مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین گفت: عملیات برداشت کلزا از سطح 211 هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان آغاز شده است.
 جعفر کاویانی دلشاد در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه پیش بینی می‌شود از این سطح زیرکشت حدود 300 تن محصول کلزا برداشت شود، اظهار کرد: 221 هکتار از مزارع شهرستان فامنین کلزا کشت شده که از این سطح تنها 10 هکتار از مزارع به علت سوءمدیریت مزرعه غیر قابل برداشت بوده است.
وی با بیان اینکه عملکرد حاصل شده نسبت به عملکرد مورد انتظار پایین‌تر است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل آن شرایط جوی خاص در سال زراعی جاری بود که سبب تأخیر در شروع گلدهی و کاهش طول دوره گل‌دهی شد همچنین دمای بالا و رطوبت کم هوا در زمان پر شدن دانه‌ها سبب کاهش وزن هزار دانه شد .
مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه آفت سنک کلزا باعث کاهش 20 درصدی عملکرد در مزارع این شهرستان شد، یادآور شد: وجود آفت "سنک" در جمعیت میلیونی در مزارع کلزا در زمان پرشدن دانه‌ها با وجود سمپاشی‌های انجام شده حداقل سبب 20 درصد کاهش عملکرد شد.
کاویانی دلشاد با اشاره به خرید کلزا از کشاورزان، اظهار کرد: تمهیدات و امکانات لازم برای خرید این محصول در سطح شهرستان انجام شده و یک مرکز خرید کلزا از کشاورزان شهرستان را برعهده دارد.
وی با بیان اینکه تحویل کلزا از شهرستان‌های مجاور، کبودراهنگ و رزن نیز در این مرکز انجام می‌شود، گفت: همچنین  یک کارشناس به‌عنوان عامل تشخیص بر روند خرید کلزا نظارت دقیق دارد. 
کاویانی دلشاد یادآور شد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده همزمان با ثبت اطلاعات محموله‌های دریافتی در سامانه جامع خرید تضمینی، نسبت به پرداخت به موقع وجوه کشاورزان اقدام خواهد شد.
وی با باین اینکه قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا در سالجاری با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت  حدود 34هزار ریال است، ادامه داد: در مراکز خرید با هماهنگی‌های انجام شده دانه کلزای تا ۱۰ درصد ناخالصی و ۲۰ درصد رطوبت قابل خریداری است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین  خاطرنشان کرد: به ازای هر درصد اُفت رطوبتی بالای ۱۰ درصد و اُفت ناخالصی بالای ۲ درصد به نسبت از وزن محصول کلزای تولیدی کسر و وجه آن پرداخت می‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.