دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: جلوگیری از آسیب دیدگی سیستم و درصورت خسارت سرعت بخشیدن در برگرداندن سیستم به حالت اول دو آیتم اصلی در تاب‌آوری است که باید خمیر مایه مدیریت بحران شود.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان،   علی بیت‌اللهی امروز 23 تیرماه در کارگاه آموزشی مدیریت جامع سوانح و بلایای طبیعی در همدان، با بیان اینکه ما از مسائل بسیار ساده و پیش پا افتاده در بحران‌ها ضربه می‌خوریم، اظهار کرد: مسئولان کارهای ساده را در جلوگیری از بحران فراموش نکنند. نباید از اقدامات ساده اجتناب کرد چرا که خیلی امر پیچیده ریاضی نیست، گاه آنقدر اقدامات ساده را نادیده می‌گیریم که دچار خطر می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه به کارهای پرهزینه فکر کرده و باید مدیریت بحران با برنامه ریزی صورت گیرد چرا که باید با استفاده از امکانات و نیر‌های خود از بحران جلوگیری کنیم، تصریح کرد: باید به جای کارهای مقابله‌ای به تاب آوری توجه بیشتری داشته باشیم.
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با تأکید بر اینکه هدف مدیریت بحران باید تاب آوری جامعه باشد، خاطرنشان کرد: ساختمان سازی استاندارد و مرمت ساختمان‌ها یکی از راه‌های ساده برای پیشگیری از خسارت بلایای طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه کشور دچار مشکل نبود دینام دستی برای هشدار است، یادآور شد: نخستین مانع ما بودجه است، کمتر جایی وجود دارد که مشکل بودجه نداشته باشد، امروزه اقتصاد ما طوری شده که مجبور به صرفه جویی هستیم، بر همین اساس باید از کارهای ساده شروع کنیم مانند همین کارگاه‌ها، بر همین اساس مستمر بودن کارگاه کمک شایانی در این زمینه است.
معاون عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه در دنیا نسبت به حادثه خیزی مقام ششم را داریم به طوریکه کشوری حادثه خیز هستیم به همین علت باید نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا آمادگی بیشتری داشته باشیم و این‌ آمادگی با ایجاد حساسیت به صورت مستمر در جامعه ایجاد ‌می‌شود‌، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، تا کنون 34 مخاطره سنگین را تجربه کردیم که مهمترین‌ آنها در همدان سیل و زلزله بوده است.
محمودرضا عراقی ادامه داد: در زندگی و حوادث ابتدا باید از خود آغاز کنیم، در هر حادثه‌ای درجه خسارت متفاوت است، باید به برخی حوادث واکنش و پاسخ مناسب بدهیم و این مسأله را باید تمرین‌کنیم.
وی اضافه کرد: طبیعت نظم خاصی دارد اما قادر نیستیم همه این نظم را درک کنیم، در جهان هستی هر احتمالی وجود دارد مثل اینکه احتمال اینکه هر 100 سال یک سیلاب بزرگ ایجاد شود.
عراقی عنوان کرد: درس نگرفتن از اشتباهاتمان یکی از اشکالاتی است که‌ در مدیریت بحران با آن مواجه هستیم همچنین آن را فراموش و همچنان تکرار می‌کنیم و خسارت هایی سنگین دوباره تکرار می‌شود که اصلا قابل جبران نیست.
وی گفت: در سیل اخیر در یکی از شهرهای کشور بالاآمادگی آب به علت عدم لایروبی یک‌ پل بود و خسارت وارد شده بر اثر این بود که از تجربه گذشته استفاده نکردیم، در زلزله کرمانشاه بسیاری از خسارت ها به علت‌ عدم رعایت اصول اولیه نظام مهندسی بود که باعث آن خود ما بودیم.
عراقی ادامه داد: در بحث سیلاب اخیر استان همدان با توجه به اینکه پتانسیل و انسجام لازم از سوی مسئولان وجود داشت با این ظرفیت توانستیم به استان‌های دیگر نظیر خوزستان، کردستان و مازندران هم کمک کنیم و کمک‌های جانانه‌ای هم‌داشتیم.
وی افزود: پس از رفع حادثه نیز هیچ کمکی به استان‌های دیگر نداشتیم و فقط بر استان خودمان برای بازسازی تمرکز داشتیم؛ در بحث خسارات مسکن 157 میلیارد تومان و در بخش کشاورزی 542 میلیارد تخصیص داده شد که تا کنون 240 میلیارد تومان‌ محقق شده است.
معاون استاندار همدان‌‌ در پایان با بیان اینکه رسانه ها و خبرنگاران در انعکاس اخبار حوادث شتاب زده عمل می‌کنند، عنوان کرد: باید نسبت به دانش خود حساسیت بیشتری داشته باشیم، دانش کافی داریم‌ اما متأسفانه برخی اتفاقات خسارت‌های جبران ناپذیری دربر خواهند داشت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز با بیان اینکه بارندگی که در فروردین ماه رخ داد و منجر به سیل شد، بی سابقه بود، گفت: در فروردین ماه 2 سامانه بارشی داشتیم که هشدار آن را داده بودیم. از یازدهم و سیزدهم فروردین نیز بارش‌ها شدت گرفت به طوریکه 160 میلیمتر بارندگی در  30ساعت در استان ثبت شد.
علیمردان طالبی با بیان اینکه در هر زمان در یکی از فازهای مدیریت بحران قرار داریم، تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه، آمادگی، مقابله و بازسازی فازهای مدیرت بحران محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هنگام وقوع اتفاق و مخاطره تمام دستگاه های اجرایی درگیر هستند، یادآور شد: مخاطرات طبیعی بیشترین آسیب را در سطح کشور دارند.
طالبی با بیان اینکه بیشترین آسیب را از رودخانه‌هایی که فکر می‌کنیم خشک‌ هستند وسیلابی ندارند، می‌بینیم، عنوان کرد: به غیر از مدیران مرتبط حوزه بحران استان‌ها، هیچ کسی بحران‌های استان را نمی‌تواند مدیریت کند تا میزان خسارت و آسیب‌ها به حداقل برسد.
گفتنی است؛ کارگاه یک روزه مدیریت سوانح و بلایا ویژه بیش از 300 نفر از مسئولان و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان همدان در قالب 16 ساعت دوره آموزشی و با حمایت و پشتیبانی معاونت عمرانی استانداری همدان، مدیریت بحران استان و توسط جهاددانشگاهی استان همدان برگزار می شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.