسال برای خریداران مبل منبت تسهیلات ویژه درنظر گرفته ایم.


 ولدی با تأکید بر اینکه جذب سرمایه گذار و رونق تولید و صنعت گردشگری در اولویت برنامه های ما قرار داد، اظهارکرد: به همین منظور در بحث سرمایه گذاری برای صدور "مجوزهای بی نام" آمادگی کامل داریم تا بروکراسی اداری حذف شده و سرمایه گذار با فراغ بال برای سرمایه گذاری وارد شهرستان شود.


فرماندار ملایر یادآورشد: این شهرستان دارای 4 بخش، 6 شهر و 300 هزار نفر جمعیت است و ما در تلاش هستیم ملایر به جای اینکه معبر گردشگری باشد به مقصد گردشگری تبدیل شود.


زند؛ بزرگترین تولید کننده آلبالو در استان


به گزارش ایسنا، بخشدار زند نیز گفت: زند، بزرگترین تولید کننده آلبالو در استان همدان به شمار می رود و سالانه بیش ار 3 هزار و 500 تن آلبالو از باغات این بخش برداشت و به استان های مرکزی، تهران و سایر شهرهای کشور صادر می شود.


حمید امیدی به موقعیت جغرافیای شهر زنگنه و قرارگرفتن آن در مسیر مواصلاتی غرب و جنوب اشاره کرد و ادامه داد: امسال به همت شهردرای و شورای اسلامی زنگنه و بخشداری زند، دومین جشنواره و آئین شکرگزاری برداشت آلبالو همزمان با فصل برداشت این محصول برگزار می شود.


امیدی با بیان اینکه شهر زنگنه پتانسیل خوبی در بحث بوم گردی و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای رونق گردشگری دارد، افزود: وجود سد کلان یک فرصت و ظرفیت خوبی را در این زمینه ایجاد کرده و با یک سرمایه گذار در این راستا مذاکرات اولیه صورت گرفته است.


وی به اهمیت فرآوری آلبالو اشاره و اظهارکرد: هنوز این اقدام در زنگنه انجام نشده و می طلبد سرمایه گذاران علاقمند به عرصه ورود پیدا کنند.


بخشدار زند در بخش دیگری ازسخنانش به پرداخت 3 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در این بخش اشاره کرد و افزود: 2 واحد بزرگ دامپروری در زند فعال هستند.


امیدی تأکید کرد: برای رونق اقتصاد پویا و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها نیازمند تأمین اعتبار و توجه ویژه مسئولان استانی و نمایندگان مردم ملایر در مجلس به این بخش هستیم.


تولید 35 درصد محصولات باغی استان در ملایر


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با بیان اینکه ملایر نخستین شهر باغی کشور، مهمترین شهر باغی غرب کشور و نخستین شهر باغی استان همدان به شمار می رود، گفت: 29 درصد باغات استان همدان در ملایر قرار دارد.


علی مروت امیری در حاشیه برگزاری این مراسم در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امسال 35 درصد محصولات باغی استان در ملایر تولید شده، افزود: ملایر در تولید انگور، بادام، آلبالو رتبه اول، در تولید گیلاس رتبه دوم و در تولید گردو رتبه سوم استان همدان را داراست.


وی با اشاره به اینکه حدود 20 درصد کشمش کشور در ملایر تولید می شود، گفت: ما در تولید این محصول رتبه دوم کشور را داریم، همچنین 500 هکتار سطح زیر کشت آلبالو در شهرستان وجود دارد که از این رقم 450 هکتار بارور و 50 هکتار تازه کشت شده است.


مروت امیری با اشاره به اینکه میانگین تولید امسال 8-10 تن در هکتار بوده، میانگین تولید سالانه آلبالو را در ملایر 3 هزار و 700 تن اعلام کرد و گفت: بخش زند و شهر زنگنه بزرگترین تولیدکننده آلبالو استان به شمار می شود.


به گزارش ایسنا؛ در پایان نخستین روز جشنواره و آئین شکرگزاری برداشت آلبالو در شهر زنگنه از سوی مسئولان با اهدای لوح تقدیر و هدایای از زحمات 3 باغدار نمونه زنگنه شامل حشمت اله سرمستی، منوچهر برزگر و مراد قنبری تجلیل به عمل آمد، همچنین قرعه کشی انجام و به 2 نفر از حضار از طرف نمایندگان مردم ملایر در مجلس دوچرخه اهدا شد. این مراسم شامگاه امروز نیز با اجرای زنده عوامل با برنامه مفرح "موج جوانی"، در محل بوستان کریم خان زند، برگزار می شود.


گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.