رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  با اشاره به اینکه بیرجند یکی از پاکترین شهرهای جهان است، گفت: فرهنگ تحسین برانگیز مردم این شهر موجب پاک و تمیز بودن شهرشان شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، عیسی کلانتری شنبه 15 تیر در شورای اداری استان همدان،  با بیان اینکه روزانه 64 هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه ایران خیلی بیشتر از کشورهای صنعتی دیگر روزانه زباله تولید می‌کند.
وی مطرح کرد: اگر چه در زمینه مدیریت پسماند نسبت به 20 سال گذشته کمی پیشرفت داشته‌ایم اما این به تنهایی قابل قبول نیست چرا که در حال حاضر تمام ورودی و خروجی‌های شهر، محل دفع و تخلیه نخاله های ساختمانی و پسماندهایی است که توسط کامیون‌های شهرداری تخلیه می‌شوند.
وی ادامه داد: تخلیه زباله‌ها در خروجی شهرها در شأن مسلمان و یک کشور اسلامی نیست و استانی که خواستار توسعه گردشگری است، باید پاک و تمیز باشد تا گردشگران نیز جذب آن شوند اگرچه پاکیزه نگهداشتن یک شهر منوط به فرهنگ بالای  مردم آن شهر دارد.
بیرجند، پاکترین شهر جهان
کلانتری با اشاره به اینکه بیرجند یکی از پاکترین شهرهای جهان است، خاطرنشان کرد: فرهنگ تحسین برانگیز مردم این شهر موجب پاک و تمیز بودن شهرشان شده است به‌طوریکه کوچکترین زباله‌ای در سطح شهر و خیابان‌های آن دیده نمی‌شود و گویا مردم آن اصلا زباله‌ای تولید نمی‌کنند بنابراین دیگر استان‌ها باید این شهر پاک و فرهنگ بی نظیر مردم آن را الگوی خود قرار دهند.
وی تصریح کرد: صرفه‌جویی در بحث پتانسیل‌ها و ظرفیتهای خوب کشور یک امر ضروری است چرا که اسراف و استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند صدمه‌ای جبران ناپذیر به کشور وارد کند و یا حتی برخی از این ظرفیت‌ها دیگر تجدید نشوند.
کلانتری با اشاره به فرمایشات و انتقادات مقام معظم رهبری به شدت انرژی در ایران یادآور شد: متاسفانه پس از کشور روسیه، ایران دومین کشور در شدت انرژی است که هر چقدر شدت آن بیشتر باشد میزان بهره‌وری نیز کاهش خواهد یافت به‌طوریکه در آلمان برای تولید 1 میلیارد دلار تولید ناخالص 100 هزار دلار نفت مصرف می‌شود اما در ایران برای تولید همین مقدار تولید، مبلغی حدود 850 هزار دلار نفت نیز هزینه می‌شود.
همدان با اسراف آب تا 15 سال دیگر از بین می‌رود
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کشت اصلی در استان همدان محصولات یونجه، سیب زمینی و چغندر است، کاشت این محصولات را نیازمند آب فراوان دانست و عنوان کرد: متأسفانه سرانه استفاده از آب در بخش کشاورزی استان همدان بالاست چرا که عمده کشاورزی این استان محصولاتی است که کاشت آنها نیازمند آب فراوان است و در این زمینه باید تجدیدنظر شود.
کلانتری با اذعان بر اینکه اگر استان همدان در بخش صرفه‌جویی آب اقدامی قابل تأمل انجام ندهد تا 15 سال دیگر از بین خواهد رفت، اظهار کرد: اقدامی چون مسدود کردن 22 حلقه چاه نیز کافی نبوده و صرفه جویی در آب نیازمند برنامه‌ریزی فراوان است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تأکید کرد: همدان دیگر نمی‌تواند تأمین کننده علوفه دیگر استان‌ها باشد و همچنین در نظام کشت و کشاورزی آن نیز باید تجدیدنظر شود.
شاخص‌های محیط زیست خوب نیست
وی در رابطه با اینکه شاخص‌های محیط زیست مناسب نیست، گفت: متأسفانه با این اوضاع نمی‌توانیم محیط زیست ناب و پرنشاط را برای نسل بعد از خود به یادگار بگذاریم چرا که اگر مردم ارتباط مستقیمی با محیط زیست نداشته باشند نمی‌توانند  آن را درک کنند.
کلانتری با بیان اینکه امروز بیش از 3 میلیون اسلحه غیرمجاز برای حفظ ذخائر حیوانی داریم، اظهار کرد: برای حفظ بقای محیط زیست همه باید محیط‌بان باشند و ممکن است شکارچی دیروز، امروز محیط بان خوبی باشد.
معاون رئیس جمهور هدف دولت را توسعه پایدار دانست و گفت: امنیت به وجود آمده در حیات وحش استان همدان نشان دهنده عملکرد خوب محیط زیست و مشارکت قابل توجه مردم این استان است که می‌توان از مصادیق این امنیت به رجوع حیات وحش به حاشیه جاده‌ها اشاره کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه تمام دستورات مقام معظم رهبری درباره محیط زیست در قانون اجرا شده است، بیان کرد: محیط زیست به عنوان یک مسأله جهانی شناخته شده است.
گردوغبار یک مسأله فرامرزی است
کلانتری با بیان اینکه مسأله گردوغبار فراتر از مرز‌های ایران است، تصریح کرد: محیط زیست کره زمین با 8 میلیارد جمعیت به شدت از سوی مسائل و مشکلات طبیعی و انسانی تهدید می‌شود و تخریب محیط زیست از مشکلات بزرگ و سخت در جهان است.
وی وظایف محیط زیست را اعلام کرد و گفت: حفظ جانداران و حفظ حقوق نسل‌های بعد دو وظیفه مهم محیط زیست است که در صورت عدم رعایت آن نیز توسعه پایدار شکل نخواهد گرفت.
معاون رئیس جمهور توضیح داد: توسعه پایدار یعنی فعالیت بشر توجیه اقتصادی داشته باشد و نظم اجتماعی  را برقرار کند، نظمی که به هیچ عنوان تحریب نشود.
کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر از افراد فارغ التحصیل، بیکار هستند، خاطرنشان کرد: دولت موظف است برای یکایک این افراد ایجاد اشتغال کند که این امر نیازمند هزینه‌ای حدود 400 میلیارد دلار است اگر چه اشتغال بدون مولد موجب تورم و گرانی است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.