محمد کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با وجود حساسیت های جامعه نسبت به اسیدپاشی، قانونی تحت عنوان مجازات اسیدپاشی نداشتیم.
وی نبود قانونی در راستای این جرم را یک نقیصه برای دستگاه قضایی دانست و افزود: با ارایه طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس، این نقیصه مرتفع شد.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم ادامه داد: در این طرح پیش بینی کردیم اگر به هر دلیلی فرد آسیب دیده از اسیدپاشی دسترسی به عامل اصلی جرم پیدا نکرد و یا فرد شناسایی نشد و فرار یا فوت کرد، تمامی هزینه درمان فرد قربانی از بیت المال پرداخت شود.
کاظمی بیان کرد: همچنین در این طرح پیش بینی کردیم چنانچه درمان فرد قربانی ناشی از اسیدپاشی طولانی و پرهزینه شد، از صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت شود.
وی گفت: سازمان بهزیستی را نیز موظف کردیم در راستای زدودن دردهای روحی و روانی قربانیان اسیدپاشی از کارشناسان و متخصصان روانشناسی این سازمان استفاده و برای کاهش آلام روحی به این افراد کمک کنند.
کاظمی تاکید کرد: در این طرح رسیدگی به پرونده های اسیدپاشی را خارج از نوبت قرار دادیم و تعلیق مجازات را ممنوع کردیم.
وی به عنوان مسئول کمیته رسیدگی به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی خاطرنشان کرد: چنانچه به فرد قربانی بر اثر اسیدپاشی آسیب جدی وارد شود، برای فرد ضارب 25 سال زندان تا حبس ابد پیش بینی شده است.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: بیش از 6 ماه روی این طرح کار کارشناسی صورت گرفت و جلسه های متعددی با کارشناسان نهادها و سازمان های مختلف داشتیم تا به نتیجه رسیدیم.
کاظمی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را یک طرح شاخص در مجلس دهم برشمرد و افزود: روی این طرح کار کارشناسی زیادی انجام شده است و طرح نسبتا جامعی است.
وی با بیان اینکه تبدیل این طرح به قانون زمان زیادی نمی برد اظهار داشت: چنانچه تصویب این طرح در مجلس نهایی شود، به شورای نگهبان می رود و در صورتی که ایراد خاصی در این طرح نباشد، طی 10 روز آینده تایید و به قانون تبدیل می شود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اسیدپاشی را یکی از پدیده های نامطلوب اجتماعی دانست و ادامه داد: متاسفانه طی سال های اخیر پرونده های اسیدپاشی در کشور رشد داشته و عوامل این جرم نیز شناسایی نشده اند.
کاظمی با تاکید بر اینکه در شناسایی مجرمان اسیدپاشی نیازمند تلاش بیشتر از سوی نیروهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی هستیم گفت: این در حالیست که بیشتر قربانیان اسیدپاشی، بانوان هستند که مورد حمله قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا، کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی روز گذشته /دوشنبه/ با 206 رای موافق، چهار رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که نمایندگان باید جزییات این طرح را مجدد بررسی و برای تصویب نهایی رای گیری کنند.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.