رییس مرکز بهداشت استان همدان روز چهارشنبه در جلسه اعضای کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی همدان بیان کرد: پیشگیری از تب مالیت یکی از دغدغه های جدی ما است که نیازمند همکاری و توجه فرمانداران است.
رشید حیدری مقدم با بیان اینکه با ابزارهای و راهکارهای کنونی در کنترل تب مالت موفق نبودیم، اضافه کرد: سال گذشته میزان ابتلا به تب مالت نسبت به سال 96 در سه شهرستان نهاوند، کبودراهنگ و اسدآباد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: استفاده از شیوه های سنتی برای پیشگیری از تب مالت یکی از دغدغه های حوزه سلامت همدان است و وضعیت کنونی گویای مشکل در واکسیناسیون دام ها یا افزایش ورود دام به استان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: سال 96 در استان همدان 928 مورد ابتلا به تب مالت گزارش شده بود که در سال گذشته با افزایش 33 درصدی این رقم به یک هزار و 233 مورد رسید.
حیدری مقدم افزود: با ابزار، تجهیزات، نگاه و راهبرد کنونی، مدیریت فردا محکوم به شکست است چرا که راهکارها با توجه به شرایط باید تغییر کند.
اما مدیرکل دامپزشکی همدان در پاسخ به این موضوع اظهار داشت: سال گذشته با هزینه کرد 10میلیارد ریال برای تامین واکسن، بیش از 580 هزار راس دام واکسینه شدند.
محمدرضا رسولی خاطرنشان کرد: سال گذشته از یک هزار و 880 مورد خونگیری که از گاوداری های سطح استان صورت گرفت چهار مورد برسلوز مشاهده شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در زمینه دام سبک بین سه تا پنج درصد شیوع این بیماری ثبت شده است و امسال هم درصدد پایین آوردن این رقم هستیم.
مدیرکل دامپزشکی همدان اظهار داشت: روش های گزارش دهی و محاسبه میزان بروز تب مالت در کشور یکسان نیست.
رسولی ادامه داد: با وجود فعالیت های صورت گرفته از سوی دامپزشکی برای مقابله با تب مالت اما لازم است سایر دستگاه ها نیز به وظایف خود عمل کند.
وی گفت: باید این استان را از استان های پیشرو در مقابله با تب مالت دانست و قرار گرفتن همدان در رتبه دوم شیوع بیماری تب مالت قابل باور نیست.
مدیرکل دامپزشکی همدان ادامه داد: تمامی کشتارگاه های استان همدان به سیستم های نوین مجهز شده اند بنابراین در زمینه تب مالت تنها به واکسیناسیون نباید فکر کرد.
رسولی افزود: طبق اظهار نظر مراجع علمی، فرایند واکسیناسیون بیش از 30 درصد در پیشگیری از شیوع تب مالت تاثیر ندارد و 20 مولفه دیگر در این زمینه دخیل هستند.
معاون دفتر امور اجتماعی استانداری همدان نیز در این زمینه بیان کرد: آمار تب مالت در همدان مطلوب نیست و باید از تمامی عوامل موثر در بروز این بیماری جلوگیری شود.
مهرداد نادری فر اضافه کرد: مطالعه مجددی باید درباره عامل بروز تب مالت صورت گیرد تا اگر به مولفه ای بی توجهی شده بود در دستور کار قرار گیرد.
وی از متولیان جهاد کشاورزی و امور عشایر خواست برای پیشگیری از بروز تب مالت فعال شوند و اظهار داشت: این بیماری تنها از طریق لبنیات منتشر نمی شود بلکه دیگر مولفه ها نیز در انتشار آن موثر هستند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.