حجت الاسلام حبیب الله شعبانی موثقی روز یکشنبه در جلسه اعضای شورای زکات استان همدان افزود: زکات یکی از واجبات بسیار مهم الهی است که در کنار نماز به آن تاکید زیادی شده است.
وی با اشاره به اینکه پرداخت این واجب الهی اثرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراوانی دارد، اظهار داشت: در قرآن کریم و روایات، کسانی که زکات پرداخت نمی کنند به شدت مورد سرزنش قرار گرفته اند.
حجت الاسلام شعبانی موثقی عنوان کرد: با توجه به اینکه استان همدان در تولید محصولات کشاورزی موقعیت خوبی دارد اما آمارهای پرداخت زکات توسط کشاورزان این استان آنچه که باید باشد نیست.
وی ادامه داد: زکات حق فقیر است و اگر کشاورزان زکات پرداخت نکنند حق فقیر در مال آن ها باقی می ماند.
رییس شورای زکات استان همدان اضافه کرد: زکات در همان محل پرداخت خرج می شود و مردم روستا ها بدانند با پرداخت زکات فقیران همان روستا از آن بهره مند می شوند.
وی با اشاره به اینکه اعتقاد مردم به پرداخت زکات خوب است اما باید این موضوع مدیریت شود، افزود: مالی که زکات آن پرداخت نمی شود تصرف آن از لحاظ شرعی مشکل دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان نیز در این جلسه گفت: زکات یکی از واجبات دینی است و همه باید در این موضوع وارد شوند.
مصطفی آزادبخت افزود: همه مسئولان استانداری و فرمانداران استان برای اجرای این دستور الهی وارد کار می شوند.
وی اظهار داشت: در پرداخت زکات فطره نیز، باید امسال کاری کنیم تا با آبرومندی ا‌ین فریضه الهی اجرا شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان نیز در این جلسه گفت: سال گذشته 92 میلیارد ریال زکات در این استان جمع آوری شد که در زمینه های کمک به محرومان و ساخت طرح های عمرانی همچون مسجد و حسینیه هزینه می شود.
پیمان ترکمانه افزود: مردم شهرستان ملایر با پرداخت بیش از 12 میلیارد ریال بیشترین زکات را در سطح استان پرداخت کردند.
وی با بیان اینکه امسال بیش از پیش بینی های اولیه از برنامه های این واجب الهی در استان محقق شده است، گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان سالجاری بیش از 120 میلیارد ریال زکات در سطح استان جمع آوری شود.
ترکمانه عنوان کرد: 825 روستا در استان همدان مشمول پرداخت زکات هستند که از ابتدای سال بیش از 60 میلیارد ریال زکات در این روستاها جمع آوری شد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان اظهار داشت: از زکات جمع آوری شده در سال 97 نزدیک به 58 میلیارد ریال برای کمک به محرومان در جهت تامین معیشت، مسکن و جهیزیه هزینه شد.
ترکمانه یادآوری کرد: همچنین 34 میلیارد ریال برای ساخت طرح های عمرانی مانند مسجد، حسینیه و غسالخانه پرداخت شده است.
وی گفت: پرداخت زکات واجب، شامل زکات بدن، فطر و مال می شود و زکات مستحبی نیز محصولات کشاورزی و باغی را دربرمی گیرد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان تاکید کرد: اگر تنها 20 درصد از زکات استان جمع آوری شود، 500 میلیارد ریال اعتبار برای کمک به محرومان تامین می شود.
بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، حدود 46 هزار خانواده نیازمند شامل 83 هزار نفر به صورت مستمر از کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان خدمات دریافت می کنند.
9904/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.