ناصر هوشمندوزیری، مجسمه‌ساز و مدیر باغ موزه وزیری 7 تیرماه  در سن 73 سالگی درگذشت. او زاده شهر همدان و نخستین مجسمه‌ساز ایرانی بود که در سال 1345 از طرف یک مهندس ایتالیایی - ایرانی با فایبرگلاس آشنا شد و مجسمه‌های بسیاری با فایبرگلاس ساخت.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، از وی بیش از 300 مجسمه به جا مانده که فقط 50 مورد آن در پارک جمشیدیه تهران برپا شده ‌است. از مجسمه های ناصر هوشمندوزیری می توان به مجسمه سفالگر در لالجین همدان، مجسمه سردار جنگل در اهواز و مجسمه بوعلی سینا در ماهشهر اشاره کرد. مجسمه‌های هوشمند وزیری در پارک ساعی، پارک باراجین قزوین، قلعه فلک الافلاک و موزه رختشوی خانه زنجان نیز دیده می‌شوند.
هوشمندوزیری به همت خود در منطقه لواسانات موزه‌ای را ایجاد کرد. این باغ‌موزه در زمینی به مساحت 1000 متر از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه نخستین غار موزه خصوصی در ایران است. آثار طراحی شده در این باغ موزه از داستان‌های شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و فرهنگ اصیل و سنتی ایرانی برگرفته شده است. مرحوم هوشمندوزیری با استفاده از وسایل دورریختنی و با نمایش آثار و مجسمه‌های خود این موزه را ساخته بود.علت فوت این هنرمند سکته قلبی عنوان شده است.

درخواست دختر وزیری از شهرداری
شاگرد و دختر استاد هوشمندوزیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پدرش می‌گوید: پدرم هنرمندی عارف بود که همه آثار خود را با عشق و علاقه می ساخت. او از 18 سالگی به هنر سنگ تراشی علاقه پیدا کرده بود و در سال 54 پروژه لیسانس خود را در همین رشته در دانشگاه تهران انتخاب کرد و به پایان رساند.
راما هوشمندوزیری ادامه می‌دهد: پدرم در طول زندگی هنری خود شاگردان زیادی از اقصی نقاط کشور تربیت کرد و آثار درخشانی از خود در جای جای کشور برجای گذاشت. از او 300 اثر برجای مانده به طوریکه مجسمه سفالگر در لالجین، مجسمه سردار جنگل در اهواز، مجسمه بوعلی سینا در ماهشهر، مجسمه‌های پارک ساعی، ملت و جمشیدیه، پارک باراجین قزوین، قلعه فلک‌الافلاک و موزه رختشوی‌خانه زنجان بخشی از آثار او بوده است.
وی با بیان اینکه مرحوم وزیری مبدع مجسمه های بازیافتی بود، اظهار می‌کند: او در سال 84 با ذوب مواد پلاستیکی اقدام به ساخت مجسمه های پلاستیکی از مواد دورریختنی کرد که در نوع خود کارهای ابداعی جدید و نویی به شمار می آمد چرا که وی همواره دغدغه محیط زیست و بازیافت مواد دورریختنی را داشت.

هوشمندوزیری تأکید می‌کند: بیشتر آثار پدر در موزه ای با نام باغ موزه وزیری در لواسانات نگهداری می شود که در این مجموعه آثاری ساخته شده از چوب، فایبرگلاس، فلزی، سنگی و مجسمه های بازیافتی وجود دارد.
وی با بیان اینکه مرحوم وزیری علاقه زیادی به زادگاهش همدان داشت، عنوان می‌کند: در موزه پدر آثار ارزشمندی همچون گنجنامه، چند بخش از غارعلیصدر و المان های اصلی شهر همدان را با عشق درست کرد.
دختر مرحوم هوشمندوزیری درباره شاگردان پدر نیز می‌گوید: استاد از سراسر کشور شاگرد داشت و این شاگردان درصدد ساخت تندیس ایشان هستند.
وی با بیان اینکه استاد وزیری به نوعی کارآفرینی نمونه بود و برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرد، یادآور می‌شود: مرحوم وزیری 3 اثر نیمه کاره داشت که با فوت ایشان آنها نیز نیمه تمام باقی ماندند.
هوشمندوزیری درباره آرزوی محقق نشده پدر نیز چنین می‌گوید: پدرم همواره دوست داشت که مجسمه کوهنورد خود را در کوه الوند مستقر کند اما با تغییر شهرداران و استانداران همدان، این آرزو محقق نشد که امیدوارم شهرداری با قبول این مجسمه و نصب آن در کوه الوند به آرزوی پدرم جامه عمل بپوشاند.
تهیه از: سمانه پورعبدالله‌، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان




انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.