فاطمه بختیاری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح در راستای نهادینه کردن رفتارهای بهداشتی در بین نسل جدید و کیفی سازی برنامه مروج سلامت در مدارس اجرا ‌شد.
وی اقلام توزیع شده در بین دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس مروج سلامت فعال را شامل حوله، لیوان، مسواک، خمیردندان و طناب ورزشی اعلام کرد.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: برنامه های مروج سلامت در مدارس با هدف ایجاد محیطی امن و سالم برای آموزش و تربیت آینده سازان و کارکنان مدرسه با مشارکت فعال اولیا و مربیان و دانش آموزان اجرا می شود.
بختیاری اظهار داشت: برنامه مدارس مروج سلامت به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت است که با مشارکت فعالانه کارکنان مدارس، دانش آموزان و اولیای آنها در زمینه فرهنگ خود مراقبتی و آموزش همسالان صورت می گیرد.
وی ادامه داد: اجرای این برنامه ها منجر به افزایش ظرفیت و توانمند سازی نوجوانان و جامعه، در زمینه سالم زندگی کردن و ارتقای کیفیت سلامت می شود.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی همدان با یادآوری اینکه مدارس مروج سلامت از سال تحصیلی 89 - 90 در کشور آغاز به کار کردند، گفت: این طرح در 18 مدرسه پایه گذاری شد اما هم اینک 700 مدرسه میزبان اجرای این طرح هستند.
بختیاری بیان کرد: 653 مدرسه مروج سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان و مابقی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد قرار دارد.
وی ادامه داد: مدارس زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان 29 درصد کل مدارس را شامل می شود همچنین 53 درصد دانش آموزان استان را زیر پوشش قرار می دهد.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی همدان هدف کلی این برنامه را ترویج مفاهیم رفتاری سلامت در بین دانش آموزان اعلام کرد.
بختیاری فعالیت های مدارس مروج سلامت در قالب اجزای هشت گانه شامل اجرای برنامه جامع آموزش سلامت، ارائه خدمات بالینی به دانش آموزان، سلامت محیط مدارس، تغذیه سالم، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی، ارتقای سلامت کارکنان مدارس، خدمات سلامت روان و مشاوره ای، مشارکت والدین و جامعه در برنامه ارتقای سلامت برشمرد.
وی گفت: مدارس مروج سلامت قدرت تصمیم گیری و انتخاب صحیح برای انتخاب شیوه زندگی سالم را در بین دانش آموزان ایجاد می کند.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی همدان درباره نحوه انتخاب این مدارس توضیح داد: ابتدا دوره ضمن خدمت برای مسئولان مدرسه برگزار شده و فهرست های ممیزی برای خود ارزیابی کارکنان از شرایط بهداشتی در اختیار می گذاریم تا آن را تکمیل و در اختیار کمیته مروج سلامت شهرستان قرار دهند.
بختیاری افزود: سپس ارزیابی توسط تیم ممیزی خارجی با حضور در مدرسه صورت گرفته و به مجریان برنامه در مدارس مهلتی داده می شود تا برای رفع این مشکل ها اقدام کنند.
وی افزود: در ادامه ممیزی نهایی صورت گرفته و امتیاز به مدارس داده می شود که در صورت کسب دست کم 55 امتیاز از 100 امتیاز ، مدرسه به عنوان مروج سلامت معرفی شده وبر اساس امتیاز رتبه بندی بین یک تا پنج ستاره صورت می گیرد.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی همدان اظهار داشت: با تلاش و پیگیری های مستمر کارکنان 2 مجموعه بهداشت و آموزش و پرورش 193 مدرسه مروج سلامت موفق به دریافت امتیاز پنج ستاره شدند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.